Vânzările de autoturisme noi au scăzut cu aproape 23 de procente în primele nouă luni ale acestui an. În schimb, importurile de autovehicule rulate au avansat cu peste 80 la sută. Practic, pentru fiecare autoturism nou vândut în România au fost aduse alte două rulate, dintre acestea din urmă 45 de procente având peste zece ani. Din cauza acestor diferenţe, 2012 se transformă într-un an catastrofal pentru piaţa auto românească, spun membrii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile.
Cele mai multe maşini noi au fost achiziţionate de persoanele juridice, adică de firme şi asociaţii şi reprezintă 68 la sută din totalul achiziţiilor din acest an. Acest lucru s-a întâmplat din cauza blocajului generat de programul Rabla, care a afectat în mod direct segmentul persoanelor fizice.
Un top al ultimelor nouă luni plasează Dacia pe primul loc la vânzări, urmată de Volkswagen, Skoda, Renault, Ford şi Hyundai. Pe modele, pe primul loc se află Dacia Logan, urmată de Skoda Octavia şi Renault Clio.
Şi vehiculele comerciale au înregistrat scăderi semnificative ale vânzărilor cu 43 de procente faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Deşi situaţia este asemănătoare în întreaga Europă, în România vorbim deja despre o scădere drastică la vânzările de autoturisme noi cu mai bine de 70 la sută din 2007 până în prezent.
Pe de altă parte exportul de autoturisme din ţara noastră a înregistrat o crştere firavă de aproximativ patru procente.
Ca urmare, pentru 2013 producătorii de autovehicule pregătesc încă de pe acum strategii care să stimuleze achiziţiile de maşini noi.