Asociația Companiilor de Distribuție de Bunuri din România trage un semnal de alarmă cu privire la necesitatea implementării unor măsuri de sprijinire a comerțului tradițional.
Redăm comunicatul integral al Asociației Companiilor de Distribuție de Bunuri din România:
Asociatia Companiilor de Distributie de Bunuri din Romania a luat fiinta pe data de 25 noiembrie 2015 cu scopul de a reprezenta interesele legitime ale sectorului de distributie de bunuri din Romania.
La aceasta data avem in componenta un numar de 38 de membri, cu o cifra de afaceri de cca. 500 mil euro, cca. 5.500 de angajati si o flota auto de cca. 3.600 autovehicule. In portofoliul membrilor nostri sunt inregistrati cca. 45.000 de clienti, asigurand “distributia traditionala” a bunurilor de larg consum pe teritoriul Romaniei.
Comertul traditional romanesc este inca prezent semnificativ in piata nationala datorita eforturilor antreprenorilor distribuitori romani de a se mentine in piata, contrar tendintelor europene de concentrare a lanturilor internationale.
In 2015, 8 concernuri de retail international detineau circa 50% din totalul retailului alimentar, in timp ce 11 concernuri detineau circa 50% din totalul piata retail.
Semnalam ca, in ceea ce priveste “comertul modern”, adica retelele de retail international, acestea s-au dezvoltat foarte mult in ultimii ani, de la o cota de piata de 41% in 2008 la 55% in 2015 in special folosindu-se de “abuzul de putere dominanta” exercitat asupra producatorilor prin “colectarea” diferitelor taxe “comerciale” de la acestia, inclusiv “taxa suport” pentru deschiderea noilor magazine.
Aceasta consolidare a retailului international in Romania a fost fundamentata pe practici comerciale care nu au fost uzitate de “distributia traditionala”, insa daca nu vom identifica impreuna cu Guvernul urgent instrumente financiare de dezvoltare, gradul de dependenta al producatorilor de alimente si bunuri de larg consum de marile retele internationale de distributie va creste, in paralel cu disparitia totala a micilor magazine specializate si a celor de proximitate!
In lant, efectele vor fi:
- diminuarea ponderii distributiei si a comertului traditional,
- pierderea locurilor de munca in sectorul productiei si procesarii alimentelor si a bunurilor de larg consum,
- cresterea numarului de persoane asistate social si cresterea emigratiei fortei de munca din Romania.
Fara sprijin strategic de finantare si acest sector risca sa pice in controlul lanturilor internationale. Consecintele negative se vor observa si in produse de calitate inferioara care vor fi disponibile si consumate in final de romani. Iata cum o mana de companii pot decide ce consumam si la ce pret cumparam produsele alimentare si de baza. Nu in ultimul rand, profiturile generate de consumatorii romani se vor transfera in alte tari de unde provin lanturile internationale astfel afectand negativ economia romaneasca.
Necesitatea majora pentru consolidarea sistemului de distributiei de bunuri de larg consum din Romania este accesarea fondurilor europene prin Programele Operationale (PNDR, POR, POCU).
Impedimentul indicat de membrii nostri este lipsa unui cod CAEN eligibil, societatile desfasurand acte de comert cu ridicata si cu amanuntul de bunuri de larg consum, precum si activitati de transport si depozitare.
Activitatea de comert si distributie a fost “omisa” pana in prezent din Planul National de Dezvoltare de catre Guvernele Romaniei care s-au succedat in ultimii 8 ani, motiv pentru care am solicitat intalniri si suport pe acest subiect domnului Prim – ministru Dacian Ciolos si domnului Ministru al Fondurilor Europene, Dragos Dinu.
Necesitatile concrete pentru dezvoltarea sectorului de distributie sunt:
• Constructii noi si/sau modernizarea depozitelor;
• Achizitii utilaje, echipamente si masini etc;
• Investitii in sisteme IT de gestionare a afacerii.
Identificam ca prioritate configurarea urgenta a unei strategii de dezvoltare cu asociatiile reprezentative si institutiile de stat competente pentru sectorul de distributie care sprijina productia si procesarea alimentara si industria de bunuri de larg consum din tara pe obiectivul major comun: VIITORUL ANTREPRENORULUI ROMANESC!
ACDBR