Aceasta prevede un regim fiscal unitar al tuturor formelor sub care angajatorii acordă sume suplimentare pentru perioadele în care angajaţii lucrează în altă localitate, atât în ţară, cât şi în străinătate, potrivit adevarul.ro.
Totodată, legea mai prevede şi amnistia pentru obligaţiile fiscale rezultate din reîncadrarea diurnelor în venituri salariale.
"Legea 72/2022 este, în mare parte, rezultatul efortului profesioniştilor din domeniul fiscal care au analizat cu atenţie diferenţele de tratament fiscal dintre sumele acordate salariaţilor mobili care se deplasează în interesul companiei şi sumele acordate salariaţilor delegaţi.
Această iniţiativă de modificare legislativă a pornit în urma verificărilor fiscale realizate de autorităţi în cadrul companiilor din domeniul transporturilor, în cazul cărora inspectorii au considerat că şoferii sunt salariaţi mobili şi nu sunt îndreptăţiţi să primească indemnizaţie de delegare sau detaşare neimpozabilă, ci sunt în drept să primească prestaţii suplimentare acordate în baza unei clauze de mobilitate, sume ce până acum intrau în baza de calcul a tutoror taxelor salariale.
Începand cu 1 mai 2022, nici aceste prestaţii suplimentare acordate în baza clauzei de mobilitate nu mai sunt taxabile în limita plafonului stabilit de lege, cu condiţia ca deplasările salariaţilor să fie efectuate în afara localităţii, în ţară sau în străinătate", a explicat Luminiţa Obaciu, Payroll Partner, Soter & Partners.
Ce angajaţi se vor bucura de noile beneficii, de la 1 mai
În cazul angajaţilor mobili, este obligatorie introducerea clauzei de mobilitate în contractul individual de muncă.
Categoria de salariaţi menţionată beneficiază, potrivit legii, de o serie de beneficii suplimentare acordate de angajator, precum prestaţii suplimentare în bani sau bunuri în natură, considerate venituri de natură salarială, ce intră în baza de calcul a tutoror taxelor salariale.
În această categorie a celor care nu au un loc fix de muncă sunt incluşi, spre exemplu, angajaţii din sectorul transporturilor, construcţiilor sau achiziţiilor.
În 2020, circa 10,8 milioane de persoane cu vârsta de peste 15 ani lucrau în domeniul transporturilor la nivel european, existând în medie 29 de astfel de lucrători la mia de locuitori, arată cifrele Eurostat.
Cele mai mari valori au fost înregistrate în Sud-Estul Europei, regiunea de dezvoltare Sud-Muntenia din România fiind în topul clasamentului cu 65 de muncitori la mia de locuitori.