''Deșeurile pentru noi sunt o resursă. Aplicăm principiul economiei circulare care, traducerea simplistă e din momentul în care un produs devine deșeu, aplicând economia circulară, el trebuie fie să devină materie primă, fie să fie refolosit, fie să fie reutilizat ca atare sau reparat'', a spus Vlad Ioancea, Director general adjunct Green Ambalaje.
Green Ambalaje a intrat pe piață în 2018 cu un serviciu mai puțin întâlnit la noi. A mers direct la client – lanțuri mari de magazine, producători de electrocasnice sau din industria auto - și le-a propus să se ocupe ei în întregime de tot ce înseamnă colectarea deșeurilor, chiar din curtea lor.
''E un pas înainte de colectare – separarea la sursă, pentru anumiți clienți facem noi, la ei în locațiile lor, cu personalul specializat și cu echipamentele noastre. Atunci le păstrezi valoarea și nu numai că ajuți mediul înconjurător, dar poți genera venituri pentru companii sau reduceri de costuri pentru persoane fizice'', a mai spus Vlad Ioancea.
Green Ambalaje a construit rețele și centre de transfer ca să acopere întreaga țară și a dat pieței o lecție. Că nu e important doar să colectezi, ci și cum colectezi. Atenția mare cu care sunt colectate deșeurile crește valoarea lor.
La 10 kilometri de centrul Bucureștiului se află unul dintre punctele de sortare, aproape complet automatizat, unde sosesc deșeurile după colectare.
Procesul pe care îl vedeți aici este complet automatizat, e un echipament care are niște tamburi cu zimți, în care deșeul amestecat cade și deșeul care se rostogolește se duce pe o bandă, deșeul care este plan se duce pe altă bandă.
În plus, întreaga stație va fi dotată anul acesta cu sortatoare optice, care recunosc densitatea materialelor și le trimit pe benzi diferite.
Ce vedeți aici e echipamentul de sortare optică. Este un sortator complet automatizat, nu are nevoie de intervenție uman, cu un rol foarte bine definit, el trebuie să sorteze PET-urile atât pe culori, sunt culori diferite, și alte recipiente cu volum din plastic, recipiente de ketchup, de șampon, caserole.
Randamentul unui echipament de genul acesta e undeva la 90% din deșeurile care trec prin el și sunt tipul de material pe care ai spus tu să îl elimine, le sortează.
Și nu e singura investiție. Recent, compania a deschis într-o hală uriașă din Făgăraș liniile de reciclare propriu zisă.
''E o investiție nouă, e o hală de 10.000 de metri pătrați în Upruc, un fost combinat din Făgăraș, acolo ne dorim să dezvoltăm partea de reciclare și producere, nu o să rămânem doar la investiția pe care o avem acum în plastice, PET și cea de cofraje de ouă, dorim să dezvoltăm mai mult, fapt pentru care anul trecut am contractat un credit de investiții de 20 de milioane de lei pe care ne propunem să dezvoltăm investiția cu economie circulară'', a menționat Vlad Ioancea, Director general adjunct Green Ambalaje.
Aici e locul unde deșeurile se transformă în granule. Dar nu doar atât. Green Ambalaje e una dintre puținele companii care le și folosesc ca materie primă, în loc să le vândă.
''43, 90% se utilizează intern pentru producerea de saci pentru partenerii noștri sau folii, folii de construcție, folii industriale, au multe destinații. După care ei îl vor reutiliza și tot așa începe un nou cerc'', a afirmat Vlad Ioancea.
Ca un cerc al vieții obiectelor, pentru un cerc sănătos al vieții oamenilor. Alături de clienții săi, compania românească a lansat proiecte de educație în magazinele acestora, în școli și administrație publică.
''Plata cu PET-ul, în care clientul unui lanț de magazine venea cu un PET de acasă și primea un fruct sau o legumă. Furnizăm infrastructură în școli și încurajăm copiii, îi educăm, cum să facă separarea acasă'', a spus Directorul general adjunct Green Ambalaje.
Anul acesta, Green Ambalaje va deveni singurul colector din România cu parc auto electric.
''Ne-am propus ca până în 2025 să ne schimbăm toată flota auto de colectare de dimensiuni mici și medii pe motorizare electrică. Deja așteptăm livrarea primelor 10 mașini pe care le vom folosi în București în primă fază, pe care vom face colectare fără niciun fel de emisii de carbon. Aici ating una din valorile noastre, de sustenabilitate. Responsabilitatea atât față de clienții noștri, dar mai ales față de mediul înconjurător'', a spus Vlad Ioancea.
Companii și oameni deopotrivă înțeleg tot mai mult că investind timp și energie în managementul deșeurilor, pun umărul pentru o Românie tot mai curată.
- în primii 3 ani, Green Ambalaje a reciclat peste 250.000 de tone de deșeuri
- anul acesta, compania va atinge anul acesta o cifră de afaceri de peste 100 de milioane de lei
- produsele rezultate din deșeurile reciclate se întorc în aceleași magazine și la producătorii de unde au fost colectate
- alături de companii, Green Ambalaje încearcă să implice în mod direct clientul în procesul de colectare, în procesul de sortare, de reciclare
- compania de reciclare a lansat peste 20 de proiecte de implicare și educație