Mai bine de o jumătate de an a trecut de la momentul lansării sistemului de garanţie returnare, proiect care vizează în final recuperarea și reciclarea a peste 7 miliarde de ambalaje de băuturi anual.
Gemma Webb, CEO & Președinte al Directoratului RetuRO: Acesta este unul dintre cele mai mari sisteme integrate de garanţie - returnare la nivel global şi este unul extrem de complex. Pentru că avem o suprafață mare a teritoriului, avem 19 milioane de cetățeni, avem 80.000 de retaileri. Ceea ce aș spune, primul lucru care este fantastic, este atitudinea și comportamentul fiecărei persoane din România. Pentru că am văzut că nivelul de conștientizare al cetățenilor români este foarte ridicat, este cu mult înaintea celorlalte piețe care au implementat acest sistem.
De altfel, Sistemul de Garanţie - Returnare a fost proiectat din start să fie simplu şi accesibil pentru cetăţeni. Iar pentru ei mesajul cheie este să ducă ambalajele înapoi la cel mai apropiat magazin care are un punct de returnare organizat.
Gemma Webb, CEO & Președinte al Directoratului RetuRO: Dacă aducem înapoi ambalajele de băuturi în punctele de vânzare, acolo există aparate speciale care le scanează şi le compactează, dar poate să aducă ambalajele și în magazinele mici, care le colectează manual. De acolo ele pleacă spre centrele noastre regionale, care se află în toată ţara, le sortăm, compactăm şi le trimitem la reciclatori.
În primele 5 luni consumatorii români au returnat peste 250 de milioane de ambalaje SGR. Volumul de ambalaje colectate a crescut în fiecare lună de la implementarea sistemului, de la 30.000 în decembrie 2023 la peste 20 de milioane în februarie anul acesta și aproximativ 80 de milioane în luna martie. În aprilie, numărul ambalajelor SGR s-a dublat față de luna anterioară, ajungând la 160 de milioane de recipiente returnate. Administratorul Sistemului de Garanție-Returnare explică şi motivul pentru care consumatorii nu trebuie să strivească ambalajele, pentru a putea fi transportate mai multe odată. Codurile de bare nu ar mai putea fi citite de echipamentele automate de preluare și nici de echipamentele din centrele de numărare și sortare ale RetuRO. Sistemul de garanţie returnare este utilizat în 16 state din Europa și a avut un impact enorm asupra reciclării. În următorii 3 ani, şi România ar putea avea o rată de reciclare mult superioară celei de astăzi.
Gemma Webb, CEO & Președinte al Directoratului RetuRO: Peste trei ani de acum încolo, am putea avea o rată de colectare de aproximativ 95%. Pornind de la rata foarte scăzută pe care o avem astăzi, ar fi absolut fantastic. Cred că reciclarea va face parte din viața de zi cu zi a fiecăruia și va deveni o activitate normală.
RetuRO are în prezent patru centre regionale de numărare și sortare a ambalajelor SGR, în județele Cluj, Timiș, Brașov și Ilfov, iar în următoarele 3 luni urmează să deschidă noi centre în Dolj, Bacău și Prahova.
- Specificul geografic și numărul mare de cetățeni și comercianți au influențat implementarea SGR în România
- În primele 5 luni de funcționare, consumatorii români au returnat peste 250 de milioane de ambalaje
- În 3 ani de acum înainte România ar putea avea o rată de reciclare de peste 90%
- RetuRO va deschide centre de colectare şi în județele Dolj, Bacău și Prahova