Autoritățile au luat tot felul de măsuri pentru combaterea acestui virus. S-a decis închiderea școlilor și a grădinițelor, suspendarea cursurilor în universități, posibilitatea de a lucra de acasă pentru mulți angajați, interzicerea evenimentelor în spații închise cu mai mult de 100 de persoane, intrarea în carantină sau în izolare la domiciliu a persoanelor venite din zonele roșii și galbene ale anumitor țări care se confruntă cu o situație gravă din caua coronaviruslui.
Supermarketurile și hypermarketurile impun și ele reguli speciale în această perioadă de criză. Reprezentanții Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) au stabilit o serie măsuri, în cadrul întâlnirii cu Asociația Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR):
- La nivelul lanţurilor comerciale din cadrul AMRCR s-au luat măsuri menite să prevină aglomerările şi s-au implementat măsurile recomandate pentru dezinfectarea zonelor de interacţiune intensă (cărucioare, clanţe/mânere, uşi acces, benzi case de marcat, POS, butoane lift, grupuri sanitare etc)
- Personalul din cadrul magazinelor este instruit şi monitorizează permanent respectarea distanţei de siguranţă (minim 1 m) între clienţi, inclusiv prin folosirea unor mijloace de semnalizare precum benzi pe podea, afişe la casă sau distanţatoare sub diverse forme de panotaj
- Marile lanţuri comerciale au stabilit grupuri interne de lucru pentru implementarea tuturor măsurilor menite să protejeze sănătatea clienţilor şi angajaţilor deopotrivă
- Nu au fost semnalate la nivelul AMRCR situaţii de majorări de preţuri
- Stocurile de alimente de bază nu reprezintă o problemă, iar traficul de consumatori variază în funcţie de specificul şi formatul fiecărui magazin
- La acest moment nu sunt probleme legate de stocurile de produse dezinfectante, deşi cererea continuă să fie foarte mare
- Clienţii sunt informaţi cu privire la măsurile de prevenire a infecţiei cu COVID-19 printr-o serie de afişe şi mesaje în cadrul punctelor de vânzare
- S-au sistat activităţile de sampling şi cele de testare a produselor dermo-cosmetice în magazin
- În condiţiile suspendării activităţii şcolare, s-au implementat sisteme şi programe speciale de lucru pentru a veni în sprijinul angajaţilor cu copii
- Programul de lucru a fost regândit pentru a se limita aglomerările în mijloacele de transport
- S-a implementat o procedură de triaj a angajaţilor pentru a preveni accesul la locul de muncă a persoanelor care prezintă simptomatologie specifică (ex. febră, tuse, stare de rău)
- Au fost stabilite componenţe clare nominale ale echipelor de lucru, precum şi perimetre stricte în care angajaţii îşi desfăşoară activitatea şi fluxuri de deplasare în cadrul activităţii
- Membrii au informat că există proceduri interne cu privire la orice situaţia deosebită ce este raportată imediat angajatorului şi autorităţilor.
Clienții magazinelor sunt sfătuiți să păstreze o distanță de cel puțin 1 metru între ei, să evite cumpărăturile în orele de vârf, să evite desfacerea produselor ambalate în magazin, să folosească mănuși de unică folosință și să se folosească de produsele dezinfectante poziționate în spațiile publice.