Antena 3 CNN Conținut plătit Sinuoasa evoluție a pieței automobilului electric în Europa

Sinuoasa evoluție a pieței automobilului electric în Europa

Georgiana Adam
4 minute de citit Publicat la 12:30 23 Ian 2023 Modificat la 10:56 24 Ian 2023
sinuoasa evolutie a pietei automobilului electric in europa
Sinuoasa evoluție a pieței automobilului electric în Europa

Principalul motiv este constituit de lipsa stimulentelor de reglementare, fapt exploatat din plin de industria auto Chineză. Astfel, în anul 2022 aceștia au reușit să câștige o cotă de piață importantă în Europa, furnizând 5% din totalul bateriilor necesare automobilelor electrice.

În acest ritm, până în anul 2025 producătorii de baterii din China ar putea furniza Europei între 9 și 18% din necesarul de baterii electrice la nivelul anului 2025, conform unui studiu realizat de Transport&Environment. Aceeași sursă precizează că eșecul producătorilor de automobile din Uniunea Europeană de a extinde oferta de automobile electrice ar putea avea ca rezultat invadarea pieței europene de mașini electrice chinezești.

Dar industria automobilelor electrice se confruntă de fapt cu probleme semnificativ mai mari în Europa. Începutul poate fi considerat în perioada pandemiei de coronavirus, când criza semiconductorilor a lovit puternic. Industria este dependentă de circuite electronice complexe iar lipsa lor a reprezentat un recul.

Apoi, lucrurile nu au apucat să se normalizeze când a început războiul din Ucraina. Agresiunea Rusă a adus după sine o incertitudine sporită în ceea ce privește rezervele de energie, multe țări fiind nevoită să apeleze la planuri de avarie.

Energia electrică s-a scumpit considerabil iar în anumite părți ale Europei a avut loc o raționalizare mascată. În aceste condiții, clienții potențiali de vehicule electrice au preferat să stea în expectativă, perspectiva de a cumpăra o mașină mai scumpă a cărei alimentare tinde și ea să devină mai scumpă comparativ cu vehiculele tradiționale propulsate de motoare termice nu era chiar încurajatoare.

Chiar dacă anumite costuri sunt în mod evident mai mici pentru vehiculele electrice, cum ar fi asigurarea – ce poate fi încheiată la RCA Prestigeasig.ro sau cheltuielile anuale de operare, cu revizii mai rare și mai ieftine, cumpărătorii de astăzi nu se înghesuie să cumpere o mașină electrică. Astfel, după ce ponderea vânzărilor de mașini electrice a crescut an de an, ajungând la 13% din totalul mașinilor noi vândute pe tot teritoriul Uniunii Europene în anul 2021, anul trecut aceasta a scăzut la 11%.

Mai mult, în acest an s-a ajuns ca în anumite țări din Uniune costul per kilometru parcurs de o mașină electrică să fie un pic mai mare decât același cost parcurs de o mașină pe benzină. Aceste date, coroborate cu încă prezentul disconfort al „Range anxiety” – temerea că bateria nu ține suficient de mult și vei rămâne în pană, legată și de rețeaua de stații de alimentare și necesarul de planificare, sunt elemente care explică regresul acestei piețe.

Trebuie să recunoaștem că toate experiențele neplăcute ale posesorilor actuali de autoturisme electrice au fost popularizate în presă și pe social media, în mentalul colectiv pătrunzând un sentiment de nesiguranță atunci când se vorbește despre o călătorie extra-urbană cu un autoturism electric. La acestea se adaugă timpii de așteptare foarte mari, ce cu siguranță au descurajat o parte din potențialii clienți.

Este adevărat însă că în afara continentului nostru lucrurile stau diferit. În China, în prima jumătate a anului 2022 vânzările de automobile electrice au crescut cu 18% în vreme ce în Statele Unite ale Americii ponderea vehiculelor electrice vândute a crescut cu 50%.

Transport&Environment Europe subliniază faptul că țintele actuale în ceea ce privește emisiile de CO2 nu funcționează, iar Uniunea European ar trebui să elimine lacunele care slăbesc obiectivele producătorilor de automobile. În paralel, Uniunea Europeană ar trebui să sprijine măsuri precum închirierea la prețuri reduse a mașinilor electrice, făcându-le astfel accesibile pentru toată lumea.

Urmărind efectele reglementărilor privitoare la emisiile de CO2, acestea au avut un efect remarcabil la început, asigurând o scădere cu 12% atât în 2020 cât și în 2021, dar scăzând la un descurajant 2% în 2022. Acest regres se pare că se datorează faptului că producătorii auto tratează acest subiect cu minimă rezistență, aplicând măsuri la limita reglementărilor, iar țintele Uniune Europene sunt prea slabe.

În acest context, pe baza angajamentelor voluntare ale producătorilor de mașini, automobilele electrice ar trebui să reprezinte 75% din totalul pieței auto în anul 2030. Dar dacă producătorii auto vor avea aceeași abordare minimalistă precum cea privitoare la emisiile de CO2 atunci vânzările totale de automobile electrice nu vor depăși 50% în anul 2030. Acest lucru ar face ca Europa să rateze țintele de reducere a emisiilor de-a lungul deceniului.

Un alt element sensibil ce trebuie luat în discuție este faptul că producătorii auto europeni se concentrează din ce în ce mai mult pe modelele premium, ignorând producția de automobile de masă. Aceasta tinde să fie dominată de jucători străini, producătorii Coreeni și Chinezi excelând în acest segment.

În acest context, Transport&Environment recomandă atât Uniunii Europene cât și guvernelor naționale din componența sa asumarea reducerii cu 100% a CO2 de la toate mașinile până în 2035, stoparea tuturor facilităților fiscale pentru e-combustibili, impunerea electrificării flotelor corporative până în 2030 precum și utilizarea fondurilor Uniunii Europene pentru a stimula producția de automobile electrice peste obiectivele minime impuse de Uniune.

În încercarea lor de a mobiliza membrii comisiei Europene în adoptarea unor standarde mai stricte privind emisiile de CO2 și promovarea automobilelor electrice, experții Transport&Environment Europe au dat exemplul Statelor Unite ale Americii, unde politica este mult mai coerentă, reușind astfel să impună constructorilor și transportatorilor standarde de mediu foarte stricte. În același timp, este de remarcat progresul remarcabil făcut de industria de automobile electrice din China.

Aici guvernul a fixat niște termene, oarecum similare cu cele ale Uniunii Europene, dar răspunsul industriei și al populației este infinit mai puternic față de ceea ce vedem că se întâmplă în Europa în acest început de an.

×
Etichete: advertorial
x close