Față de ediția precedentă a marelui eveniment de shopping cu cele mai importante reduceri din an, s-a ajuns la creșteri 20 - 30%. De Black Friday 2022, cumpărăturile online procesate de cea mai mare bancă din România au crescut de 10 ori față de o zi obișnuită din acest an, indică datele furnizate de instituția financiară.
De asemenea, un alt indicator important al popularității Black Friday pe internet este faptul că aproape 50% din totalul cumpărăturilor realizate în data de 11 noiembrie cu cardurile băncii nr. 1 în România au fost online. Cu siguranță, date asemănătoare au fost consemnate și în cazul celorlalte bănci comerciale active pe piața românească.
Cumărăturile online prezintă numeroase avantaje, iar clienții care experimentează acest mediu de shopping ajung să revină tot mai des cu noi comenzi, de valori tot mai mari. În linie cu piețele externe dezvoltate, e-commerce-ul tinde să devină obișnuință pentru consumatori și în țara noastră. Magazinele online încurajează de obicei plata cu cardul direct pe internet, în momentul efectării comenzii de produse sau servicii, indiferent că ne referim la un magazin electronice, magazin de produse alimentare, magazin de mobilier sau agenție de turism.
Diferențe între plata cu cardul de debit și plata cu cardul de credit
Cardul de debit este cel mai popular instrument de plată electronică în România. Fizic sau virtual, cardul de debit este asociat unui cont curent deschis la o bancă. Respectiva bancă emite cardul sub sigla Visa sau MasterCard, iar clientul poate face plăți la orice comerciant (offline sau online), în limita banilor disponibili în contul său bancar. Așadar, clientul folosește banii proprii, iar cardul reprezintă o scurtătură între contul său bancar și contul bancar al retailerului. Se evită folosirea banilor cash, iar siguranța plăților este foarte ridicată. Dacă sunt urmate recomandările generale cu privire la modul de utilizare a cardurilor bancare, riscurile practic sunt inexistente.
Cardul de credit funcționează la plată la fel ca un card de debit, putând fi utilizat atât în magazine clasice, cât și în magazine online. Diferența ține de proveniența fondurilor disponibile. Nu sunt folosiți banii clientului, ci bani puși la dispoziție de instituția financiară, care poate să fie o bancă comercială sau o instituție financiară nebancară (IFN). În funcție de veniturile clientului și de alte criterii, acesta are la dispoziție o anumită limită de credit. Practic, cardul de credit poate fi un împrumut de nevoi personale.
Sumele se pot rambursa într-un anumit termen fără dobândă sau se poate opta pentru plata în rate, ajungându-se la un cost destul de ridicat al creditului. Mai nou, cele mai multe bănci oferă însă sisteme de rate fără dobândă și alte avantaje la utilizarea cardurilor de credit la anumiți comercianți parteneri sau la orice retaileri, în funcție de politica respectivei instituții financiare.
În ansamblu, trebuie avut în vedere faptul că aceste carduri de credit, deși foarte utile, pot ajunge uneori la costuri mari, dacă nu sunt folosite în mod isteț, cu maximă atenție la taxe și comisioane. De asemenea, există riscul ca unele persoane să fie atrase prea puternic de promoții și să cumpere produse în exces, acumulând datorii prin prisma utilizării cardurilor de credit. Fiecare persoană poate alege să plătească după cum consideră că este mai avantajos, ambele instrumente de plată având avantaje și dezavantaje, în funcție de situația personală și de contextul comercial.