Acestea sunt principalele concluzii ale unora dintre cei mai cunoscuți furnizori de soluții pentru comerț digital și ecommerce și a specialiștilor promo-codes.ro, una dintre cele mai mari platforme de informații și cupoane de reducere pentru companiile din România.
Potrivit specialiștilor, în acest an, competitivitatea pe piața de comerț digital a ajuns la un nivel record, întrucât tot mai multe magazine se mută sau se deschid online. Însă, în prezent, comerțul digital din România se află într-o perioadă de schimbare, în care creșterea ratei de dezvoltare nu mai este la fel de spectaculoasă ca în anii precedenți, principala cauză fiind reprezentată de inflația ridicată din ultimul timp, care a determinat oamenii să cheltuie mai puțin.
Piața de ecommerce din România: încetinire și creșterea numărului de magazine online
În 2022, consumatorii români s-au arătat mai cumpătati decât în anii trecuți, îndreptându-și atenția către produse mai accesibile. Deși românii au revenit la obiceiurile lor anterioare de cumpărare, după ridicarea restricțiilor impuse de pandemie, fapt care a dus la o creștere a vânzărilor din magazinele offline cu 22%, cumpărăturilor online au scăzut cu 3%. În ceea ce privește valoarea medie a comenzii, aceasta s-a înregistrat în noiembrie la 542 lei, în creștere ușoară, cu 0,5%, comparativ cu anul 2021.
Printre cele mai populare produse achiziționate online în 2022 au fost din categoriile IT&C, fashion, auto, casă & grădină, cărți & librărie, bijuterii, food și beauty, fapt reflectat, conform specialiștilor Promo-Codes, și în interesul crescut al consumatorilor români pentru coduri și cupoane din aceste categorii de produse, precum cod reducere CCC.
Top investiții realizate de retailerii online în 2022
În ceea ce privește cele mai importante investiții realizate în 2022 pentru creșterea eficienței business-urilor și soluții menite să îmbunătățească experiența cumpărăturilor online se remarcă:
-
Implementarea tehnologiilor de marketing personalizate. Retailerii online au investit în tehnologii de marketing personalizat, cum ar fi AI și ML pentru a oferi clienților o experiență de cumpărare mai personalizată și în dezvoltarea sistemelor integrate omnichannel, offline și online. Un exemplu în acest caz este retailerul Tezyo, care a continuat să își consolideze poziția pe piața românească de încălțăminte datorită continuării dezvoltării unor astfel de sisteme.
-
Optimizarea proceselor de livrare și investiții în automatizări. Și în 2022 comercianții online au investit în tehnologii precum scanarea automată, sortarea automată și livrarea autonomă pentru a reduce costurile de livrare și a îmbunătăți experiența de cumpărare.
-
Integrarea tehnologiilor de plată. Investițiile în tehnologii de plată flexibile și sigure, cum ar fi plățile mobile și plățile prin intermediul dispozitivelor inteligente, au continuat și anul acesta.
-
Utilizarea platformelor de social media. Retailerii online au realizat investiții importante în platformele de social media pentru a se conecta cu clienții și pentru a oferi experiențe de cumpărare mai satisfăcătoare.
-
Utilizarea tehnologiei blockchain. Investițiile în tehnologia blockchain realizate cu scopul de a îmbunătăți procesele de cumpărare, dar mai ales pentru a crește securitatea tranzacțiilor.