Antena 3 CNN Conținut plătit Introducerea supermarketurilor de tip self-service

Introducerea supermarketurilor de tip self-service

Redacția Antena 3 CNN
3 minute de citit Publicat la 15:23 06 Iun 2022 Modificat la 18:09 07 Iun 2022
introducerea supermarketurilor de tip self service
Introducerea supermarketurilor de tip self-service

Gama foarte variată de produse, precum și prețurile mult mai mici au făcut ca supermarketurile să fie foarte populare și marile lanțuri alimentare din străinătate au invadat piața din România. Studiile arată că fiecare persoană ajunge să meargă în medie o dată pe săptămână la un astfel de magazin pentru a își cumpără cele necesare.

În comparație cu situația de acum 10-15 ani, în trecut oamenii vizitau acest tip de magazine de obicei o dată pe lună, iar numărul acestora era mult mai mic.

În momentul de față, având în vedere că tehnologiile utilizate au crescut în mod semnificativ, anumite companii urmăresc automatizarea aproape completă a modului în care marile magazine funcționează. Deja există locuri în care se testează supermarketuri în interiorul cărora nu găsim nici un angajat și cumpărarea tuturor produselor este un proces 100% de tip self-service.

Elementele-cheie? Inteligență artificială + cărucior supermarket + aplicație mobilă + cont bancar. Magazinul este conectat la un sistem de inteligență artificială, iar în momentul în care clientul alege produse și le pune în coș, acesta le va scana. La plecare vă deduce banii din contul bancar al clientului, pe care acesta este obligat în prealabil să îl conecteze la o aplicație pe telefonul mobil. Aceste magazine sunt deja folosite cu succes în Statele Unite ale Americii, clienții fiind foarte mulțumiți de acest sistem.

Acestea fiind spuse, se pare că viitorul arată destul de bine în ceea ce privește timpul pe care îl vom petrece în magazine și ușurință cu care ne vom face cumpărăturile, dar este foarte posibil că toate aceste lucruri să afecteze în mod direct angajații, iar numărul acestora să se reducă considerabil.

Singurele sarcini pe care le vor mai avea angajații sunt să umple rafturile cu produse în momentul în care observa lipsa acestora sau să strângă câte un cărucior supermarket în cazul în care clienții le lasă în parcarea magazinului. Mai mult, nu este exclus că astfel de procese să ajungă să fie și ele automatizate, iar necesitatea personalului să fie eliminată.

Cu toate acestea, în țara noastră încă este destul de devreme să vorbim despre implementarea unor astfel de procese la scara largă. Cel mai probabil majoritatea clienților ar fi reticenți față de un cărucior de supermarket care scanează singur produsele sau o aplicație care să aibă acces în mod direct la cardul bancar al acestora.

De asemenea, chiar dacă alimentarea cu produse noi a unui simplu raft metalic pare o operațiune care poate fi făcută foarte ușor în cadrul unui proces automat sau realizată de către un robot, clienții au în continuare nevoie de personal care să îi asiste.

Pe lângă acestea, sigur apar și multe alte sarcini neprevăzute pe care doar o persoană le poate îndeplini, pe când un robot nu ar fi încă programat pentru a le duce la bun sfârșit.

Nu în ultimul rand, conceperea și punerea în funcțiune a unui astfel de magazin presupune o investiție enormă și chiar dacă s-a reușit dotarea cărucioarelor cu un sistem care să fie capabil să scaneze în mod corespunzător produsele cumpărate, acest sistem se afla încă în faze de testare.

Sistemul în sine este unul foarte scump și nu prezintă nici o garanție care să indice că nu există posibilitatea de a se realiza greșeli. Mai mult, sunt mari șanse să intervină reticența unor persoane, mai ales pe plan local unde mulți români au rezerve cu privire la orice activitate care presupune utilizarea unui card bancar.

Mulți dintre conaționali afirmă că nu sunt convinși încă de siguranță acestor sisteme, așa încât nu putem afirma cu siguranță că un astfel de magazin vă fi primit cu căldură sau că vă avea un număr foarte mare de clienți, cel puțin în ceea ce privește viitorul apropiat.

×
x close