Statutul actual al pieței jocurilor de noroc din România este un subiect pe care toată lumea îl discută. Unii sunt opozanți desăvârșiți, unora nu le pasă, iar altora li se pare normal. Indiferent de unde te situezi în legătură cu industria jocurilor de noroc, existența și importanța lor este o realitate.
Întrebările pe care le vom adresa și la care vom răspunde sunt simple: cum, și de ce s-a ajuns aici? Desigur, analiza de care vei beneficia este una obiectivă. Motivele sunt relativ clare, însă merită explicate cum se cuvine. Informarea contextualizată este ceva de care avem mare nevoie.
Deși trendurile sociale sunt printre factorii despre care vom vorbi, întreaga industrie are și un impact economic. Așadar, acest potențial este vizibil din mai multe puncte de vedere.
Expansiunea întregii piețe de cazinouri online demonstrează acest aspect. Statista estimează că cifra de piață a acestei industrii ar trebui să depășească 800 de milioane de dolari în 2024. Ba mai mult, cifra de piață ar trebui să depășească 1 miliard de dolari la sfârșitul acestui deceniu.
Haide să explorăm motivele pentru care s-a ajuns la asemenea cifre!
Claritate a legislației
O legislație care să înglobeze toate aspectele unui asemenea fenomen este ca un dirijor al unei orchestre. Fiecare operator este un instrumentalist, iar audiența beneficiază de ceva organizat și inteligibil.
În momentul de față, dirijorul pieței de jocuri de noroc online și fizice este ONJN (Oficiul Național pentru Jocuri de Noroc). Apărut în 2013 și subordonat Ministerului de Finanțe, ONJN este organul care guvernează rezultatele OUG nr. 77/2009 – actul prin care jocurile de noroc au început să fie reglementate cum trebuie.
Așadar, prin stabilirea ”normelor metodologice” și crearea ONJN, statul român și-a însușit capacitatea de a impozita și supraveghea operatorii care vor să se desfășoare în România. Licența ONJN oferă posibilitatea de a opera jocuri de noroc în format fizic sau digital. Așadar, acest certificat este necesar pentru operațiuni legale.
Fiind vorba de un set clar de reguli, operatorii de ”online gaming” au înțeles exact ce trebuie făcut pentru a se desfășura pe piața noastră. Posibilitatea de a se folosi de această licență și în scopuri de marketing ajută la cultivarea încrederii într-un brand.
În concluzie, legislația clară a invitat operatori care să ofere posibilitatea de a alege din mai multe branduri. Vom spune mai multe despre brandurile respective pe parcursul acestui articol.
Tehnologizarea populației – acces la internet și telefoane mobile inteligente
Dacă ești atent la oamenii din transportul în comun, de exemplu, vei observa telefoane inteligente folosite de oameni din grupuri demografice surprinzător de vârstnice. Poate că ai și cunoștințe, sau rude vârstnice, care au apărut pe rețelele de socializare.
Anecdota de mai sus demonstrează că atât aparatura modernă, cât și internetul, au devenit elemente ale vieții cotidiene universale. Conectivitatea și tehnologizarea întregii populații a dus la deschiderea unui segment masiv de oameni care pot deveni clientela platformelor de jocuri de noroc.
Revenim la date oferite de Statista. În ianuarie 2024, peste 18 milioane de români au fost marcați ca fiind utilizatori ai internetului. Asta înseamnă aproximativ 95% din întreaga populație. Din populația de circa 19 de milioane, peste 15 milioane sunt majori.
Așadar, populația României dispune de un număr imens de persoane cu statutul și resursele necesare pentru a putea accesa legal jocuri de noroc în format digital. Acest aspect este un indicator eficient al potențialului pe care-l are, din start, această piață la noi în țară.
Operatori de calitate
O posibilă bază atât de mare de consumatori trebuie convinsă de ideea de a consuma. Campaniile de marketing de la noi sunt foarte semnificative. Unele voci le consideră chiar agresive. Ambasadorii acestor campanii enumeră influenceri și chiar foști sportivi.
Aceste metode tradiționale de marketing au scopul de a ridica nivelul de vizibilitate al brandurilor de cazinou online. Persoanele care sunt familiare cu modelul cazinourilor online sunt atrase de anumite branduri prin intermediul promoțiilor care includ formatul bonus fără depunere, cel de rotiri gratuite, sau chiar bonusul de bun venit. Marketing, marketing, marketing. Cum stă treaba cu produsul?
Ei bine, combinația de investiții în platforme digitale și legislație au creat un mediu propice pentru jucători. Cele mai mari cazinouri online au investit masiv în oferirea serviciilor de mare calitate, mai ales pentru platformele mobile.
În plus, promovarea jocului responsabil și oferirea metodelor de auto-control sunt cerințe legislative. Jucătorii români au parte de cazinouri online care arată cel puțin la fel de bine ca cele din piețe occidentale mari, ba chiar mai bine în anumite cazuri.
Dată find posibilitatea de a paria sau juca în medii care arată și se mișcă bine, nu e de mirare că vorba s-a dus îndeajuns de departe încât să atragă utilizatori. Astfel, calitatea serviciilor de pe piața de la noi este un factor foarte important.
Concluzie
Concluzia pe care o putem trage este că piața de jocuri de noroc din România a înțeles rapid că un produs digitalizat poate profita de digitalizarea întregii populații. Mai mult, legislația clară a oferit și ea un mediu propice pentru acest fenomen. Totuși, nu uita că jocul responsabil este absolut necesar indiferent de starea acestei piețe!