Accelerarea digitală a crescut în mai multe domenii precum sistemul bancar, shopping, divertisment, iar instituțiile publice au încercat și ele să țină pasul cu ele.
Orașele și guvernele din întreaga lume au intrat în centrul atenției datorită beneficiilor care au apărut odată cu creșterea prezenței lor online. Criza de Covid-19 a fost un catalizator pentru digitalizarea serviciilor publice, atât în România, cât și în Europa. Astfel, comutarea pe modul online a majorității operațiunilor interne și a proceselor cu care se confruntă cetățenii a marcat o piatră de hotar pentru modernizarea serviciilor publice. Primăria digitală reprezintă transformarea digitală a unei localități.
Prin urmare, implementarea unei aplicații mobile care să fie pusă la dispoziția cetățenilor și a locuitorilor unui oraș este un lucru care vine de la sine, odată cu procesul de digitalizare. O aplicație mobilă este foarte utilă pentru contribuabili, deoarece oferă acces la informații personale legate de plăți, taxe, impozite și datorii la stat. În plus, eficientizează activitatea aparatului administrativ și ajută la creșterea calității serviciilor, acestea fiind doar câteva răspunsuri la necesitățile pe care le ridică o astfel de aplicație.
Un alt motiv pentru care este bine ca o primărie să dezvolte o aplicație mobilă pentru cetățeni este că aceasta contribuie la creșterea economiei locale și îmbunătățește comunicarea directă cu cetățenii. De asemenea, stimulează interesul locuitorilor de a participa la activitățile comunitare și de a primi informații în timp real despre activitatea și proiectele primăriei. Se potențează astfel comerțul local, gastronomia și turismul, dacă vorbim despre o localitate cu obiective turistice.
Pe de altă parte, și funcționarii publici vor rezolva mai repede incidentele sau problemele care apar în oraș. Prin aplicația mobilă, primăria mai poate informa cetățenii și despre reparațiile care au loc în oraș. În felul acesta se vor maximiza resursele și nu trebuie alocate mai multe resurse decât cele necesare pentru a administra aplicația, multe din aplicațiile mobile existente fiind autoregenerabile.
O aplicație mobilă poate oferi un sistem de alerte care nu este doar informativ, ci și interactiv.
În general, cetățenii doresc să se implice în comunitatea din care fac parte și vor să facă acest lucru oricând, de oriunde și de pe orice dispozitiv. Dacă primăria ar dezvolta o aplicație mobilă care să acopere mai multe aspecte din viața cotidiană și prin care să le poată rezolva, atunci cu atât mai bine. Fiecare locuitor își dorește să poată să-și depună o cerere online, să-și plătească factura de apă, să completeze o cerere de înregistrare, să poată plăti online taxele și impozitele, să-și înscrie copilul la grădiniță, să poată să vizioneze live o audiere publică și să primească alerte de urgență. Toate acestea pot fi posibile dacă primarii și administratorii publici sunt deschiși și au o viziune de dezvoltare a orașelor care este în interesul cetățenilor.
Conform smartcitiesdive.com, multe orașe mari din Statele Unite s-au folosit pentru a ajunge la cetățeni de un instrument pe care majoritatea locuitorilor îl folosesc deja: smartphone-ul. Dintre toți utilizatorii de telefoane mobile din SUA, 80% dintre aceștia dețin un smartphone. Ele au servit ca o rampă de lansare pentru aplicațiile mobile care au ca scop conectarea primăriilor cu contribuabilii.