Sistemul de Garanție-Returnare a ajuns să colecteze milioane de ambalaje lună de lună, însă mai e loc de îmbunătățiri. Cei din industrie spun că în viitor infrastructura trebuie adaptată în funcție de nevoile consumatorilor, iar în zona rurală, acolo unde colectarea nu este atât de bună, să se facă mai multe campanii de informare. În plus, autoritățile consideră că un astfel de sistem ar trebui implementat și în cazul colectării altor deșeuri, asta în viitor, cum ar fi textilele sau electrocasnicele.
Sistemul de garanție-returnare din România este al 2-lea ca mărime din Europa și poate gestiona anual peste 7 miliarde de ambalaje. În primul an de funcționare s-au colectat aproape 3 miliarde de ambalaje, o cantitate care ar putea înconjura pământul de 13 ori. Toate aceste ambalaje ajung în fabricile de reciclare, care scot ulterior noi produse, dar sub o altă formă, astfel că sistemul ne poate ajuta la creșterea economică.
”Urmează și alte sisteme foarte curând și vorbim de țări mari, ca Polonia, poate Spania, Italia, care încă n-au început și atunci România are șansa să poată să își dezvolte capacitățile de valorificare și reciclare a acestor tipuri de ambalaje și să aibă o creștere economică semnificativă doar din aceste aspecte”, susține Cristian Lazar, Managing Partner & Founder GreenPoint Management.
”Această nevoie de a recicla și a reintroduce resurse în circuitul economic și către alte tipuri de deșeuri, către deșeurile textile, către deșeurile de echipamente electrice și electronice, către deșeurile biodegradabile din care putem să obținem compost, ș.a.m.d. putem să facem pași avansați, pentru că dincolo de această nevoie a producătorilor de a-și reintroduce materialele deja existente în anumite produse, în noi produse, există și o nevoie a autorităților locale, care au și ele obligația de a îndeplini ținte din ce în ce mai mari de reciclare”, a declarat și Mihaela Frăsineanu, Consilier de stat Cancelaria Prim-Ministrului.
Ratele de colectare cresc de la o lună la alta. Datele arată că în lunile de vară, peste 500.000 de oameni au returnat ambalajele la aparatele automate, însă cei din industrie spun că pe viitor sistemul poate fi îmbunătățit.
”Evident că și soluțiile de preluare de la consumator trebuie și ele adaptate nevoilor locale. România, pe lângă faptul că este cel mai mare al 2-lea sistem din Europa după Germania, el gestionează și sticlă, și nu orice sticlă, gestionează și sticla pentru băuturi alcoolice, vinuri, spirtoase și toată această infrastructură trebuie și adaptată nevoilor locale”, afirmă Doinița Mihai, manager companie de automate.
”În continuare va trebui să fim atenți la tot ceea ce înseamnă costuri, aparatele bulk, noi avem un astfel de aparat și intenționăm să investim și în viitoare aparate în perioada următoare, atunci când piața se va maturiza, însă deocamdată nu este cost effective să pui un aparat automat, ca să poți să preiei într-o zonă rurală unde cantitatea este foarte mică”, explică și Mario Crețu, Corporate Affairs & Environmental Director Carrefour România
”Transparența sistemului pentru a crea încredere în rândul celor 1500 de producători, mai mult sau mai puțin, și a celor peste 70.000-90.000 de locații care ar putea reprezenta centre de colectare, pentru că de anul viitor vorbim de ținte de returnare din ce în ce mai mari, e important ca toți producătorii care depun ambalaje pe în sistem să aibă informații ca să își poată plia campaniile de comunicare”, spune și Constantin Bratu, Director General Asociația Berarii României.
Oamenii cheie din industria băuturilor răcoritoare, retaileri, producători, dar și autorități au discutat despre viitorul sistemului de garanție-returnare la Conferința Economia Circulară - Reciclare și sustenabilitate pentru România viitorului, organizată de Antena3 CNN. .