Într-un interviu acordat în cadrul emisiunii Be EU, comisarul a explicat ce presupun sancțiunile impuse în domeniul aviației și care sunt efectele lor. Adina Vălean a precizat că Rusia ”a ajuns ca în timpul URSS”, ca urmare a măsurilor punitive.
„Noi comisarii de linie, am sprijinit eforturile partenerilor internaționali în impunerea sancțiunilor Rusiei și Belarusului. Transporturile au contribuit cu sancțiuni care s-au văzut imediat și care vor avea efect pe termen lung. Este vorba de domeniul aviației pentru că am interzis imediat și am pus în aplicare interdicția de a opera în spațiul european pentru orice companie rusă, pentru cele belaruse era dinainte, de la povestea cu Ryanair.
Ei nu vor mai fi serviți cu niciun fel de componente de schimb pentru avioane, nici cu servicii de mentenanță. Toate companiile de leasing care închiriază aeronave acestor companii întrerup contractele, la fel companiile de asigurări. Sancțiunile se văd deja. Dar au efect pe termen lung. Când companiile internaționale care aveau contracte de leasing cu companii din Rusia pentru peste 500 de avioane au anunțat întreruperea legală a contractului, Rusia a furat 515 avioane de la aceste companii de leasing, majoritatea înregistrate în Irlanda.
Noi lucrăm acum cu comunitatea internațională ca în momentul în care aceste aeronave fac eventual un zbor în afara granițelor Rusiei, ele să fie, conform normelor internaționale, oprite la sol și recuperate.
Pe termen lung, dacă un astfel de stat ca Rusia fură aeronave ale unor companii de leasing, cine va mai face afaceri în domeniul aviației cu Rusia? Aceste sancțiuni sunt destul de dure. Au pus companiile rusești și Rusia și Belarusul pe o listă neagră în ceea ce înseamnă aviația și a fi pe o listă neagră nseamnă că se ridică probleme privind siguranța zboruruilor tale și atunci nu ți se mai permite în principiu să operezi în afara granițelor tale. Rusia a ajuns ca în timpul URSS, operează intern și în câteva state de la frontieră.”, a explicat Adina Vălean.
Cum se apără Putin de sancțiunile occidentale. Avioanele internaționale vor fi ținute cu forța în Rusia printr-o nouă lege
Toate aeronavele închiriate de Rusia din Vest care se află încă în țară după rezilierea contractelor de leasing vor rămâne în Rusia.
Preşedintele Putin a aprobat o nouă lege care va permite înmatricularea avioanelor străine în Rusia „pentru a asigura funcționarea neîntreruptă a activităților din domeniul aviației civile”, astfel încât companiile străine nu își vor mai putea retrage avioanele închiriate Rusiei.
Mișcarea vine după ce Bermude și Irlanda, țări în care sunt înregistrare aproape toate avioanele închiriate de Rusia, au declarat că suspendă certificatele de navigare pentru acele aeronave.
Sancțiunile impuse de Occident ca răspuns la campania militară a Rusiei din Ucraina au forțat firmele occidentale să rezilieze contractele de leasing cu companiile aeriene ruseşti pentru peste 500 de avioane. Rusia a spus că 78 dintre aceste avioane au fost confiscate în străinătate, ceea ce înseamnă că au mai rămas peste 400.
Prin această lege, Rusia ar putea intra în contradicție cu regulile internaționale care interzic înregistrarea avioanelor civile în mai multe țări în același timp, potrivit Reuters.