Antena 3 CNN Be EU Ce se întâmplă cu fondurile europene de coeziune. Situație dramatică pentru România

Ce se întâmplă cu fondurile europene de coeziune. Situație dramatică pentru România

2 minute de citit Publicat la 11:32 12 Feb 2017 Modificat la 11:32 12 Feb 2017
o_1b8oq0bjp60oea1jtc1l611li58.jpg

Politica de coeziune (politica regională) este una din cele mai importante şi mai complexe politici ale Uniunii Europene, statut ce decurge din obiectivul de reducere a decalajelor economice, sociale şi teritoriale între diversele regiuni şi state membre ale Uniunii Europene.

Mai mult, această politică are un unic şi de neînlocuit rol în coagularea de strategii de dezvoltare integrată, care reunesc intervenţii din diferite domenii, precum infrastructură, cercetare şi inovare, ocuparea forţei de muncă, educaţie, mediul de afaceri, protecţia mediului, schimbări climatice şi eficienţa energetică, într-un pachet de politici coerente, care se adresează contextului regional sau chiar local, fiind una dintre cele mai vizibile politici, mai ales în relaţia cu cetăţenii.

Obiectivele politicii regionale sunt realizate prin intermediul a trei fonduri: Fondul european de dezvoltare regională (FEDR)Fondul de coeziune (FC) şi Fondul social european (FSE). Acestea constituie, împreună cu Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală (FEADR) şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime (EMFF), Fondurile Europene Structurale şi de Investiţii.

Pentru perioada 2014-2020, politica de coeziune îşi propune două obiectivele prioritare, respectiv:

  • investiţii pentru creştere şi locuri de muncă în statele membre şi în regiuni, obiectiv finanţat FEDR, FC şi FSE;
  • cooperare teritorială europeană, beneficiind de finanţare din FEDR

Principalele două probleme cu care se confruntă politica de coeziune este Brexit, care va avea un impact semnificativ asupra bugetului, iar a doua este reprezentată de alocarea fondurilor pentru rezolvarea problemei migranților. Un alt factor de risc este fondul de investiții strategice Juncker.

Astfel, pentru România, perioada următoare devine esențială în atragerea fondurilor, deoarece va urma o evaluare a modului în care țările folosesc acești bani.

Problema a fost dezbătută la BE EU, alături de europarlamentarii Georgi Pirinski și Victor Boștinaru.

”Principala prioritate este o mai mare coeziune, atât în interiorul țării, cât și între regiuni. Vorbim de coeziune socială și economică. Această perioadă a fost marcată de acordurile între țări și Comisia Europeană, cu accente pe proiecte mai bune, Problema a fost implementarea lor. Trebuie să rămână nivelul ridicat al proiectelor, dar acestea trebuie implementate corect” consideră europarlamentarul bulgar Georgi Pirinski.

”România se confruntă cu mai întârzieri legate de aceste politici de coeziune. Din punct de vedere instituțional România se confruntă cu mari probleme. Reglementările legate de implementare au fost schimbate de trei ori într-un an. Cea mai dramatică problemă este că România trebuie să acrediteze autoritățile în martie 2016. Fără acestea nu poți semna contracte. Este evident, este o cerință obligatorie. Fostul guvern a promis că va fi făcută în martie. Suntem în ianuarie. Apoi s-a spus că va fi făcută în iulie, apoi octombrie, apoi sfârșitul anului. Nici acum documentele nu au fost trimise Comisiei. Actualul guvern trebuie să facă asta, dar va mai dura. Am pierdut 2015, 2016, și probabil 2017. Pierdem miliarde din cauza întârzierii cauzate de fostul guvern” a explicat Victor Boștinaru.

Această emisiune este realizată cu sprijinul unui grant acordat de Parlamentul European

×
x close