"Avem date destule pentru a trage o concluzie, preliminară şi ea, care spune că este vorba că de o conjuncție între factorul uman şi ceea ce înseamnă starea vremii în întreg contextul în care s-a desfăşurat. Este clar că nu est e numai o problemă tehnică.
De exemplu, elicopterul Puma este un elicopter ușor, bine echipat, mobil însă în condiţii de furtună şi vreme rea nu este pregătit pentru asta.
De altfel, pilotul a şi anunţat o vreme foarte rea i s-a comandat să se întoarcă, dar nu a mai apucat. Cred că era în zona de întoarcere când s-a întâmplat nefericitul accident.
Este clar că vom aprofunda şi mai mult. Va trebui sigur ca avioanele MIG, pe parcurs, să le schimbăm pentru că au peste 40 de ani. Chiar dacă au fost modificate nu mai corespund. Condițiile de astăzi sunt mult mai complicate", a spus Vasile Dîncu, ministrul Apărării, în emisiunea Punctul de întâlnire de la Antena 3
MApN: Cercetările pentru stabilirea cauzelor și concluziilor finale continuă
„Din informațiile obținute în urma măsurătorilor şi a evaluărilor efectuate, analizei datelor extrase din sistemul de înregistrare a parametrilor de zbor şi de funcționare de la bordul aeronavelor, audierii convorbirilor radio, examinării stării epavelor aeronavelor, studierii hărților sinoptice şi a condițiilor meteorologice existente în zonele de impact la momentele producerii celor două catastrofe aeriene, comisiile au concluzionat că ambele evenimente s-au produs, cel mai probabil, din cauza unui cumul de factori umani şi de mediu, a căror pondere urmează să fie stabilită la finalizarea procedurilor de investigare”, spune MApN.
Cercetările pentru stabilirea cauzelor și concluziilor finale continuă, sub coordonarea Parchetului Militar de pe lângă Tribunalul Militar Bucureşti.
Conform procedurilor referitoare la exploatarea aeronavelor militare, pe baza concluziilor preliminare, Statul Major al Forțelor Aeriene a luat măsurile necesare în vederea reluării misiunilor de zbor cu aceste aeronave: au fost revăzute şi actualizate procedurile de operare, au fost parcurse module de pregătire teoretică şi practică cu toate categoriile de personal aeronautic care operează aceste aeronave şi s-au executat verificări tehnice la toate aeronavele de tip MiG-21 LanceR şi IAR-330, toate variantele.
În urma aplicării acestor măsuri, a fost autorizată reluarea misiunilor de zbor cu aeronavele MiG-21 LanceR şi IAR-330, toate variantele, precizează MApN.