România se află într-o poziţie-cheie în Uniunea Europeană la capitolul transportului de mărfuri, lucru demonstrat odată cu invazia rusă în Ucraina. De atunci, fluxul de mărfuri care tranzitează țara noastră, atat pe apă, cât și pe uscat, a crescut. Dunărea reprezintă un pilon pentru acest sector, iar un proiect dezvoltat în Galați va integra portul pe fluxul internațional de containere.
"S-a realizat recepţia la etapa a doua din cele patru etape ale platformei multimodale, respectiv cheu, racord rutier, platforma multimodală Galaţi şi accesul în incinta platformei, lucru care ne-a dat un imbold şi mai mare pentru continuarea acestui proiect", a declarat Marcela Daniela Costea, director general al Administrației Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi.
Nu doar porturile necesită investiții, ci și infrastructura feroviară, subliniază experții.
"În prezent, GRAMPET este prezent în zece ţări cu focus în Europa Centrală şi de Sud-Est. Avem, de doi ani, creşterea nivelului de utilizare a infrastructurii, scumpirea energiei electrice. Suntem, de asemenea, afectaţi de noua lege de salarizare a personalului feroviar. Nu discut aici ajutorul de stat pe care îl primeşte transportul rutier prin acea subvenţionare de 50 de bani pe litru pentru motorină, care nu se aplică la feroviari. Astăzi, raportul este de 1 la 6. Cam la o tonă transportată pe feroviar de şase ori mai mult se transportă pe rutier", a precizat Sorin Chinde, vicepreşedinte GRAMPET.
Traficul pe aeroporturi a crescut cu aproximativ 20% în ultimul an. Pe Aeroportul Internațional Brașov-Ghimbav, de exemplu, s-a ajuns la 88 de curse săptămânale, față de 10 zboruri, câte erau anul trecut.
"De ieri s-au pus bilete în vânzare către Dortmund, cu patru destinaţii pe săptămână începând cu 14 iule. Din septembrie, destinaţiile către Londra se măresc de la trei la o frecvenţă de patru. Budapesta, tot după data de 2 iulie, începe cu trei frecvenţe pe săptămână. Tot de la sfârşitul lunii iunie, nouă destinaţii cu câte trei frecvenţe pe săptămână", a explicat Constantin Albu, director general interimar al Aeroportului Internaţional Ghimbav Braşov.
"România are la dispoziție în momentul acesta 17 miliarde de euro din fonduri europene, incluzând aici politică de coeziune și PNRR, pe ceea ce înseamnă transporturi, infrastructura de transport. 9,6 miliarde de euro din politica de coeziune, 7,4 miliarde de euro din PNRR, dual pe infrastructura rutieră, dacă vrei și pe infrastructura feroviară", a declarat Adrian Câciu, ministrul Fondurilor Europene.
În cadrul conferinței organizate de Income și Antena 3 CNN, oficialii au dat asigurări, la unison, că transporturile din România vor evolua până în 2030.