Românii primesc facturi pe bandă rulantă de la furnizorii de energie, după un an în care nu au putut plăti nimic, pentru că toate companiile au avut probleme în implementarea modificărilor legislative dese.
Sunt cazuri în care în ultima lună au fost emise și 10 - 15 facturi, unele vechi, chiar din luna mai a anului trecut.
Unul dintre clienții care ne-au scris pe adresa stiri@antena3.ro a primit facturile pentru consumul din februarie, martie și aprilie, la sfârșitul lunii mai. În aceeași situație sunt mulți alți clienți.
”În urma modificărilor legislative succesive a trebuit din nou să modificăm sistemul de facturare, ceea ce a condus la întârzierea emiterii de facturi de gaze naturale.
La începutul lunii martie au fost emise facturi pentru consumul 1 oct 2022 - 31 ianuarie 2023. Tot în luna mai au fost emise și facturi pentru consumul din februarie, martie și aprilie. Iar la începutul lunii iunie, pentru mai. Acum am intrat într-un flux normal de facturare”, a explicat Ioana Krekan, manager activare și facturare la o mare companie de energie, la Antena 3 CNN.
Probleme sunt însă și la furnizorul de energie de stat. Unii clienți primesc abia acum facturile pentru consumul lunii decembrie.
”Eu am mai multe locuri de consum și pentru 2 din ele am primit tocmai acum factura pe decembrie. Un al 3-lea loc de consum am schimbat furnizorul, la finalul lunii noiembrie. În mod normal ar fi trebuit sa primesc si pentru locul acela factura pe decembrie, însă nu am primit și am văzut că sunt și alții în situația asta”, povestește un client.
Și în acest caz, furnizorul motivează aceste întârzieri prin necesitatea adaptării softului la schimbările legislative din luna decembrie. Pentru clienții aflați în aceste situații există posibilitatea de a evita plata întregului sold dintr-o dată.
Concret, dacă primiți un set de mai multe facturi întârziate, puteți plăti soldul în mai multe tranșe, adică eșalonat. Iar primul pas este să faceți cerere la furnizorul dumneavoastră. După aceea veți putea plăti soldul eșalonat, vorbim despre o obligație legală a furnizorului. De exemplu, daca factura întârzie 3 luni, veți putea plăti soldul în 3 tranșe.
În ceea ce privește numărul de facturi pe care le vom primi lunile următoare, situația este incertă.
”Sincer, mă aștept ca în continuare să existe astfel de episoade, pentru că sunt convins că, pe măsură ce noi facturi vor fi emise, se vor identifica noi erori”, spune Dumitru Chisăliță, expert în energie.
Valul de modificări de pe piața energiei a început la finalul anului 2021. Doar anul trecut numărul reclamațiilor legate de emiterea și facturarea propriu-zisă a crescut cu peste 60 la sută.