Bruxelles-ul își ține respirația în timp ce Budapesta preia președinția rotativă a Consiliului. În ciuda istoricului prim-ministrului Viktor Orbán ca provocator-șef al UE, diplomații au lucrat intens pentru a sublinia că Budapesta dorește să aibă o perioadă normală, de succes, în timpul președinției rotative a Uniunii Europene, scrie Politico.
Dar alegerea sloganului inspirat din Donald Trump, „Make Europe Great Again” ca motto al Ungariei pentru perioada de șase luni, a ridicat cu siguranță sprâncene la Bruxelles.
În timp ce președinția rotativă a Consiliului UE este menită să pună țările în rolul de broker onest, cerându-le să lase deoparte interesele naționale pentru a ajunge la un compromis între țări, realitatea este că poziția vine cu puterea cheie de stabilire a agendei la Bruxelles. Întrebarea este ce va face Ungaria.
„Suntem conștienți de faptul că vom fi urmăriți foarte îndeaproape dacă cooperăm sincer cu statele membre și instituțiile și dacă vom fi intermediari onești”, a declarat ministrul pentru afaceri UE al Ungariei, János Bóka, pentru Politico.
„Acest lucru va fi analizat îndeaproape și poate chiar standardele vor fi mai ridicate cu Ungaria decât cu alte președinții”, a spus el, subliniind că Budapesta va îndeplini aceste așteptări.
În ultimii ani, Budapesta a fost un ghimpe constant în coasta UE, în special amânând sau atenuând sancțiunile împotriva Rusiei, blocând ajutorul militar acordat Ucrainei și nerespectând statul de drept pe plan intern - o saga în curs care a determinat UE să blocheze (și apoi să deblocheze parțial) fonduri pentru Ungaria.
Cu puțini oameni care cred că Orbán nu va folosi oportunitatea oferită de președinție pentru a înclina lucrurile în direcția sa, UE a muncit din greu pentru a scoate din cale o serie de dosare sensibile înainte de expirarea președinției belgiene: deschiderea discuțiilor de aderare cu Ucraina și Moldova, depunând un alt pachet de sancțiuni împotriva Rusiei și oferind miliarde ajutor militar pentru Ucraina.
„Presiunea asupra președinției belgiene a existat în mod clar: finalizați acordurile înainte de a interveni Orbán, pentru a limita daunele”, a declarat un diplomat, sub protecția anonimatului.
Până la începutul acestei luni, Budapesta a continuat să blocheze o serie de dosare cheie, spre nemulțumirea celorlalte 26 de țări. S-a vorbit chiar despre retragerea drepturilor de vot Ungariei.
„Orice președinție normală ar dori să scoată acele dosare de pe masă pentru a crea o bunăvoință înainte ca acestea să preia conducerea”, a spus un oficial al UE. „Dar nu așa lucrează ungurii. Au așteptat până în ultimul moment pentru a se debloca.”
Spre ușurarea unora de la Bruxelles, președinția maghiară nu vine într-un moment legislativ cheie.
Atenția la Bruxelles este în prezent concentrată pe instalarea unei noi echipe de conducere europene în urma alegerilor UE din 9 iunie. Odată ce noul președinte al Comisiei Europene primește acordul Parlamentului, este la latitudinea țărilor să-și prezinte comisarii candidați.
Până când noua Comisie va înainta de fapt orice propuneri legislative, președinția maghiară se va termina.
Dar asta nu înseamnă că nu vor fi focuri de artificii. Vă puteți aștepta la un adevărat show când Orbán va merge în Parlamentul European.
Fără o agendă politică consistentă de urmat, Orbán este probabil să-și folosească timpul la cârma UE pe frontul internațional, a declarat Milan Nič, cercetător la Consiliul German pentru Relații Externe. „Vrea să folosească influența pe care o poate avea în relațiile bilaterale cu țări terțe”.
Este posibil ca acești terți să nu fie pe gustul tuturor.
Orbán a aplaudat candidatura fostului președinte american Donald Trump și va organiza o reuniune informală a Consiliului European la Budapesta imediat după alegerile americane din noiembrie.
Și, în contrast puternic cu pozițiile luate de colegii săi lideri din UE, premierul ungar se întâlnește în mod regulat cu președintele rus Vladimir Putin și cu președintele chinez Xi Jinping. O operațiune de influență a Rusiei prin Ungaria este o preocupare cheie a altor capitale europene înainte de președinție, au declarat diplomații UE pentru Politico.
Orbán poate profita, de asemenea, de ocazie pentru a influența eforturile în curs de unire a dreptei în urma unei schimbări spre dreapta în alegerile pentru Parlamentul European, deși partidul său Fidesz este încă neafiliat de când a părăsit grupul de centru-dreapta Partidul Popular European (PPE) în 2021.
Pentru România, președinția ungară Uniunii Europene poate reprezenta un moment bun pentru intensificarea discuțiilor despre aderarea completă la Spațiul Schengen. În repetate rânduri, oficialii maghiari au dat garanții ca acest lucru va fi o proritate în cele șase luni la conducerea Uniunii Europene.
Priorităţile trio-ului actual Spania-Belgia-Ungaria
Programul pe 18 luni al noului trio, care a debutat la 1 iulie 2023, a fost aprobat în cadrul Consiliului Afaceri Generale al UE din 27 iunie 2023.
În baza experienţei dobândite în contextul Conferinţei privind viitorul Europei, trio-ul Spania-Belgia-Ungaria îşi continuă eforturile de intensificare a dialogului cu cetăţenii UE, împreună cu celelalte instituţii ale UE, în limitele competenţelor lor, conform site-ului https://data.consilium.europa.eu/.
Temele prioritare ale trio-ului format din Spania-Belgia-Ungaria sunt, potrivit site-ului https://data.consilium.europa.eu/:
* evaluarea, la jumătatea perioadei, a cadrului financiar multianual 2021-2027, precum şi contribuţia la finalizarea uniunii bancare şi la realizarea de progrese în direcţia unei veritabile uniuni a pieţelor de capital;
* contribuţia la revizuirea Codului vamal al Uniunii;
* continuarea lucrărilor privind transformarea digitală, asigurând ceea ce se numeşte incluziune digitală;
* continuarea lucrărilor privind reforma sistemului european comun de azil şi a pactului privind migraţia şi azilul;
* punerea în aplicare a Strategiei de securitate cibernetică a UE şi depunerea de eforturi în direcţia consolidării autonomiei strategice în domeniul tehnologiilor digitale;
* punerea în aplicare a pachetului "Fit for 55";
* monitorizarea şi punerea în aplicare a politicii agricole comune (PAC) reformate şi conceperea noii PAC post-2027;
* coordonarea sprijinului financiar pe termen lung pentru reconstrucţia Ucrainei;
* contribuţia la modelarea comunităţii politice europene ca forum de dialog politic paneuropean la nivel înalt între statele membre ale UE şi vecinii lor cei mai apropiaţi pe tema stabilităţii şi securităţii europene, a securităţii energetice şi a rezilienţei.