Antena 3 CNN Externe Un pilot de top al Ucrainei a murit în atacul în care a picat primul F-16. Cine a fost “Moonfish”, care s-a dus în SUA să ceară ajutor

Un pilot de top al Ucrainei a murit în atacul în care a picat primul F-16. Cine a fost “Moonfish”, care s-a dus în SUA să ceară ajutor

Georgiana Marina
4 minute de citit Publicat la 11:07 30 Aug 2024 Modificat la 11:54 30 Aug 2024

Un pilot ucrainean de top a murit în urma prăbuşirii unui avion de vânătoare de tip F-16 luni, la doar câteva săptămâni după sosirea acestor avioane de fabricaţie americană în Ucraina. Locotenent-colonelul Oleksiy Mes, cunoscut cu indicativul “Moonfish”, era unul dintre piloții cel mai bine pregătiți pentru a pilota avioane performante. Moartea lui este o lovitură pentru Ucraina și este investigată. 

„În timpul bătăliei aeriene, aeronavele F-16 și-au demonstrat eficiența ridicată, patru rachete de croazieră inamice au fost doborâte de arme aeropurtate”, a declarat, joi, statul major al armatei ucrainene într-un comunicat. „În timpul apropierii de următoarea țintă, contactul cu una dintre aeronave s-a pierdut. După cum s-a dovedit ulterior, avionul s-a prăbușit, pilotul a murit”.

Forțele aeriene au emis, de asemenea, o declarație în memoria lui Mes, care a folosit indicativul Moonfish.

„El a luptat eroic, a distrus trei rachete de croazieră și o dronă kamikaze în timp ce a respins un atac masiv rusesc. Oleksiy i-a salvat pe ucraineni de rachetele rusești mortale. Din păcate, cu prețul propriei vieți”, a spus comandamentul forțelor aeriene.

Cine a fost “Moonfish”

Mes a fost unul dintre cei mai vocali piloți care au cerut ca Ucraina să primească F-16. Împreună cu un alt pilot, Andrii Pilşciov, care folosea indicativul de apel ”Juice”, au devenit feţele campaniei Ucrainei de a căpăta avioanele de tip F-16, scrie Politico. A fost o bătălie dificilă, însă Juice şi Moonfish au scos-o la capăt împreună. Erau tineri şi entuziaşti, vorbeau bine limba engleză şi voiau să lupte să obţină avioane americane pe cerul ucrainean. Au mers împreună în SUA pentru a face lobby pentru avioane mai bune pentru a proteja Ucraina. Să piloteze F-16 era visul lor, iar când Juice a murit în prăbuşirea unui avion, în cursul unei misiuni de luptă, în august 2023, Moonfish a făcut din îndeplinirea acestui vis scopul său.

Moonfish era cel tăcut dintre cei doi, un ”tocilar” al aviaţiei, neinteresat de publicitate. Însă atunci când a murit Juice, Moonfish a fost nevoit să-i ia locul. Într-un rar interviu acordat CNN, el a recunoscut că, dacă Juice ar fi fost în viaţă, el n-ar da interviuri. Un bărbat zgârcit la vorbă, pasionat de meseria sa, el îşi ţinea emoţiile sub control. Spunea lucrilor pe nume şi ştia totul despre F-16.

”Andrii era «omul ideilor» şi principala forţă motrice din spatele întregii poveşti”, spunea Moonfish. ”Şi mă simt responsabil faţă de el să mă asigur că aceste planuri se îndeplinesc”.

El a stat de vorbă cu CNN pe când era în etapa de pregătire şi a declarat că era necesar ca el şi alţi piloţi ucraineni să urmeze o versiune scurtată a formării. ”Am fi avut o mulţime de timp să studiem avionul complet pe timp de pace, dar nu avem timp”, declara el.

„Oleksiy a fost un pilot exemplar. Întotdeauna un elev excelent, întotdeauna primul, întotdeauna cel mai bun", a scris Tetiana Shevchuk, o prietenă a ambilor piloți, pe Facebook. „A fost primul pilot ucrainean care a stat la comenzile unui F-16 și primul care a luptat în aceste misiuni”.

Pilotul a fost înmormântat joi. Forţele Aeriene au anunţat că l-au avansat postum la gradul de colonel.

Armata ucraineană nu crede că a fost eroare de pilotare

Prăbuşirea este investigată, iar experţi internaţionali urmează să fie chemați să ia parte la anchetă, declară sursa citată.

Moartea pilotului este o lovitură aplicată Ucrainei. Primele avioane de tip F-16 au sosit în această ţară la începutul lui august, iar Moonfish era unul dintre puţinii piloţi formaţi să le piloteze.

Preşedintele ucrainean Volodimir Zelenski anunţa marţi că Forţele Aeriene ucrainene au folosit avioane de tip F-16 pentru a distruge rachete şi drone lansate de Rusia luni - prima oară când un oficial confirma folosirea unor avioane în luptă.

Kievul a aşteptat mult timp să primească avioane de tip F-16, iar Zelenski le cere aliaţilor săi din Occident avioane de luptă de la începutul invaziei la scară largă. Însă, la fel ca în cazul altor echipamente, Occidentul a ezitat şi apoi a acceptat să furnizeze avioane de tip F-16. Olanda şi Danemarca s-au angajat în vara lui 2023 să le livreze, însă Statele Unite au dat undă verde transferului după mai multe săptămâni. Atunci când au sosit în Ucraina, la începutul verii lui 2024, Zelenski a anunţat că Guvernul său a participat la ”sute de reuniuni de negociere” pentru a obţine avioanele.

Un grup de piloţi ucraineni şi-a început formarea pe avioane de tip F-16 în Statele Unite în toamnă. Moonfish şi alţi piloţi au fost formaţi în şase luni, în pofida faptului că o formarea completă în folosirea acestor avioane poate dura ani de zile.

Ucraina speră ca avioanele de tip F-16 să-i ofere un impuls de care are nevoie. Aceste avioane multirol pot asigura acoperire aeriană trupelor, ataca ţinte terestre, ataca avioane inamice şi intercepta rachete. Înarmat corespunzător, un F-16 poate descuraja bombardiere ruseşti de luptă să se apropie de câmpul de luptă.

Ucraina poate folosi aceste avioane pentru a opri controlul spaţiului aerian al Rusiei, însă unii experţi consideră că capacităţile acestui tip de avion sunt inferioare capacităţilor celor mai moderne avioane de luptă ruseşti, care ar avea toate şansele să învingă într-o bătăle aeriană avioane de tip F-16.

Citește mai multe din Externe
» Citește mai multe din Externe
TOP articole