Antena 3 CNN Conferinţe Conferinţele România Inteligentă Un nou pod care va lega România de Bulgaria: Secretar de stat: ”Va fi un pod feroviar rutier, la nivelul zilelor noastre”

Un nou pod care va lega România de Bulgaria: Secretar de stat: ”Va fi un pod feroviar rutier, la nivelul zilelor noastre”

Laura Dinu
2 minute de citit Publicat la 14:43 11 Sep 2024 Modificat la 14:47 11 Sep 2024

România are șansa de a transforma infrastructura feroviară pentru că există fonduri, iar contextul geo-politic și internațional actual este unul optim dezvoltării.

Reprezentanți ai ministerelor Transporturilor, Investițiilor și Proiectelor Europene, manageri ai marilor companii private și publice de transport și producție feroviară au analizat starea actuală, dar și provocările sistemului de căi ferate din România la conferința „România, din nou pe şine - Investiții și decizii rapide și eficiente pentru transportul feroviar”, un eveniment organizat de Antena 3 CNN și revista Income Magazine. 

Așadar, România are posibilitatea reformării căii ferate, având finanțările necesare, o oportunitate de neratat, spun guvernanții. 

”Avem baniii din PNRR, undeva la 5 miliarde de euro sunt pentru ceea ce înseamnă transportul feroviar, atât pe grant, cât și pe împrumut, dar în politica de coeziune se regăsesc în jur de 3 miliarde de euro, dacă vorbim doar de partea de nerambursabil, unde avem și o cofinanțare de 50%”, explică Adrian Câciu. 

Pentru exploatarea potențialului de dezvoltare economică este nevoie de noi proiecte. Un bun exemplu este noul pod care va lega România și Bulgaria, între Giurgiu și Ruse.

”Va fi un pod feroviar rutier, un pod nou, la nivelul zilelor noastre și Ministerul Transporturilor din România, împreună cu cei din Bulgaria și împreună cu Comisia Europeană, lucrează concret pe acest subiect”, susține și Ionuț Cristian Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor. 

Una dintre marile provocări pentru infrastructura feroviară românească rămâne viteza de deplasare. Viteza medie este de 15km/h pentru trenurile de marfă și 45km/h pentru trenurile de călători. Problema este resimțită și de transportatorii privați. 

”Dau o locomotivă dacă Ministerul Transporturilor crește viteza comercială de transport cu până la 25km și cu 10% cantitatea transportată într-un an de zile. Eu cred, așa cum am zis mai devreme, că doar prin management putem să rezolvăm aceste probleme”, explică Gruia Stoica, președintele companiei servicii feroviare. 

Totuși, pentru constructori, România rămâne o țară a oportunităților.

”Să fiu sincer, în prezent sunt foarte multe oportunități în România. Practic, nici nu am timp să mă mai uit la ce se întâmplă în Bulgaria. Cred că noi, cei din sectorul privat, suntem foarte dornici să operăm infrastructură. Așteptăm să ni se deschidă ușa”, spune James Hanson, directorul companiei de proiectare în infrastructură.

”De fiecare dată când intrăm într-o situație de criză ne gândim ce bine ar fi fost dacă am fi acționat la timp... Dar nu e prea târziu. Acum ne gândim să folosim integral acești bani și avem și capacitatea de a o face, pentru că viteza de implementare a proiectelor de investiții este mult mai mare față de ceea ce s-a întâmplat în ultimii 30 de ani”, este de părere și Marian Spătaru, consilier de stat. 

Dezbaterile au avut loc la conferința „România, din nou pe şine - Investiții și decizii rapide și eficiente pentru transportul feroviar”, un eveniment organizat de Antena 3 CNN și revista Income Magazin. 

Citește mai multe din Conferinţele România Inteligentă
» Citește mai multe din Conferinţele România Inteligentă
TOP articole