Antena 3 CNN Actualitate Ucraina restricționează de astăzi exporturile de cereale și semințe către România, prin două puncte de trecere a frontierei

Ucraina restricționează de astăzi exporturile de cereale și semințe către România, prin două puncte de trecere a frontierei

Mia Lungu
1 minut de citit Publicat la 20:09 16 Apr 2022 Modificat la 20:09 16 Apr 2022

APK-Inform a precizat că, în ceea ce privește România, există restricții la exportul de cereale și semințe prin trecerile Diakovo și Vadul-Siret, începând de astăzi și “până la noi ordine”, potrivit Reuters.

Săptămâna aceasta, ministrul ucrainean al Agriculturii Mykola Solsky a declarat că sarcina principală a ministerului este să găsească modalități alternative de export al cerealelor ucrainene. Țara are milioane de tone de diverse mărfuri disponibile pentru export.

Solsky a mai spus că 1,25 milioane de tone de cereale și semințe oleaginoase se află pe nave comerciale blocate în porturile ucrainene și că acestea s-ar putea deteriora în curând. Înainte de război, Ucraina exporta până la 6 milioane de tone de cereale și semințe oleaginoase pe lună. În martie, exporturile au scăzut la 200 de mii de tone.

Mii de vagoane cu cereale blocate în porturile din Marea Neagră. Kievul negociază cu România variante de transport

Peste o mie de vagoane de tren încărcate cu cereale sunt blocate în apropierea punctului de trecere a frontierei feroviare cu Polonia, transportul de mărfuri în străinătate fiind aproape imposibil. În acest context, România ar putea reprezenta o soluţie pentru aceste transporturi care ar trebui să meargă dinspre Ucraina spre restul Europei.

Situaţia devine critică în Ucraina pentru că în acest moment toate porturile ţării sunt închise şi, practic, exporturile se fac doar pe cale terestră, pe cale ferată. Chiar şi aşa, peste 1.000 de vagoane stau blocate în apropiere de Liov, acolo de unde trebuiau să plece mai departe spre Polonia.

Din păcate, zona este una extrem de riscantă şi în acest moment acele vagoane încărcate cu cereale stau blocate şi aşteaptă undă verde. 

Momentan, autorităţile din Ucraina caută alte variante pentru a transporta aceste cereale. De exemplu peste 150.000 de tone zac în depozite deşi ar fi trebuit să fie goale, tocmai pentru că Ucraina nu le poate exporta. Nu are căi de transport.

Una dintre variante ar fi, evident, portul Constanţa.

În momentul de faţă, Kievul este în discuţii cu România pentru transportul mărfurilor prin portul Constanţa, însă această rută este extrem de costisitoare pentru că odată ajunse în porturile româneşti, cerealele trebuie transferate în vase mari, comerciale, şi de aici să plece mai departe spre destinaţie.

Este un proces care costă de 3-4 ori mai mult decât transportul prin porturile ucrainene, închise în acest moment. 

Situaţia este una extrem de gravă, iar ţări care primeau marfă din Ucraina sunt acum obligate să găsească alte variante. 

Citește mai multe din Actualitate
» Citește mai multe din Actualitate
TOP articole