Documente secrete obţinute de cotidianul The Guardian şi analizate alături de Consorţiul Internaţional al Jurnaliştilor de Investigaţii (International Consortium of Investigative Journalists) şi de alte companii media, inclusiv BBC Panorama, evidenţiază activităţile intense de lobby ale companiei americane de transport urban Uber Technologies, Inc. şi susţinerea de care a beneficiat din partea unor lideri politici, printre care se numără Emmanuel Macron, fost ministru francez al Economiei devenit preşedinte al Franţei, şi Neelie Kroes, fost comisar al Uniunii Europene pentru Agenda Digitală.
Cele aproximativ 124.000 de documente analizate, inclusiv 83.000 de emailuri şi 1.000 de stenograme ale conversaţiilor, din perioda 2013-2017, evidenţiază activităţi de lobby în valoare de 90 de milioane de dolari anual pentru a obţine susţinerea politicienilor europeni cu obiectivul perturbării serviciilor clasice de taxi din Europa şi al înlocuirii acestora.
Documentele provin din perioada în care compania Uber era condusă de directorul general Travis Kalanick, forţat să demisioneze în 2017.
În pofida protestelor uneori violente ale şoferilor de taxi, compania Uber a devenit activă în Paris în 2014, exact când Emmanuel Macron devenise ministru al Economiei. În cadrul eforturilor de colaborare, Emmanuel Macron şi Travis Kalanick au avut cel puţin patru întâlniri, conform documentelor, citate de BBC News. Emmanuel Macron nu credea că UberPop, numele filialei din Franţa a companiei, avea vreun viitor, dar a acceptat să colaboreze pentru a modifica legislaţia de profil. "Funcţia lui l-a condus în mod natural la întâlniri şi la interacţiuni cu multe companii implicate în modificările fundamentale produse în acei ani în sectorul serviciilor, care au trebuit facilitate prin deblocarea unor obstacole administrative şi de reglementare", a declarat un purtătorul de cuvânt al lui Emmanuel Macron, potrivit Mediafax.
Compania Uber, în centrul unui scandal uriaş după o investigaţie jurnalistică
Documentele arată, conform cotidianului The Guardian, că Uber a încercat să obţină susţinere şi din partea lui Joseph Biden, în acel moment vicepreşedinte al SUA, devenit acum preşedinte, şi a lui Olaf Scholz, în acel moment primar al oraşului german Hamburg, devenit cancelar. Uber a avut contacte şi cu fostul premier irlandez Enda Kenny, cu ministrul britanic de Finanţe de atunci, George Osborne, şi cu fostul premier israelian Benjamin Netanyahu. De asemenea, prin intermediul fostului comisar UE Neelie Kroes, Uber a încercat să ia legătura cu premierul Olandei, Mark Rutte.
În cadrul eforturilor intense de a se impune pe piaţa serviciilor de transport urban, Uber a recurs şi la acţiuni violente, în cadrul protestelor. "Violenţa garantează succesul", afirma Travis Kalanick.
Compania Uber avea un sistem urgent de distrugere a documentelor
Uber Techologies dispunea, potrivit documentelor, de un "buton de distrugere", pentru oprirea imediată a accesului autorităţilor la documente informatice sensibile. Sistemul a fost utilizat de câteva ori, la cererea directorului general Travis Kalanick. "Vă rog să apăsaţi butonul de distrugere cât mai repede. Trebuie oprit accesul în Amsterdam", scria Kalanick într-un email din 2015.
"Butonul" de distrugere a datelor ar fi fost folosit şi în Canada, Belgia, India, România, Ungaria şi Franţa, potrivit cotidianului The Guardian şi postului BBC News.
Purtătorul său de cuvânt al lui Travis Kalanick, fostul director general al Uber, neagă acuzaţiile, afirmând că nu a existat niciun buton de acest fel şi nu au existat acţiuni de obstrucţionare a justiţiei în nicio ţară. "Uber a utilizat instrumente pentru protejarea prorietăţii intelectuale şi sferei private a clienţilor; acest protocoale de siguranţă nu distrug date sau informaţii şi au fost aprobate de către departementele juridice şi de reglementare ale Uber", a subliniat reprezentantul lui Travis Kalanick.
Pe de altă parte, Uber Technologies afirmă că, "deşi comportamentul din trecut nu era conform cu actualele valori", "în prezent compania este diferită".
Prima reacţie a companiei Uber după scandalul UberLeaks
Uber Techologies anunţă, într-un comunicat difuzat ca reacţie la dezvăluirile Consorţiului Internaţional al Jurnaliştilor de Investigaţii (International Consortium of Investigative Journalists), că deşi comportamentul din trecut "nu era conform cu actualele valori", acum compania este "diferită".
"Nu există o lipsă de relatări despre greşelile Uber înainte de 2017. Au fost publicate mii de articole, au fost scrise multe cărţi, a existat chiar şi un serial televizat. În urmă cu cinci ani, acele greşeli au culminat într-una dintre cele mai infame admiteri din istoria Americii corporative. Acea admitere a condus la activităţi enorme de monitorizare publică, la un număr de procese de profil înalt, la numeroase investigaţii ale agenţiilor guvernamentale şi la încheierea colaborării cu mulţi membri ai conducerii. Tocmai de aceea, Uber a angajat un nou director general, Dara Khosrowshahi, care a primit sarcina de a transforma fiecare aspect al modului în care Uber îşi desfăşoară activitatea. El s-a ghidat încă de la început pe recomandările formulate de Eric Holder, fost procuror general al SUA angajat de companie să investigheze şi să reformeze practicile noastre de afaceri. Dara a rescris valorile companiei, a remaniat echipa de conducere, a fixat ca principală prioritate siguranţa, a implementat o guvernare corporativă de primă clasă, a angajat membri independenţi în Consiliul de administraţie şi a instalat un sistem viguros de controale şi conformare necesar pentru funcţionarea unei companii publice. Când spunem că Uber este în prezent o companie diferită, ne referim la modul concret: 90% dintre actualii angajaţi ai Uber s-au alăturat după ce Dara a devenit director general", anunţă compania Uber Technologies într-un comunicat postat pe site-ul propriu.
"Uber este acum cea mai mare platformă de lucru din lume şi o parte integrantă a vieţii de zi cu zi pentru peste 100 de milioane de oameni. Am trecut de la o perioadă de confruntare la una de colaborare, demonstrând voinţa de a veni la masa discuţiilor şi de a găsi elemente comune cu foştii oponenţi, inclusiv cu sindicate şi companii de taxi. Acum avem statut reglementat în mai mult de 10.000 de oraşe din lume, acţionând la toate nivelurile de guvernare pentru a îmbunătăţi vieţile celor care utilizează platformele noastre şi ale oraşelor în care funcţionăm. Printre alte lucruri, am investit masiv în siguranţă, dezvoltând multe dintre tehnologiile care acum sunt standard în industrie şi publicând un raport complet despre cele mai grave incidente de siguranţă. În cadrul angajamentului de a deveni o platformă de mobilitate cu emisii zero până în 2040, investim 800 de milioane de dolari pentru a ajuta şoferii să treacă la vehicule electrice şi să raporteze progresele noastre pe parcurs. Menţinem echitatea în materie de gen şi la nivel rasial şi am asociat compensaţiile directorilor noştri la obiectivele în materie de diversitate", precizează Uber.
"Nu am invocat şi nu vom invoca scuze pentru comportamentul din trecut, care în mod clar nu a fost în conformitate cu actualele noastre valori. În schimb, cerem publicului să ne judece prin prisma a ceea ce am făcut în ultimii cinci ani şi prin prisma a ceea ce vom face în anii următori", subliniază Uber.