Scrisoarea este concepută de organizațiile internaționale ale transportatorilor.
Acestea susțin că lanțurile globale de aprovizionare cu bunuri sunt în pragul colapsului iar între motive se numără și felul în care au fost tratați transportatorii în timpul pandemiei.
Este cel mai grav avertisment adresat vreodată de aceste organizații care reprezintă zeci de milioane de angajați.
Autorii documentului arată că marinarii, șoferii de camioane și lucrătorii din transportul aerian au fost nevoiți să suporte carantina, restricțiile de călătorie și cerințele multiple de testare și vaccinare anti-COVID pentru a se menține în activitate.
Acum, au ajuns cu toții într-un punct critic, se spune în scrisoare. Transportatorii atrag atenția că nu mai fac față volumului mare de muncă, mai ales în contextul restricțiilor impuse de fiecare țară în parte din cauza noului val pandemic.
Problemele semnalate s-ar putea accentua spre finalul anului, de sărbători.
Transportatorii mai cer să aibă prioritate la vaccinare și să fie eliminate restricțiile care le sunt impuse odată cu valul 4 al pandemiei.
Transportatorii avertizează: E timpul ca guvernele să răspundă
Camera Internațională a Transporturilor maritime (ICS), Asociația Internațională a Transportului Aerian (IATA), Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU) și Federația Internațională a Lucrătorilor din Transport (ITF) sunt semnatarii scrisorii deschise trimise participanților la Adunarea Generală a Națiunilor Unite.
Împreună, aceste asociații patronale au 65 de milioane de lucrători din domeniul transporturilor la nivel global.
"Lanțurile globale de aprovizionare încep să cedeze. Doi ani de presiune asupra transportatorilor încep să-și spună cuvântul (...) Toate sectoarele de transport înregistrează o penurie de lucrători și ne așteptăm să plece tot mai mulți, ca urmare a modului în care au fost tratați acești oameni în timpul pandemiei, fapt ce ar pune lanțurile de aprovizionare sub o și mai mare amenințare. Este timpul ca guvernele să răspundă nevoilor acestor angajați", se spune în document.
Au fost situații în care marinarii au fost obligați să stea pe nave 18 luni iar șoferii au fost nevoiți să își facă mai multe vaccinuri anti-COVID pentru a putea intra în țările care nu recunosc unele dintre seruri.
O altă problemă este distribuția inegală a vaccinurilor la nivel global, ceea ce a dus la situația ca doar aproximativ 25% - 30% dintre navigatori să fie complet vaccinați.
Guy Platten, secretar general al ICS, a declarat că lipsa lucrătorilor se va accentua, cel mai probabil, spre sfârșitul anului, deoarece navigatorii nu vor dori să semneze noi contracte, având în vedere că există riscul să nu mai poată ajunge acasă pentru Crăciun.
În acest context, unele porturi ar putea fi închise iar livrările de alimente și combustibil în Marea Britanie ar putea fi printre cele mai afectate.