Antena 3 CNN Actualitate Inedit Cum funcționează toaleta unui avion la 12.000 de metri. Știința extraordinară din spatele zborului de zi cu zi

Cum funcționează toaleta unui avion la 12.000 de metri. Știința extraordinară din spatele zborului de zi cu zi

Georgiana Adam
5 minute de citit Publicat la 17:26 09 Mar 2024 Modificat la 17:26 09 Mar 2024

Ne gândim adesea la modul în care funcționează avioanele - cum ajung în aer și cum rămân acolo în siguranță. Dar ne gândim mai puțin la funcțiile zilnice care au loc la bord. Circulația aerului, încălzirea mâncării și a băuturilor, chiar și tragerea apei la toaletă - cu cât activitatea este mai banală, cu atât mai greu este să o desfășori în aer.

"Este destul de remarcabil atunci când începi să afli mai multe, în profunzime. Când te gândești la aproape orice lucru de pe o aeronavă, îți dai seama cât de mult intră în joc din punct de vedere ingineresc - chiar și doar obținerea unei mese. Totul este de două ori mai greu într-un avion decât la sol", spune Al St. Germain, un consultant în industria aviatică care a lucrat pentru companii aeriene precum Delta și United, potrivit CNN.

În timp ce siguranța a fost întotdeauna obiectivul principal al companiilor aeriene, iar cuvântul de ordine actual al industriei este sustenabilitatea (sau, mai degrabă, reducerea efectelor distructive ale zborurilor asupra mediului), St. Germain spune că experiența pasagerilor poate fi ceea ce îi determină pe călători să aleagă o companie aeriană în locul alteia. Așadar, cum fac companiile aeriene ca magia să se întâmple în aer?

Toaletele din cer

Utilizarea apei pentru a trage apa la toaletele din avioane este interzisă din cauza restricțiilor privind greutatea aeronavelor. Nu e mare lucru; în schimb, avioanele folosesc aer.

Sistemul standard de evacuare utilizează presiunea diferențială a aerului pentru a goli bolul, într-un proiect brevetat inițial de James Kemper în 1975.

Rezervoarele de reziduuri - unde ajunge tot ceea ce se duce la toaletă - sunt de obicei situate în partea din spate a avionului și, adesea, și în față.

Când apăsați butonul de tragere a apei, o supapă se deschide în partea de jos a vasului de toaletă, conectând-o la o țeavă aflată mai jos. Conducta respectivă - și rezervorul de deșeuri - sunt sub presiune, ceea ce înseamnă că deschiderea supapei creează un vid care aspiră ceea ce se află în vas.

"Este ca un aspirator, se aspiră tot. Pe măsură ce apăsați butonul, acesta deschide supapa - și imediat ce se deschide, aspirația scoate totul afară. Apoi, supapa se închide", spune Nigel Jones, un expert în inginerie aeronautică de la Universitatea Kingston din Londra, care face parte și din comitetul de acreditare al Societății Aeronautice Regale din Marea Britanie.

Efectul de vid are loc în permanență în timp ce avionul se află în aer, mai adaugă Jones - doar că nu îl auzim până când nu deschidem supapa și conectăm toaleta la sistem.

Cu toate acestea, atunci când avionul este la sol, presiunea diferențială nu există - ceea ce înseamnă că spălarea toaletei este acționată de o pompă, care creează un vid în rezervor. Pe măsură ce avionul urcă în aer, iar presiunea diferențială din rezervor crește, vidul se formează în mod natural și pompa se oprește.

Vasul de toaletă este acoperit cu teflon.

"Astfel, nimic nu se lipește și nu este nevoie de prea mult - presiunea diferențială curăță totul foarte repede", mai spune Jones.

Companiile aeriene aleg câte toalete doresc într-un avion și unde le doresc. Jones spune că există un număr minim de toalete pe aeronavă, în funcție de dimensiune, dar companiile aeriene pot depăși acest număr dacă doresc.

Bineînțeles, un rezervor plin trebuie golit - și aici intervin vehicule speciale, care golesc rezervorul și duc conținutul pentru a fi procesat mai departe.

Toalete și robinete fără atingere

Este un proces bine pus la punct, cu o istorie de 50 de ani, ceea ce înseamnă că lucrurile nu vor rămâne la fel pentru totdeauna.

Jamco, o companie japoneză care deține în prezent o cotă de 50% din piața toaletelor pentru avioane, a depășit deja limitele, construind bideuri la bord pentru opt companii aeriene, printre care JAL, Al Nippon Airways și Oman Air. De asemenea, a fost prima companie care a introdus, pe Boeing 787, toalete și robinete igienice fără atingere.

"Există constrângeri în ceea ce privește spațiul, cerințele de siguranță și certificările stricte, ceea ce face dificilă introducerea de noi tehnologii în interioarele aeronavelor. Cu toate acestea, desfășurăm în permanență ateliere de lucru și discuții cu diverse părți interesate pentru a explora produsele de interior de generație viitoare”, a declarat un purtător de cuvânt al companiei pentru CNN.

Mitul mingii de ”gheață albastră” care-ți cade-n cap

Gheața albastră nu este doar un lucru de admirat în Antarctica; este, de asemenea, denumirea dată de deversările accidentale de ape uzate ale avioanelor.

Avioanele nu au aruncat niciodată în mod deliberat în atmosferă reziduurile de toaletă, nici măcar în vremurile vechi, spune Jones. Dar dacă apare o scurgere în conducta de evacuare, deoarece temperaturile din aer sunt mult sub zero grade, orice lichid care iese îngheață automat.

"Ajungea la un punct în care era prea grea pentru a adera la panoul de service al toaletei, așa că ar fi căzut și asta era gheața albastră", spune el.

Acest lucru era mai frecvent până în anii 1980, când a fost introdusă o legislație care interzicea decolarea cu orice fel de scurgere în sistemul de toaletă al aeronavei.

Accidentele încă se mai întâmplă - în 2021, un locuitor din apropierea aeroportului Heathrow din Londra a fost "împroșcat" cu excremente. Chiar mai rău, nici măcar nu era înghețat, deoarece avionul se afla aproape de sol și nu la temperaturi scăzute. Din fericire, acesta este un eveniment rar.

Ce mai aruncă oamenii în toaleta avionului

Cu toate acestea, toaletele se blochează relativ des.

"Este doar o țeavă minusculă, iar oamenii pun lucruri precum scutece - am văzut tacâmuri și (cutii de băuturi răcoritoare) - sunt fascinați să vadă dacă se va duce în jos sau nu", spune Jones, care a lucrat ca inginer la British Airways și a văzut toalete ”spectaculos de înfundate”.

Dar ceea ce pare a fi un experiment inofensiv poate sfârși prin a vă întârzia zborul.

”Poate dura zile întregi pentru a remedia situația, deoarece există o cantitate foarte mare de țevi și trebuie să fie sparte pentru a găsi blocajele. Dacă au una sau două toalete blocate, aeronava este reținută la sol, deoarece trebuie să ai un anumit număr de toalete”, spune Jones.

Etichete: toaleta avion
Citește mai multe din Inedit
» Citește mai multe din Inedit
TOP articole