Antena 3 CNN Actualitate Titi Aur, sfaturi cruciale pentru şoferi. Ce este gheaţa neagră, cel mai periculos fenomen care se poate întâmpla pe şosele

Titi Aur, sfaturi cruciale pentru şoferi. Ce este gheaţa neagră, cel mai periculos fenomen care se poate întâmpla pe şosele

Redacția Antena 3 CNN
4 minute de citit Publicat la 18:00 25 Ian 2024 Modificat la 18:00 25 Ian 2024

Atunci când plecaţi la drum trebuie să aveţi mai multe lucruri în autoturism, atrage atenţia Titi Aur. 

"În afară de cauciucurile de iarnă, care sunt principalul element, pregătirea maşinii înseamnă mai multe. În primul rând, maşina trebuie să fie de fiecare dată când plecăm la drum pe timp de iarnă foarte bine curăţată. Geamurile, oglinzile, stopurile, farurile, tot.

În al doilea rând, trebuie să avem ceva mai mult combustibil în rezervor decât de obicei, pentru că există riscul să rămânem blocaţi pe undeva şi trebuie să ne încălzim în maşină. Apoi, să avem în maşină câteva lucruri: o lopată, un sac de nisip pentru a putea ieşi dintr-un loc îngheţat, o rezervă de alimente, o sticlă cu apă, o pătură. Sunt câteva lucruri cu care ne putem ajuta. Bineînţeles, să avem şi haine groase la noi, pentru că pot apărea situaţii neprevăzute. 

Nu în ultimul, un lucru pe care nu îl ştie lumea este că trebuie să avem filtrul de particule, cel de la climă şi aer condiţionat, foarte bine curăţat, nou. Unii spun că dacă vine iarna nu mai e nevoie de el, pentru că nu este polen. Ba contează, pentru că altfel nu avem o dezaburire bună. Un filtru necurăţat duce la dezaburirea incorectă a maşinii. 

Lichidul de parbriz trebuie să fie musai de iarnă, nu de vară, pentru că acesta nu doar că nu îngheaţă, ci curăţă mult mai bine parbrizul. Şi vorbim aici mai ales de perioada în care plouă, dar temperatura e în jur de 0 grade şi se face o peliculă semiîngheţată pe parbriz. E la fel şi când nu plouă, dar ni se aruncă pe parbriz acea mâzgă de pe şosea care îngheaţă. 

Cel mai periculos lucru care se poate întâmpla iarna! 

Şi să fim atenţi la cum conducem şi mai ales la gheaţa neagră, adică la polei. Gheaţa, zăpada albă, le vezi, ştii că s-ar putea să aluneci. Gheaţa neagră a cel mai periculos lucru care se poate întâmpla. Trebuie testată aderenţa din când în când. Când nu avem pe nimeni în jur pe şosea, apăsăm mai tare pe frână. Dacă tremură pedala de frână, înseamnă că a intrat ABS-ul, deci avem aderenţă mică", a explicat Titi Aur pentru Dc News

Titi Aur, despre greșeala pe care mulți șoferi o fac la pornirea mașinii pe frig: "Asta este cea mai dăunătoare mișcare

În condiții de frig intens, pornirea unui autoturism poate reprezenta o provocare. În special atunci când nu cunoști lucrurile pe care nu ar trebui să le faci niciodată într-o astfel de situație.

Părerea șoferilor este împărțită atunci când vine vorba despre pornirea autoturismului pe vreme rece. La fel și a specialiștilor. De exemplu, foarte mulți spun că este bine să pornești motorul cu câteva minute înainte de a pleca la drum.

Specialistul în conducere defensivă, Titi Aur, a explicat cum ar trebui să procedăm într-o astfel de situație.

"Inginerii nu au reușit să ajungă la o concluzie. Sunt împărțiți în două tabere. Adevărul este următorul, nu că intru eu peste ei. Este adevărat și una și alta. Motorul rece, dacă îl soliciți, nu are nici performanță și se și uzează mai mult decât trebuie. Adică îl pornești și începi să accelerezi și îi dai să meargă normal, se uzează mult mai repede.

Dar și motorul, mergând la relanti, are nevoie de mult timp până se încălzește, ceea ce înseamnă că merge mai mult timp la rece. Este sigur că motorul la rece se uzează, se consumă mai mult decât motorul cald.

Inginerii au făcut tot felul de calcule, dar este foarte greu pentru că este vorba de foarte mult timp ca să îți dai seama care motor este mai uzat, să testez un motor numai într-un fel și alt motor în alt fel ca să ajungi la o concluzie.

Ideea este că dacă îl pornesc și încerc să plec cu mașina cât mai repede, fără să-l supraturez, fără să îl duc la limită, atunci se va încălzi mai repede și perioada de mers la rece este mai mică când mergi cu mașina decât când îl lași să funcționeze la relanti", a explicat Titi Aur pentru dcnews.ro.

Titi Aur, despre temperatura ideală pentru motor

"Deci taberele specialiștilor sunt împărțite. Unii spun: lasă-l până la minimum 60 de grade, ideal ar fi până la 80 de grade ca să ai o performanță normală a motorului.

Să stai în parcare până se încălzește asta înseamnă și un consum mai mare și o poluare inutilă într-un fel. Pe când dacă plec cu el imediat, fără să-l supraturez, atunci nu am nici performanța maximă, supraturare nu mă refer să dăm turometrul peste cap, mergi puțin mai cu grijă și se va încălzi mai repede.

Deci nu există o concluzie clară. Și una și alta este bună sigur, ce nu este bine e să nu îl pornești și să pleci din prima turat, accelerat ca și cum ar fi cald. Asta este cea mai dăunătoare mișcare", a concluzionat specialistul în conducere defensivă.

Titi Aur, sfaturi pentru vremea rece

Folosește ulei de motor potrivit pentru iarnă: Uleiul de motor are o influență semnificativă asupra pornirii mașinii în condiții de frig. Uleiurile de iarnă sunt mai subțiri și facilitează pornirea la temperaturi scăzute. 

Bateria: Verifică starea bateriei. Bateriile au o capacitate redusă în condiții de frig, iar o baterie slabă poate face dificilă pornirea mașinii. Dacă bateria este mai veche sau dacă ai avut probleme anterioare, este posibil să fie momentul să o înlocuiești. 

Folosește un antigel adecvat: Verifică nivelul și tipul antigelului. Un antigel adecvat pentru condițiile de iarnă protejează sistemul împotriva înghețului. 

Evită accesoriile inutile înainte de pornire: Redu utilizarea accesoriilor (radio, încălzirea scaunelor, farurile) înainte de a porni mașina. Astfel, bateria va fi mai puțin solicitată. 

Dacă întâmpini probleme persistente cu pornirea mașinii în condiții de frig, este recomandat să consulți un mecanic pentru o verificare detaliată a sistemului de pornire și a bateriei. 
 

Citește mai multe din Actualitate
» Citește mai multe din Actualitate
TOP articole