Antena 3 CNN Externe Conducerea TikTok a fost audiată în PE. Europarlamentarii s-au plâns de răspunsuri evazive și fără obiect. Renew cere audierea CEO-ului

Conducerea TikTok a fost audiată în PE. Europarlamentarii s-au plâns de răspunsuri evazive și fără obiect. Renew cere audierea CEO-ului

Adrian Dumitru
16 minute de citit Publicat la 12:00 03 Dec 2024 Modificat la 14:33 03 Dec 2024

Dan Barna: Având în vedere „performanța” reprezentanților TikTok, cerem audierea CEO-ului companiei

„În audierea reprezentanților TikTok din comisia IMCO a Parlamentului European observăm mai multe lucruri îngrijorătoare: 
- rețeaua nu își asumă nicio răspundere pentru manipularea clară și documentată în favoarea candidatului prorus Călin Georgescu;
- răspunsurile reprezentanților companiei au fost mai evazive decât ale unui politician confruntat cu un subiect incomod la televizor;
- despre pleiada de influenceri, care au mărturisit că au primit bani ca să posteze, TikTok ridică din umeri;
- compania nu știe decât să spună că are un set de reguli (community guidelines) și că ele trebuie respectate. Cum veghează la respectarea lor, nu poate răspunde convingător;
- grupurile pro-europene din Parlament au pus întrebări clare, la obiect, în timp ce extremiștii de dreapta acuză că audierea ar fi o formă de cenzură;
- iar problema datelor cetățenilor europeni, care ajung în posesia statului chinez, o problemă demonstrată de multe ori în investigații de presă, a fost negată aproape cu nerușinare de reprezentanții TikTok.
Așa că, având în vedere «performanța» reprezentanților TikTok, astăzi, grupul Renew din Parlamentul European a cerut președintei Roberta Metsola audierea CEO-ului companiei. Practica de a da mailuri cu asigurări și a furniza documente goale de conținut trebuie să înceteze imediat. 
Dacă TikTok are 6000 de moderatori în Europea, ce făceau ei la alegerile din România? Dacă toți candidații erau marcați „intern” drept candidați, cum s-a putut întâmpla rețeaua de manipulare în favoarea lui Georgescu? 
Atitudinea acestei companii față de cetățenii europeni este rușinoasă”, a scris Dan Barna pe Facebook.

Valerie Hayer, șefa grupului Renew din PE, cere audierea CEO-ului TikTok

„CEO-ul TikTok trebuie să vină să dea socoteală în fața Parlamentului European. După o coordonare cu Dan Barna USR, am făcut o solicitare oficială către Președintele Metsola.

Algoritmii nu trebuie să influențeze niciodată campaniile noastre electorale. Nu există democrație fără corectitudine”, a scris Hayer într-o postare pe Twitter.

Dirk Gotink, europarlamentar olandez: Cred că sentimentul general aici este că ne pierdem răbdarea, ascultându-le pe reprezentantele TikTok și că am vrea niște răspunsuri mai clare. Înteleg că aveți 95 de moderatori și 6.000 în toată Europa, ce naiba făceau în timpul alegerilor. Vorbesc serios, faptul că dvs. susțineți că au fost etichetați politic, dar, totuși, un candidat obține cu 150 de milioane mai multe vizualizări decât ceilalți, e o lipsă de echilibru acolo. Dvs. vă uitați la așa ceva și spuneți doar că acel candidat e foarte foarte popular? Doar asta aveți de spus? În ce privește regulile și manualele pe care le aveți? Aș fi de acord să facem publice aceste reguli și acest manual pentru că senzația mea e că răspunsurile pe care le primim sunt de la departamentul de pompieri de la TikTok, care a lăsat focul să mistuie vreme de săptămâni și luni și apoi trimit niște oameni foarte drăguți aici să ne răspundă politicos la întrebări, dar e pur și simplu neconvingător. Nici nu reflectă realitatea din online – noi vă vom trata cu politețe, dar avem și noi o limită a răbdării. Aș vrea să cer și Comisiei să nu mai fie atât de răbdătoare cu TikTok.

Dan Nica, europarlamentar român: Vreau să vă vorbesc, în primul rând în numele a milioane de români, care sunt furioși, care sunt frustrați pentru că este pentru toată lumea o evidență, cel puțin în țara mea, că cei de la TikTok nu au nicio treabă cu respectarea directivei privind serviciile digitale. Dispreț, dispreț și niciun răspuns. Pentru toți cei care sunt aici, nu e posibil ca toți competitorii electorali dintr-o țară să aibă flag la TikTok și unul nu. Ca unul să poată să facă ce vrea el, să cheltuiască și să primească bani cum vrea el și să poată să beneficieze de ceea ce directiva interzice explicit – să existe algoritmi netransparenți și pot fi folosiți pentru favorizarea unui candidat, cum s-a întâmplat în România, cum înțeleg că s-a întâmplat și în Irlanda și cum se va întâmpla și în Germania dacă nu se iau măsuri. Absolut inacceptabil această atitudine și aceste răspunsuri disprețuitoare. Publicitate electorală – „noi nu facem publicatate electorală pe TikTok”. Păi uitați-vă la rapoarte, am pozele care au fost trimise, păi faptul că sunt niște sute de companii care chipurile vindeau detergenți și în ultimele trei zile au făcut publicitate politică nu înseamnă că au luat bani? Cine a plătit acești bani? Dacă s-au dat bani și vorbim de interferențe străine trebuie să știm acest lucru. Sunt foarte nemulțumit și că Comisia nu a venit cu o măsură și cu o declarație foarte clară – nu e posibil ca cineva să influențeze la o asemenea scară și măsurile să nu fie imediate, dure și precise. Ce face CE și când? Pentru că eu vă promit, stimaților domni de la Comisie, că aceste lucruri nu le vom lăsa până nu primim răspunsuri și clarificări. Merită și românii și merităm cu toții să știm adevărul.

Arba Kokalari, europarlamentară suedeză: DSA a intrat în vigoare în august 2023. Astfel că de un an și jumătate, TikTok a avut obligația să oprească dezinformarea și să-și protejeze platforma de propaganda rusă și de riscuri sistemice. Ne-ați promis în audieri, aici în Parlament, în timpul grupurilor de lucru DSA, că veți lucra, că aveți politici bune, documente bune despre cum să opriți conținutul ilegal. Dar alegerile din România ne arată că nu respectați regulile, că ocoliți regulile. Am văzut, acum, și în alegerile din Irlanda că sunteți investigați pentru că permiteți dezinformări prin reclame. Întrebarea mea e – avem alegeri multe și la anul, ce lecții ați învățat despre felul în care ați acționat, ocolind regulile, pentru că suntem sătui de promisiuni goale și de faptul că nu faceți nimic în realitate și că încălcați regulile. Așa că vă rog să veniți cu niște răspunsuri concrete.

TikTok:  Vreau să clarific că toți candidații în alegerile prezidențiale din România au fost etichetați în sistemul nostru, astfel că nu au fost diferențe între cei independenți și cei dintr-un partid și toți au avut aceleași restricții. Vreau să clarific și că cele trei rețele pe care le-am menținut – prima pe care am oprit-o în septembrie, cu 299.000 de urmăritori, era în favoarea AUR, investigația la rețeaua de conturi din octombrie era pentru candidatul independent Mircea Geoană, și, într-un final, ultima rețea era pentru Călin Georgescu. În general, legat de integritatea alegerilor, e esențial să protejăm integritatea platformei și, așa cum a menționat și Caroline, nu permite dezinformări, conținut de tip AI pentru alegeri, îl detectăm automat, avem o politică veche prin care cerem utilizatorilor să clarifice situația conținutului lor, așa că dacă e ceva ce poate fi înșelător urmărim și acolo cu atenție. Vrem să ne împuternicim utilizatorii și să ia deciziile corecte și să urmărească cu atenție conținutul pe care-l consumă.

Ne gândim și la felul în care să ne informăm utilizatorii, așa că am avut o campanie de alfabetizare media în România, alături de Funky Citizens, așa că noi am depus multe eforturi pentru păstrarea integrității alegerilor.

TikTok: Legat de China, TikTok e parte din grupul ByteDance, dar TikTok e o companie internațională cu sediul în Singapore. E posibil să fiți familiarizați cu Project Clover, care este proiectul nostru de 12 miliarde de dolari de investiții pe zece ani prin care vrem să ținem datele într-o enclavă europeană și să nu le mutăm în China. Avem tehnologii specifice, suntem evaluați de terți care monitorizează 24/7. Asta ar trebui să vă liniștească în ce privește acest aspect.

Revenind la România, cred că întrebarea esențială este cum a devenit acest candidat viral. Lumina călăuzitoare a TikTok este setul de reguli pe care-l avem, ne spun ce fel de conținut e permis pe TikTok și care nu și moderăm împotriva acestuia – incitare la violență, hate speech, dezinformare, inclusiv cu privire la alegeri. Conturile politice nu sunt promovate mai mult decât orice alt conținut. Orice conținut care crește în popularitate mai trece printr-un filtru adițional de moderare și primește atenție sporită. Felul în care funcționează algoritmii noștri este public, chiar de dinainte de DSA și îi îndemn pe oameni să meargă să citească. În mod fundamental, el reacționează la activitatea utilizatorilor de pe platformă, dacă un utilizator arată că e interesant de conținut politic, atunci algoritmul răspunde și îi va oferi mai mult conținut similar. De exemplu, eu sunt irlandeză, primesc mult conținut legat de alegerile din Irlanda. Este metodic, citește semnale constant și răspunde la ce se întâmplă.

Legat de răspunsul la autorități, noi suntem în contact permanent cu ele, răspundem în 24 de ore și acționăm la fel de rapid. În același timp, nu luăm de bune orice notificări de la orice autorități, asta nu ar fi normal, ne facem propriile evaluări, verificăm cât de bine sunt respectate libertățile individuale și drepturile fundamentale și apoi acționăm.

Adina Vălean: Vreau să pun discuția într-un context mai larg. Am văzut că în România s-au documentat mai multe probleme legate de comportamentul TikTok. Un candidat avea conturi multiple cu numele lui, milioane de vizualizări, o campania politică virală care nu a fost marcată în consecință, clipuri video virale cu dezinformări și așa mai departe. TikTok a fost notificată formal și i s-au cerut să ia măsuri. Întrebarea este ce a făcut în mod special TikTok după aceste notificări și după toate aceste informații din spațiul public.  (...) Ne spuneți și folosiți termeni precum „mic” și „puțin”. Vi se pare că ce s-a întâmplat e ceva minor? Ni se pare că încercați să ne calmați și să ne spuneți că nu e nimic grav.

Reprezentanta TikTok: E esențial ca utilizatorii să știe cu cine interacționează și între septembrie și ziua de ieri, am eliminat mai multe conturi false în România (66.000), like-uri false (șapte milioane) și zece milioane de urmăritori falși. În ultimele două săptămâni am eliminat și peste 1.000 de conturi false care furaseră identitatea unor candidați români. Am prevenit și 40 de milioane de like-uri false, am blocat 216.000 de conturi spam și, în general, am muncit tot anul non-stop pentru a preveni dezinformările și comportament inautentic coordonat. În septembrie, am descoperit o rețea de 22 de conturi care țintea publicul român, de atunci am mai oprit alți șapte recidiviști, iar vineri am oprit alte două rețele. Prin comparație, aveau puțini urmăritori, iar cel de vineri încă se afla în cursul unei investigații din octombrie și era în favoare unui candidat diferit. Singura rețea care era în sprijinul lui Călin Georgescu era o rețea mică cu doar 1781 de urmăritori.

Reprezentanta TikTok ia cuvântul pentru prima oară

Reprezentanta TikTok ia cuvântul pentru prima oară: Mă bucur că sunt aici și am oportunitatea să vă explic munca noastră în urma alegerilor din România.  În primul rând, vreau să spun că integritatea alegerilor e extrem de importantă pentru TikTok, punem mult efort în asta, avem o echipă mare, am făcut multe în timpul alegerilor europarlamentare, mulți dintre dvs. poate sunt familiarizați. Ne ocupăm des cu alegeri, sunt mereu alegeri pe undeva, iar în cazul României nu a fost nimic diferit. Avem un manual global, un set de instrumente, lucrurile pe care le facem dar și o abordare specifică. Avem personal local în zonă, furnizăm context politic care ar putea să se aplice și ne ocupă de specificitățile alegerilor. Ni s-au cerut niște fapte specifice și cifre – avem peste 6.000 de moderatori în limbi UE, avem 95 de moderatori de limbă română, cel mai mare număr de pe toate platformele. Avem 20 de fact-checkeri global și pe piața românească și aplicăm manualul obișnuit, am discutat cu autoritățile române, la vom anunța și la CE. Am discutat cu toate partidele politice, am primit o delegație românească la Dublin, luna trecută. E o situație dinamică, răspundem la tot ce ni se cere în 24 de ore. Obligația nu revine TikTok, de exemplu, să afișeze acel cod de identificare electorală, ci persoanei care publică conținutul. Dacă primim un ordin de la autoritățile române, îl vom respecta. În ce privește reclamele politice, e politica noastră să nu permitem astfel de reclame, așa că dacă au existat situații de acest fel, ele sunt împotriva regulilor noastre. Noi ne aplicăm politicile.

Alexandra Geese, europarlamentară germană: Vreau doar să-i răspund colegului (n. red. – Piperea) care a insinuat că cineva de-aici ar vrea cenzură sau că DSA va fi cenzură. Poate ar fi bine să o citiți. Nimeni nu vrea cenzură, nimeni nu cere eliminarea de conținut legal, vrem doar ca rețelele să nu mai manipuleze conținut pentru a transmite minciuni spre utilizatori. Pentru ca cetățenii să vadă cine vorbește cu ei pe TikTok, oameni, nu boți. Întrebările mele pentru TikTok sunt – Cum vă consolidați sistemele înainte de alegeri și ce personal aveți familiar cu limba română și cu politica din România. Cum vă adaptați sistemele înainte de alegeri și cum ați analizat riscul folosirilor conturilor inautentice pentru influențarea algoritmilor. 

Pentru comisie – dezinformarea nu e ilegală, dar în unele cazuri poate să fie un risc sistemic și cred că aici este vorba de așa ceva. Acest candidat, de exemplu, a avut un clip popular în care spunea că copii de refugiați ucraineni din România au alocații mai mari decât copiii români, un lucru evident fals, dar care a avut un impact emoțional puternic și a crescut interesul. Vreau să întreb Comisia dacă intenționează să investigheze aceste canale de distribuție care transmit dezinformările și minciunile de zeci de ori mai repede decât lucruri adevărate și dacă cred că ar trebui să vedem dacă asta e un risc pentru alegeri și discursul public.

Gheorghe Piperea: Am să vorbesc și eu tot în limba română. Influența social media asupra procesului electoral invită utilitatea unei reglementări corecte a platformelor de acest gen.  Educația digitală și monitorizarea conținutului politic în schimbul protecției contra deformării comportamentului electoral și al prevenției spălării banilor pot fi soluții complementare. Dar ccenzura nu e soluția, e mereu greșeala. Propaganda politică, inclusiv ccea făcută cu bani publici e doar cumpărarea emoțiilor electoratului, este în sine potențială manipulare și exagerare. Politicienii trebuie să se facă auziți, au nevoie de amplificatori ai vocii lor, care se întâmplă să fie cel puțin parțial vocea poporului. Chiar și CEDO de la Strasbourg a statuat constant că libertatea de opinie a politicianului trebuie protejată chiar și când e exagerată. TikTok practică cenzura conținutului și o face din proprie inițiativă și fără drept de apel. TikTok nu trebuie să cenzureze mai mult, ci mai puțin sau deloc. A cenzura TikTok înseamnă să cenzurezi alte rețele sociale, dar și  media clasică. Asta ar însemna sacrificarea principiilor din tratatele UE. TikTok ar putea preciza, de exemplu, că e vorba de publicitate politică. Întrebările – ce date are TikTok în legătură cu influența pe care a avut-o această platformă asupra procesului electoral din România. S-a petrecut sau nu vreo manipulare ilegală, ilegitimă care să încalce principiile CEDO?

Maria Grapini, europarlamentară română: Vă mulțumesc, o să vorbesc în limba română. În primul rând, aș vrea de la TikTok răspunsuri clare și precise. Avem un regulament care e pentru toate platformele, ce nu înțelegem noi, cei din România, ați manifestat refuza la autoritățile române desemnate privind accesul la dat relevante. Dvs. înșiși ați spus că nu aveți în statutul oficial al platformei reclame politice pe TikTok. Știți că s-au găsit care promovează un candidat și e neclar ce reglementări aplicați dvs. pentru conturile care se declară companii de influence marketing, pentru cea identificată de noi, de autoritățile naționale și s-a găsit concret un cont care crește pagina folosind conținut de divertisment, iar apoi promovează conținut politic. Ați încălcat legea națională electorală, neetichetând, e foarte clar. Platformele trebuie să respecte legea națională, vorbim acum de legile electorale dar sunt încălcări și în alte domeniiNu puteți să ne spuneți să vă credem pe cuvânt că luați măsuri sau faceți verificări, să ne spuneți foarte clar cum o faceți și de ce nu există acces la date relevante ca să informăm cetățenii.

Laura Ballerin-Cereza, europarlamentară spaniolă:  Vă mulțumesc, voi vorbi în spaniolă. În primul, rând mulțumesc reprezentanților TikTok că sunt aici. Vrem să vorbim de responsabilitate pe platformele digitale de a-și controla conținutul care impactează democrația. Știm că lumea se confruntă cu o pandemie de dezinformare și că extrema dreaptă o folosește mulțumită acestor platforme digitale. În 2020, au apărut primele informații alarmante cu date despre această platformă – 20% din conținut avea legătură cu dezinformări – de vaccinuri, de războiul din Ucraina sau de altele – rețelele sunt bombardamente de informații false sau înșelătoare care au contribuit la erodarea democrației. TikTok a dovedit cum poate fi folosită o platformă ca armă de manipulare politică și e și mai evident ca în cazul prezidențialelor din România. Platforma l-a ajutat pe candidatul pro-rus prin promovare. Legea noastră e clară așa că vreau să-i întreb pe reprezentanții TikTok dacă cred că sistemele lor asigură transparența și dacă recunosc că au permis ca unii candidați să plătească pentru a-și promova conținutul politic. Comisia Europeană o întreb dacă intenționează să reglementeze algoritmii.

Primele întrebări pentru TikTok - ce face pentru a preveni manipularea pe TikTok

Andreas Schwab, europarlamentar german: Cred că ne întâlnim azi într-o situație dificilă, ar fi trebuit să discutăm la anul dar suntem obligați să o facem azi. Nu vreau să fac acuzații greșite dar nu pot să neg că sunt îngrijorat, așa că aș vrea să spun, în general, că într-o democrație din UE, legea prevalează, nu afacerile și nici banii pe care vor ele să-i câștige. Am spus mereu, cu toți colegii, că cu o mare parte vine și o mare responsabilitate.

Întrebările mele pentru TikTok, pentru că dacă înțeleg corect,  iar asta e prima mea întrebare, termenii și condițiile acestei platforme exclud posibilitatea publicării de reclame electorale și vreau să știu dacă toate astea corespund realității și, dacă e așa, de ce TikTok nu a acționat împotriva influențelor care încearcă să acționeze fără transparență.

O altă întrebare e legată de felul în care reclamele politice și cum circulă ele pe rețea – dacă TikTok a făcut tot ce poate, împreună cu personal vorbitor de limbă română, să prevină ce s-a întâmplat.

Audierea a început

Anna Cavazzini, europarlamentar: „Știm cu toții că acestă întâlnire a ajuns pe agendă după ce s-a întâmplat în România. Știm cu toții faptele, CSAT din România a venit cu aceste acuzații împotriva TikTok, conform acestuia, un candidat nu a fost marcat pe platformă ca politician, deși legile naționale o impun. Trebuie să avem această discuție astăzi, avem un reprezentant și al Comisiei aici”.

Audierea începe la ora 12:00

Comisia pentru Piaţa Internă şi Protecţia Consumatorului din Parlamentul European va audia, marţi, reprezentanţi ai TikTok față de modul în care această companie aplică regulile digitale ale UE, în contextul alegerilor desfăşurate recent în Europa, a anunţat, luni, într-un comunicat de presă, legislativul european.

Marţi, începând aproximativ de la ora 12:00, ora României, Comisia pentru Piaţa Internă şi Protecţia Consumatorului va desfăşura o discuţie cu Caroline Greer, directoare a TikTok pentru politici publice şi relaţii guvernamentale, şi cu Brie Pegum, director global de producţie, autenticitate şi transparenţă al TikTok.

Europarlamentarii sunt aşteptaţi să pună întrebări legate de măsurile luate de companie, în conformitate cu manualul de reguli digitale al UE, pentru a garanta un spaţiu online sigur, transparent şi de încredere, mai ales în perioadele electorale.

Legea privind Serviciile Digitale ale UE (Digital Services Act - DSA), intrată deplin în vigoare pe 17 februarie 2024, stabileşte obligaţii stricte pentru furnizorii de servicii digitale, cum ar fi rețelele sociale sau comerţul online, de a combate conţinutul ilegal, dezinformarea online şi alte riscuri online pentru societate.

Comisia Europeană, care, în virtutea DSA dispune de prerogative de investigare şi sancţionare, a început să examineze strategiile de îndeplinire a acestor obligaţii în cazul mai multor platforme online foarte mari.

În contextul alegerilor aflate în desfăşurare în România, Comisia Europeană a adresat întrebări referitoare la procesul companiei TikTok de gestiune a riscului în ceea ce priveşte manipularea informaţiei, sistemul de recomandare (ce oferă utilizatorului sugestii pentru articolele cele mai relevante - n. red.) şi accesul terţilor la date.

Comisia a adresat, anterior, întrebări despre designul şi funcţionarea sistemelor de recomandare ale TikTok, YouTube şi Snapchat, şi, mai precis, despre măsurile luate de TikTok pentru combaterea riscurilor legate de alegeri, asigurarea pluralismului media şi a discursului public.

Citește mai multe din Externe
» Citește mai multe din Externe
TOP articole