Publicat în Monitorul Oficial încă din septembrie 2021, ordinul Ministerului Sănătăţii nr. 1761/2021 a stârnit îngrijorări în rândul medicilor stomatologi din ţară, aceştia explicând că unele prevederi din ordin sunt exagerate.
Mopuri pe diferite culori pentru fiecare încăpere, registru întocmit şi actualizat manual în ciuda informaţiilor digitale stocate de autoclave, precum şi multe alte reguli care îngreunează munca medicilor dentişti.
Unii medici spun că, pentru a respecta prevederile noului ordin, sunt obligaţi să angajeze alţi oameni, dar şi să reducă semnificativ numărul consultaţiilor, lucru care va duce, automat, la creşterea tarifelor.
Ordinul 1761/2021 al Ministerului Sănătăţii mai prevede şi utilizarea unui uscător, respectiv o cameră special dedicată uscării instrumentelor şi materialelor curăţate, dezinfectate şi sterilizate.
Noi reguli de curăţare, dezinfecţie şi sterilizare în cabinetele medicale
Curăţarea - reguli potrivit ordinului 1761/2021 al MS
Art. 3. - (1) Curățarea este metoda prin care se asigură îndepărtarea fizică/chimică a microorganismelor de pe suprafețe, obiecte sau tegumente, odată cu îndepărtarea prafului și a substanțelor organice. Curățarea nu înlocuiește dezinfecția.
(2) Suprafețele și obiectele pe care se evidențiază macroscopic sau microscopic materii organice ori anorganice sunt considerate suprafețe/obiecte murdare.
Art. 4. (1) Curățarea se realizează cu detergenți, produse de întreținere și curățare, utilizându-se echipamente profesionale de curățenie.
(2) Mopurile plate și lavetele lavabile (pe coduri de culori) trebuie să reziste spălării și termodezinfecției.
(3) Mopurile plate și lavetele pot fi de unică utilizare sau reutilizabile (care să suporte următoarele etape: curățare, dezinfecție, uscare, impregnare cu soluția de detergent/dezinfectant înainte de utilizare). Se interzice utilizarea mopului cu franjuri, cu excepția celor care pot fi supuse termodezinfecției.
(4) Se folosește un mop plat la o suprafață de maximum 20 de metri pătrați cu schimbarea obligatorie a acestuia la trecerea dintr-o încăpere în alta. Lavetele pentru suprafață vor fi individualizate (respectând codul de culori stabilit) sau de unică folosință per suprafață.
(5) Mopurile și lavetele folosite se curăță și dezinfectează în mașinile de spălat din spălătoria spitalului sau din încăperile/spațiile special amenajate.
(6) Pentru asigurarea unui rulaj optim de rezerve de mopuri și lavete este necesar un număr de minimum 3 ori mai mare față de necesarul calculat.
Art. 5. În utilizarea produselor folosite în activitatea de curățare se respectă următoarele reguli esențiale:
a) respectarea tuturor recomandărilor producătorului;
b) respectarea normelor generale de protecție a muncii, conform prevederilor legale în vigoare;
c) se interzice amestecul produselor;
d) se interzice păstrarea produselor de curățare în ambalaje alimentare;
e) produsele se distribuie la locul de utilizare, respectiv la nivelul secțiilor sau compartimentelor, în ambalajul original sau în recipiente special destinate, inscripționate cu următoarele date de pe ambalajul original: denumirea produsului, lotul, termenul de valabilitate.
Art. 6. (1) În vederea menținerii calității curățeniei în unitatea sanitară se organizează un spațiu/o încăpere de depozitare a produselor și a ustensilelor aflate în stoc necesare efectuării curățeniei, spațiu/încăpere care trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) pavimentul și pereții să fie impermeabili și ușor de curățat;
b) zona de depozitare să permită aranjarea materialelor de curățare și accesul ușor la acestea;
c) să existe ventilație naturală/mecanică;
d) să fie iluminat(ă) corespunzător;
e) gradul de umiditate să fie optim păstrării calității produselor.
(2) În fiecare secție sau compartiment trebuie să existe minimum o încăpere/un spațiu special destinat(ă) pentru produse și ustensile aflate în rulaj și pregătirea activității de curățare, precum și pentru depozitarea/dezinfecția ustensilelor și materialelor utilizate.
(3) Încăperea/Spațiul menționat(ă) la alin. (2) trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) pavimentul și pereții să fie impermeabili și ușor de curățat;
b) să existe aerisire naturală/mecanică;
c) să fie iluminat(ă) corespunzător;
d) zona de depozitare să permită aranjarea materialelor de curățare și accesul ușor la acestea;
e) să aibă o suprafață care să permită desfășurarea activității de pregătire a ustensilelor și a materialelor utilizate în procedura de curățare;
f) să dețină sursă de apă rece și caldă;
g) să existe chiuvetă dotată cu dispenser cu săpun lichid și prosoape de unică utilizare, pentru igiena personalului care efectuează curățarea;
h) să existe mașini de spălat cu uscător, cuvă sau bazin cu sursă de apă pentru spălarea ustensilelor folosite la efectuarea curățeniei;
i) să existe suport uscător pentru mănușile de menaj, perii și alte ustensile necesare uscării optime a acestora.
Art. 7. (1) Întreținerea ustensilelor folosite (cărucioare pentru curățenie, găleți, talpă mop, perii etc.) pentru efectuarea curățeniei se face după fiecare operație de curățare, precum și la sfârșitul zilei de lucru.
(2) Ustensilele utilizate se spală, se curăță, se dezinfectează și se usucă, respectându-se procedurile operaționale de curățenie și dezinfecție stabilite la nivelul unității sanitare.
(3) Personalul care execută operațiile de curățare și dezinfecție a ustensilelor folosite pentru curățenie trebuie să poarte echipament de protecție conform precauțiilor standard definite în Ordinul ministrului sănătății nr. 1.101/2016 privind aprobarea Normelor de supraveghere, prevenire și limitare a infecțiilor asociate asistenței medicale în unitățile sanitare.
Textul complet al Ordinului 1761/2021 poate fi citit aici.