Este vorba, potrivit Londrei, de acțiuni asociate cu o "cultură a mușamalizării şi a țapului ispășitor, răspândită în sistemul militar și de securitate al Rusiei".
Practic, Vladimir Putin încearcă să găsească vinovați pentru eșec.
Unul dintre cei învinuiți, recent, pentru pierderea navei Moskva este amiralul Igor Osipov, care a comandant Flota Rusă din Marea Neagră.
Un alt lider militar îndepărtat de la comandă este generalul Serghei Kisel, care a fost comandantul Armata 1 Tancuri de Gardă.
Însă cea mai radicală măsură este suspendarea șefului Statului Major al Armatei Ruse, Valeri Gerasimov.
Potrivit serviciilor britanice, lui Gherasimov nu i s-au adus la cunoștință motivele suspendării.
Pe lângă îndepărtarea ofițerilor de la comandă - care va pune presiune pe felul în care sunt îndeplinite ordinele pe frontul din Ucraina - Putin a mai adoptat o strategie - cea a jafului.
Putin a dat liber la furtul grâului din Ucraina
Grâul ucrainean este încărcat de ruși pe vapoare și vândut.
Înainte de război, sute de mii de tone de cereale plecau din porturile ucrainene către toate țările lumii.
Acum, din cauza blocadei rusești din Marea Neagră, docurile sunt goale. Iar blocada nu este singurul mod în care rușii provoacă o criză alimentară.
Potrivit Ministerului ucrainean al Apărării, rușii au furat aproximativ 400 de mii de tone de cereale de la fermierii ucraineni din teritoriile ocupate.
CNN a obținut imagini din Melitopol, în care apar camioane rusești marcate cu litera Z.
Acestea sunt încărcate cu cereale și se îndreaptă către Crimeea, teritoriul anexat de Moscova în 2014.
Președintele ucrainean Volodimir Zelenski îi acuză pe ruși de terorism alimentar.
"Aceasta nu este o lovitură doar la adresa Ucrainei. Fără exporturile noastre agricole, zeci de ţări din diverse regiuni ale lumii au ajuns la limita deficitului alimentar", arată președintele ucrainean.
O navă încărcată cu grâu furat din Ucraina a ancorat în ... Siria
Jurnaliștii CNN au identificat, pe baza imaginilor din satelit, nava rusească Matros Poznik, implicată în transportul cerealelor furate.
Pe 29 aprilie, nava se afla în portul Sevastopol din Crimeea.
După ce a fost încărcat cu aproximativ 27.000 de tone de cereale, vasul a plecat prin strâmtoarea Bosfor spre Alexandria, în Egipt.
Pentru că nu i s-a permis accesul şi-a continuat drumul către Beirut, în Liban.
Pentru că nici acolo nu a putut ancora, Matros Poznik şi-a continuat drumul către portul Latakia din Siria unde, pe 8 mai, a putut, în sfârșit, să descarce cerealele.
Prețul grâului a crescut cu peste 60% de la începutul anului
"În această situație, țările din Orientul Mijlociu şi Africa de Nord nu au de ales. Și vor importa cereale de oriunde este posibil. Cred că este furt sprijinit de stat al bunurilor ucrainene, al cerealelor ucrainene", spune Oleg Nivieski, profesor la Institutul Economic din Kiev.
"Pentru Rusia furtul de grâu şi ale cereale în timpul războiului s-ar putea dovedi profitabil. Prețul grâului a crescut cu mai mult de 60% de la începutul anului, după invazia declanșată la 24 februarie.
Cât de valoroasă este această marfă? Grâul se tranzacționează în acest moment la aproximativ 400 de dolari tona pe piețele mondiale.
Pentru că rezervele mondiale se epuizează iar prețurile continuă să crească, există temeri că războiul va provoca o criză alimentară pe întreaga planetă.
Ministrul german de externe spune chiar că Rusia a provocat în mod deliberat un război al cerealelor", concluzionează corespondentul CNN Isa Suares.