Antena 3 CNN Actualitate Sorin Grindeanu îi acuză pe piloții de la TAROM intrați în greva mascată: „Nu arată respect față de pasageri. Pierderile pentru azi sunt de 2 milioane de euro”

Sorin Grindeanu îi acuză pe piloții de la TAROM intrați în greva mascată: „Nu arată respect față de pasageri. Pierderile pentru azi sunt de 2 milioane de euro”

Mia Lungu
5 minute de citit Publicat la 22:45 08 Iul 2024 Modificat la 22:50 08 Iul 2024

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a dat răspunsuri, luni, în exclusivitate la Antena 3 CNN, privind situația provocată de zborurile TAROM anulate în urma unui protest spontan al piloților.

Acesta a spus că a aflat în noaptea de duminică spre luni că trei echipaje ale TAROM au declarat că sunt „inapte de zbor”, iar între timp situația a escaladat și s-a ajuns ca, luni, pe parcursul zilei, zeci de zboruri ale companiei să fie anulate. Sorin Grindeanu consideră că pasagerii trebuiau anunțați din timp în așa fel încât să nu mai meargă la aeroporturi și să aștepte îmbarcarea în avioane.

„Nu știu dacă e o îmbolnăvire în masă în acest moment sau e o grevă. Eu cred că această tactică adoptată, cea de a se declara cu 10 - 25 de minute, jumătate de oră, înainte de a începe zborul, inapți de zbor, parte din echipaj, a dus de fapt la ce s-a întâmplat azi pe aeroport. Și am să mă explic, poate n-am fost foarte clar.

Dacă o grevă, în adevăratul sens al cuvântului, este anunțată, oamenii nu mai vin în aeroport, trec de filtre, își predau bagajele, așteaptă la poarta de îmbarcare și cu 10 minute înainte sunt anunțați că acea cursă e anulată. Aici e această împingere la maxim a acestei situații.

Eu vreau să spun că am aflat, eu și alți colegi de-ai mei, azi-noapte, la ora 1:30 de dimineața. Am constituit rapid, la minister, o echipă care să încerce să negocieze. Erau trei echipaje azi-noapte la 1:30, undeva în Orientul Mijlociu, care și-au declarat această stare de „inapt de zbor” care e prevăzută. Și pe parcursul zilei acest lucru s-a repetat.”, a precizat ministrul Transporturilor.

Piloților li s-au promis, luni, la negocierile cu Consiliul de Administrație, 300-500 de euro majorare de salariu, dar aceștia nu au acceptat. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, spune că salariul unui pilot TAROM este în jur de 3-5.000 mii de euro, dar el poate ajunge cu sporuri și ore suplimentare chiar la 7.000 de euro. Acesta spune că o majorare de 1500-2.000 de euro ar fi prea mare.

„M-aș fi așteptat când există revendicări de tip creșteri salariale cu 40%. Astăzi a început cu 2000, deci e creștere de 40%...să spui din timp, „domnule, vrem să intrăm în aceste negocieri” (...)Nu cred că e un mod corect de abordare. Au mai fost greve și în ultimele luni și la alte companii, dar lucrurile s-au desfășurat într-un anumit scadențar. Au venit față de călător, față de față acele cereri, au intrat în negocieri, s-au făcut aceste lucruri, nu peste noapte.

Cel mai rău este pentru oamenii care vin în aeroport, vor să meargă la tratament, vor să meargă în concedii.”, a spus Sorin Grindeanu, la Antena 3 CNN.

„Astăzi, pierderile datorate acestei situații sunt undeva la 2 milioane de euro, poate un pic peste, dacă toți cei care au cursele anulate cer despăgubiri, și au tot dreptul să o facă.

Azi au intrat în această stare, de „inapt de zbor” până în 30 de piloți, din cam 150 de piloți. Deci undeva la 20% din numărul total al piloților. Pot să vă spun că azi s-au făcut, de către cei de la TAROM, 10 angajări în personal. Sunt piloți noi, pentru că trebuie să-ți asiguri această rezervă de piloți.

Eu înțeleg să ai revendicări, înțeleg că îți dorești să ai salarii mai bune și un drept pe care poți să-l negociezi cu cei care conduc această companie, dar înțeleg totodată să faci pașii în mod corect și în respect față de pasageri. Faptul că adopt această atitudine în care cu 10 minute înainte de zbor e pusă compania în situația de a anula acea cursă, nu arată respect față de pasageri.”, a mai spus acesta.

Piloții TAROM spun că mâncarea primită la muncă le pune sănătatea în pericol, uniformele sunt uzate, iar salariile sunt „neindexate din 2008”

Piloții TAROM au transmis un comunicat de presă, după protestului spontan declanșat luni, deghizat în incapacitate de muncă.

„Astăzi, piloții au tras un semnal puternic de alarma, protestând împotriva condițiilor actuale de muncă și a managementului deficitar din companie. Această acțiune este un semnal de alarmă, având în vedere că numeroase aspecte critice, inclusiv cele legate de siguranța pasagerilor, au fost ignorate prea mult timp.”, se arată în comunicatul anagajaților TAROM.

”În ciuda legislației clare, inclusiv Legea 223 privind Alimentația de Întărire, TAROM continuă să neglijeze alimentația corespunzătoare pentru personalul navigant. Această nerespectare a reglementărilor pune în pericol atât sănătatea noastră, cât și siguranța operațiunilor de zbor. Consideram ca este de prisos sa justificam importanta unei alimentatii adecvate in acord cu legea in vigoare. 

Uniformele personalului navigant TAROM, vechi și incomplete, nu respectă standardele de protecție a muncii (Legea 319/2006 și HG 355/2007). Aceasta afectează direct siguranța personalului în timpul operațiunilor și compromite imaginea profesională a companiei. Siguranța la bordul aeronavelor noastre depinde de echipamente corespunzătoare și de condiții de muncă adecvate, ceea ce în prezent nu este garantat.

În ceea ce privește remunerația, piloții TAROM cat si personalul tehnic se confruntă cu venituri și beneficii cu mult sub media industriei, având salarii neindexate din 2008. Această situație a dus la pierderea personalului calificat, care migrează către companii ce oferă condiții mai bune. Deși pregătirea noastră este una costisitoare și necesită investiții considerabile din partea TAROM, concurența profită de acest personal instruit fără a acoperi costurile de formare, ceea ce afectează grav capacitatea TAROM de a asigura zboruri eficiente, afectând totodată si bugetul companiei.

Condițiile de muncă precare și gestionarea ineficientă a serviciilor de sol și de mentenanță a aeronavelor au deteriorat calitatea experienței de călătorie pentru pasagerii noștri. Deficiențele în mentenanță și în alte servicii esențiale afectează punctualitatea, confortul, cât si predictibilitatea programului de zbor.

În plus, piloții TAROM au semnalat, în ultimele 8 luni, pe diverse căi această situație precară, la care s-a ajuns, și au fost ignorați. Astăzi ne-am angajat în negocieri cu Ministerul Transporturilor, fără rezultate concrete. În loc să se rezolve problemele semnalate, s-a recurs la amânări și amenințări cu înlocuirea personalului cu echipaje de la companii concurente. Această lipsă de acțiune a culminat cu o pierdere financiară semnificativă pentru TAROM. În doar câteva ore de protest, compania a înregistrat pierderi de aproximativ 2.5 milioane de euro, sumă care ar fi fost suficientă pentru a acoperi majorările salariale pe un an întreg.

Această întrerupere a activității, deși necesară, este regretabilă pentru pasagerii noștri. Înțelegem inconveniențele cauzate și ne exprimăm regretul pentru disconfortul și discontinuitatea pe care le resimt, acesta fiind si unicul motiv pentru care demersurile noastre au apărut in al 12-lea ceas.Acțiunile noastre sunt motivate de dorința de a îmbunătăți siguranța și calitatea serviciilor oferite, asigurând un mediu de lucru sigur și demn pentru echipajul nostru.

Facem un apel urgent către conducerea TAROM și autoritățile competente să ia măsuri imediate și concrete pentru remedierea problemelor semnalate. Este esențial să se asigure condiții de muncă corespunzătoare, să se respecte legislația privind siguranța și să se ofere beneficii conforme cu standardele industriei, pentru a menține siguranța și profesionalismul operațiunilor noastre.”, au mai transmis piloții TAROM, luni.

Citește mai multe din Actualitate
» Citește mai multe din Actualitate
TOP articole