Antena 3 CNN Externe Soluția antică testată în premieră pe o navă nucleară de transport pentru reducerea emisiilor de carbon în Marea Irlandeză

Soluția antică testată în premieră pe o navă nucleară de transport pentru reducerea emisiilor de carbon în Marea Irlandeză

de Claudia Popovici    |   

Într-o eră în care emisiile de carbon reprezintă o provocare majoră pentru mediu, Marea Britanie explorează soluții inovatoare inspirate din trecut. În premieră, o velă rigidă, similară cu cele folosite în navigația antică, a fost testată pe o navă nucleară comercială în Marea Irlandeză. Această abordare tradițională promite să reducă amprenta de carbon a transportului maritim, deschizând astfel calea pentru un viitor mai sustenabil în industria maritimă, scrie Sky News. 

Vela testată este mai asemănătoare cu o aripă de avion decât cu tradiționala bucată de pânză care se umflă. Iar nava pe care a fost fixată nu este o navă obișnuită.

Este una dintre cele trei nave nucleare de transport ale Marii Britanii, special concepute pentru a transporta deșeuri nucleare de înaltă activitate și combustibil nuclear uzat stocat la Sellafield, în Cumbria, către destinații precum Japonia, conform unor tratate de dezafectare nucleară de lungă durată.

„Când a apărut această oportunitate de a testa o velă, am considerat că suntem în cea mai bună poziție pentru a sprijini o companie britanică care caută o soluție eficientă”, a spus Peter Buchan, director general al transporturilor maritime la Nuclear Transport Solutions, care face parte din Autoritatea de Dezafectare Nucleară, deținută de guvern.

„Avem operațiuni extrem de sigure și securizate, așa că, dacă poți face o velă să funcționeze în mediu nostru, atunci sunt sigur că acest lucru poate fi aplicat în întreaga industrie maritimă.” Cele mai multe nave comerciale au o durată de viață de 30 sau 40 de ani, iar în prezent există puține alternative la motoarele pe bază de ulei pentru cele mai multe tipuri de nave.

Acesta este motivul pentru care contribuția generală a transportului maritim la emisiile globale de gaze cu efect de seră se așteaptă să crească de la o cotă de 3% în prezent la 10% până în 2050. Industria este, de asemenea, presată de fluctuațiile prețurilor combustibililor, ceea ce a dus la un interes tot mai mare din partea industriei pentru variante moderne ale unei tehnologii antice.

Este primul test din Marea Britanie cu o velă rigidă adaptată pe o navă existentă

Au existat demonstrații anterioare ale diverselor tipuri de tehnologii cu vele montate pe nave, inclusiv kite-uri, generatoare eoliene rotative și vele asemănătoare aripilor.

Dar, spun experții din industrie, dovezile detaliate despre cum se comportă navele concepute pentru puterea diesel sub vele și cât de bine funcționează pe rutele moderne lipsesc.

Testul, susținut de Departamentul pentru Transport, este primul din Marea Britanie care testează o vele rigidă adaptată pe o navă existentă.

FastRig este o aripă retractabilă de 20 de metri, cu flapsuri de control asemănătoare cu cele ale unui avion, construită de compania Smart Green Shipping din Dumfries. „Teoretic, putem transporta lucruri prin apă cu ajutorul vântului. Am făcut asta timp de mii de ani. Dar cum o facem într-o flotă modernă?” a spus Diane Gilpin, fondatoarea companiei.

„Ce impact are asupra economiei? Ce impact are asupra echipajului? Toate aceste detalii trebuie să fie clarificate, și de aceea facem acest test.”

Nu sunt prea îngrijorați de deteriorarea navei.

Pacific Grebe, cu o lungime de 100 de metri, care participă la acest test de două săptămâni, are două corpuri, două motoare și elice, precum și o serie de sisteme de securitate pentru a menține în siguranță încărcăturile nucleare. Sub punte se află patru compartimente protejate împotriva radiațiilor și căldurii, concepute pentru a transporta tone de deșeuri nucleare de înaltă activitate în flacoane speciale din oțel.

Pentru test, nava este goală de încărcătura periculoasă și dotată cu o singură vele FastRig.

Smart Green Shipping speră să demonstreze în cadrul testului că navele echipate cu mai multe vele FastRig ar putea obține economii de combustibil și, prin urmare, reduceri de emisii de până la 30%.

 

Subiecte în articol: navigație navă de marfă Marea Britanie
TOP articole
Parteneri
Cele mai noi știri pe ANTENA 3 CNN
» Vezi toate știrile