Antena 3 CNN Economic Șoferii iresponsabili ar putea fi buni de plată. Reguli noi pentru românii care încalcă legea la volan

Șoferii iresponsabili ar putea fi buni de plată. Reguli noi pentru românii care încalcă legea la volan

Georgiana Adam
2 minute de citit Publicat la 02:00 10 Aug 2023 Modificat la 08:11 10 Aug 2023

Un proiect de reglementare prevede că șoferii vor fi obligați să plătească intervențiile autorităților, dacă circulă pe drumuri închise temporar sau dacă circulă fără anvelope de iarnă pe sectoarele de drum unde acestea sunt obligatorii și au nevoie de asistență. 

Șoferii care vor intra cu mașinile pe drumurile închise circulației din cauza condițiilor de drum și ajung în situația în care trebuie să ceară intervenția echipelor de urgență vor fi obligați să achite costurile intervenției, se arată într-un proiect de Ordonanță a Guvernului pentru modificarea şi completarea legislației privind regimul drumurilor.

"Se intenționează creșterea gradului de conștientizare a utilizatorilor de a nu circula pe drumuri închise sau restricționate, fără a avea dreptul legal de a circula pe acel drum, decât cu riscul unor consecințe pecuniare. 

De ex.: mașina care circulă și se blochează pe un drum închis (temporar) circulației publice din cauza căderilor de zăpadă, viscol etc., sau un vehicul cu depășiri de mase și/sau dimensiuni care circulă pe un drum cu restricții de masă sau dimensiuni fără a fi autorizat și produce un accident. 

Astfel, în cazul în care acest utilizator produce un eveniment rutier sau rămâne blocat, trebuie să suporte consecințe pentru fapta sa prin decontarea costurilor echipei de intervenție a administratorului drumului, care ar putea fi întârziată de la participarea la alte evenimente rutiere. 

Trebuie precizat că propunerea nu vizează în mod deosebit încasarea unor sume de la utilizatori, dar se intenționează descurajarea utilizatorilor care produc aceste evenimente. 

Totodată, prin recuperarea costurilor la intervenție se vizează reducerea unor cheltuieli care nu se regăsesc în activitatea principală de întreținere și reparații sau în administrarea și exploatarea drumurilor de interes național și care se efectuează în situații de nerespectare sau încălcare, de către utilizatori, a prevederilor legale privind circulația pe drumurile publice de către utilizatori", se arată în descrierea proiectului pus acum în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

Şoferii români, buni de plată și dacă circulă fără anvelope de iarnă

Prin această modificare legislativă, autoritățile doresc să-i constrângă pe șoferi să nu mai intre cu mașinile pe drumurile închise temporar din cauza vremii nefavorabile sau în urma deteriorării condițiilor de drum, arbori prăbușiți, alunecări de teren, căderi de pietre, inundații. 

La fel vor păţi și șoferii care circulă fără anvelope adaptate la condițiile de drum.

"Prevederile (...) se aplică şi în cazul în care accidentul s-a produs ca urmare a nerespectării obligaţiei de a dota autovehiculele cu anvelope de iarnă, cu lanţuri sau cu alte echipamente antiderapante omologate, pe sectoarele de drum pe care acestea sunt obligatorii", se mai arată în proiect.

Procesul-verbal trebuie încheiat în 30 de zile, iar șoferii care intră pe drumuri restricționate și provoacă accidente soldate cu pagube materiale vor fi nevoiți (ei sau asigurătorul lor) să achite contravaloarea devizului acestora, în termen de 15 zile de la primirea documentului.

Valorificarea arborilor căzuți pe carosabil

Totodată, proiectul de act normativ face referire și la valorificarea masei lemnoase rezultate în urma intervenției după căderile de arbori pe rețeua de drumuri administrată de autoritățile de profil. 

"În zonele în care se constată căderi de arbori pe partea carosabilă care pot afecta siguranța participanților la trafic, administratorul drumului degajează partea carosabilă în cel mai scurt timp şi înştiinţează ocolul silvic, care dispune de urgență emiterea formelor legale privind tăierea arborilor căzuți", se mai arată în document, potrivit adevarul.ro.

Citește mai multe din Economic
» Citește mai multe din Economic
TOP articole