Antena 3 CNN Life SEO Clasic și SEO Modern. De la primul algoritm de ranking Google, la Mobile și Inteligența Artificială

SEO Clasic și SEO Modern. De la primul algoritm de ranking Google, la Mobile și Inteligența Artificială

9 minute de citit Publicat la 11:19 20 Aug 2024 Modificat la 11:19 20 Aug 2024

Google își actualizează în mod regulat algoritmii de indexare și ranking, pentru a îmbunătăți funcționarea motorului de căutare pe diferite dispozitive Desktop și Mobile, pentru orice tip de browser.

Scopul motorului de căutare este să rezolve problema utilizatorului care efectuează o căutare. Prin update-urile periodice, Google încearcă să înțeleagă căutările utilizatorilor și conținutul paginilor web, astfel încât să returneze la căutările efectuate, cele mai bune răspunsuri.

Una dintre temele pe care le abordăm la cursurile SEO pe care le ținem la Școala informală de IT este trecerea de la SEO Clasic sau tradițional, la SEO Modern, baza pe inteligența artificială.

Primul algoritm de ranking Google se numește PageRank (PR) și determină importanța unei pagini web, în comparație cu alte pagini similare. Brevetul pentru PageRank a fost depus în septembrie 1998 și astfel acesta a devenit cel dintâi algoritm de ranking Google.

Din 1998 până în 2024, Google a experimentat multe feluri de algoritmi și update-uri care au schimbat în tot acest timp lista legendară de 200 de factori de ranking și au modelat felul în care facem SEO.

Ca să înțelegem mai bine aceste schimbări ale principiilor de funcționare Google, la ce să fim atenți și cum să ne adaptăm în timp real strategiile SEO, am împărțit această perioadă în 2 etape mari, astfel:

1. Primii algoritmi Google, factori de ranking și tehnici de optimizare SEO din 1998 până în 2015; am numit în mod generic această etapă SEO Clasic.

2. Algoritmii Google pentru telefoanele mobile și primii algoritmi Google bazați pe inteligență artificială, generatoarele de conținut (ChatGPT); vorbim de aceste lucruri din 2015 pănă în prezent și am putea să definim această perioadă ca SEO Modern.

1. SEO Clasic: strategii de optimizare și factori de ranking Google (1998 – 2015)

Cele mai simple concepte folosite de la început, pentru funcționarea motorului de căutare și pe care le folosim și astăzi în SEO sunt: domeniul web și URL-urile; cuvintele cheie; conținutul paginii web (text, imagini, video), backlinkurile.

Strategia de cuvinte cheie era o listă de căutări scurte și destul de generale, pe care le integram în scopuri de optimizare (SEO) în componentele site-ului: în domeniul web și URL-uri; în Meta Keywords; Meta Title; Meta Description; în titlurile paragrafelor de text (H1…. H6), în textul ancoră pentru link-urile interne și externe, în denumirile pozelor și în tag-urile HTML pentru linkuri si imagini (ALT title ; ALT image).

Ce s-a întâmplat cu acești factori de ranking și cum s-au schimbat tehnicile de optimizare

Meta keywords: este un tag HTML integrat în codul unei pagini web în prima parte (în head) și are drept conținut o înșiruire de cuvinte cheie reprezentative pentru o pagina web. Acest tag a fost eliminat complet din lista de factori de ranking Google în 2009.

Meta Title și Meta Description: aceste două elemente HTML au fost de la început importante, iar scopul optimizarii acestor Meta Tags era exclusiv creșterea în ranking. Și în prezent sunt luate în calcul pentru ranking-ul unei pagini web, dar criteriile sunt mai complexe acum.

Google ne recomandă să folosim aceste elemente – Meta Description și Meta Title – cu scopul de a prezenta foarte clar și scurt care este conținutul, mesajul paginii web, într-o manieră atractivă și relevantă pentru utilizatori, nu în scopuri SEO.

Optimizarea conținutului: Google începe să devină mai atent la calitatea conținutului pe care îl indexează și îl livrează utilizatorilor. Lansează algoritmi și update-uri care să elimine din baza de date site-urile de tip spam, lipsite de conținut valoros și original.

Google Panda, algoritmul lansat în 2011 pentru identificarea şi penalizarea tehnicilor de optimizare şi promovare de tip spam, este integrat în 2015 în algoritmul general de ranking Google. Principalele aspecte vizate și penalizate sunt:

- conținutul de tip spam: guest posts și comentarii ne-naturale pe bloguri și forumuri;
- paginile web cu un conţinut de slabă calitate, irelevant sau copiat / duplicat;
- conţinutului supra-optimizat prin repetarea forţată a aceleiaşi expresii cheie (keywords stuffing).

Google Panda Algorithm poate să înțeleagă în ce măsură informaţiile pe care un website le prezintă sunt originale sau sunt o compilaţie de texte preluate de pe alte site-uri.

Așadar, este momentul în care începem să scriem conținut cu mai multă grijă la calitatea informației, la originalitate și la organizarea textului în pagină. Textul trebuie să fie corect şi coerent, uşor de citit şi bine organizat, să fie o sursă de informaţie de încredere pentru utilizatori.

Long-tail keywords & strategii SEO mai complexe: algoritmul Google Humingbirds (septembrie 2013) a adus o tehnologie sofisticată de înţelegere şi interpretare a conţinutul din paginile web și a comportamentului utilizatorilor.

Noul algoritm Google va influența în mod special căutările pe expresii medii și lungi (long-tail searches). Prin “long-tail” înțelegem căutările pe bază de expresii mai lungi, mai specifice, și care așteaptă un răspuns la fel de precis.

Avantajul, din punctul de vedere al optimizării pe expresii cheie mai lungi și mai complexe, este oportunitatea pentru un conținut variat, bogat în informații și de foarte bună calitate. Un beneficiu important al paginilor web cu un conținut relevant pentru astfel de “long-tail searches” este acela că vin în întâmpinarea nevoilor celor care caută un răspuns cât mai precis.

Pentru un ranking bun, pe lângă optimizarea paginilor din site și din blog pe expresii-cheie lungi, sunt necesare și alte strategii și campanii de marketing, ce țin de construirea unui brand, SEO tehnic și backlinkuri, popularitate pe rețele de socializare, review-uri etc.

Link Building sau SEO off-page: Link Building este procesul prin care obținem linkuri din alte site-uri către site-ul nostru, iar aceste linkuri funcționează pentru algoritmii de ranking ca niște voturi de încredere.

În SEO, scopul principal al strategiilor de Link Building este să creștem rankingul unei pagini web, prin intermediul unor linkuri externe de calitate. Volumul și calitatea linkurilor care trimit către o pagină web au fost în Top 3 factori de ranking până prin 2021-2022, conform declarațiilor inginerilor Google.

Cel mai cunoscut algoritm care a reglementat modul în care obținem backlinkuri de calitate este Google Penguin (2012); rolul acestuia este să elimine web-spam-ul din rezultatele căutărilor în Google. Lista tehnicilor de link-building care generează spam și sunt vizate pentru penalizare a fost completată și clarificată în timp:

- comentarii “nenaturale” pe bloguri şi forumuri, cu link-uri către site;
- obţinerea unui volum foarte mare de backlink-uri într-un termen foarte scurt;
- backlink-uri care duc numai către homepage sau către o singură pagina din site;
- text ancoră identic, de regulă o expresie cheie fixă, integrată nenatural într-un text;
- plasarea de backlinkuri sau bannere ce se repetă în toate paginile site-ului;
- backlinkuri plasate pe site-uri de tip “fermă de link-uri”, directoare sau agregatoare automate de conţinut;
- un volum foarte mare de link-uri care vin de pe un număr foarte mic de site-uri / domenii web.

Tehnicile de optimizare off-page s-au schimbat dramatic după lansarea acestui algoritm. Dacă peste 50% din volumul de backlink-uri nu este agreat de Google Penguin, atunci site-ul poate fi penalizat pentru spam.

Algoritmul Google Penguin analizează cantitatea, calitatea și relevanța backlinkurilor astfel:

- ce tipuri de site-uri trimit link-uri către site-ul nostru și cât de repede am primit aceste link-uri;
- ce conțin textele ancoră folosite în site-ul care trimite link-urile către site-ul nostru;
- ce volum de backlinkuri avem și cât de variate sunt ele;
- cum sunt distribuite în site-ul nostru aceste backlinkuri.

Atâta vreme cât optimizarea on-page a site-ului este corectă și există câteva linkuri care duc spre alte site-uri, câștigăm autoritate și încredere și pentru site-ul nostru. Nu este o tehnică tradițională de optimizare SEO, dar funcționează cu rezultate foarte bune.

Citește și: Tendințe și direcții pentru optimizarea SEO în 2024

 

2. SEO Modern. Optimizarea pentru mobile, primii algoritmi Google bazați pe inteligență artificială (2015 – 2024)

Google Mobile-Friendly, un update cunoscut sub denumirea de Mobilegeddon, a început să ruleze la nivel global în aprilie 2015 și avea ca scop să îmbunătățească ranking-ul paginilor web pentru căutările făcute de utilizatori pe telefonul mobil.

Migrarea indexării și a ranking-ului în mod exclusiv pe Mobile s-a încheiat official în 2023. Acum versiunea paginilor web luată în considerare și apreciată în ranking devine versiunea mobile, în mod exclusiv.

Optimizare unui site pentru mobil: Mobile SEO este procesul de optimizare a unui website, pentru a obține un ranking cât mai bun la căutările făcute pe smartphone sau tabletă și să ofere o experiență cât mai bună utilizatorilor. Aceste tehnici și strategii de optimizare pentru mobil implică multe dintre tehnicile și strategiile SEO pentru desktop.

Ce abordăm diferit în optimizarea SEO pentru mobile: designul site-ului, strategia de keywords, structura conținutului sau meniurile și modul de navigare în site.

Inteligența Artificială în SEO. De la primii algoritmi Google bazați pe AI la ChatGPT

RankBrain a fost primul sistem de inteligență artificială și model de învățare pe care Google l-a integrat în funcționarea sistemului de căutare. Google a început să utilizeze RankBrain în aprilie 2015, pentru a înțelege mai bine comportamentul utilizatorilor umani - cum îşi formulează căutările, ce tipuri de site-uri preferă şi accesează mai des etc.

În strategiile și tehnicile de optimizare vorrbim mai mult acum despre analiza publicului țintă și “buyer persona” sau “buyer journey”, despre relevanța conținutului pentru diferite micro-momente și intenții de căutare ale utilizatorilor. De asemenea, vorbim despre semantic SEO și analiza topicurilor principale (main keywords) pentru strategia de cuvinte cheie (related keywords).

Conținutul convdersațional și căutările vocale:  în 2019 începem să acordăm mai multă grijă modului în care facem conținut și îl optimizăm. Algoritmul BERT ajută mașina de învățare Google să înțeleagă sensul cuvintelor dintr-o propoziție, cu toate nuanțele contextului, în mod special la nivel conversațional. BERT ajută Google să returneze răspunsuri relevante, atât la căutările scrise, cât și la căutările vocale.

Noii algoritmi Google și update-urile periodice au ca scop să rezolve problema utilizatorului care efectuează o căutare și așteaptă un răspuns cât mai precis.

De aceea, prin aceste frecvente update-uri ale algoritmilor, Google încearcă să înțeleagă comportamentul și gândirea utilizatorilor, dar și conținutul paginilor web, astfel încât să returneze la căutările efectuate, pagini web care răspund cât mai bine acestor căutări.

Algoritmul Google de indexare a pasajelor (Passages Indexing, 2021) este o funcție automată care extrage secțiuni din paginile web în rezultatele motorului de căutare, chiar dacă pagina respectivă acoperă un subiect diferit de cel principal. Rolul acestui algoritm, este să îmbunătățească performanțele algoritmilor deja cunoscuți Google RankBrain și Google BERT, bazați pe inteligență artificială, și care au ca principală funcționalitate, să învețe comportamentul utilizatorului de internet.

Au urmat în 2022 și 2023 update-uri majore ale algoritmilor de indexare și ranking Google, ce au vizat calitatea backlinkurilor și a conținutului, dar și experiența utilizatorilor la navigarea în site.

Link Spam Update a venit ca o îmbunătățire a algoritmului bazat pe inteligență artificială SpamBrain care detectează link-urile de tip spam.

Helpful Content Update a avut ca scop retrogradarea site-urilor care creează conținut irelevant, în primul rând în scopuri SEO, nu pentru oameni. Google a schimbat acum și ghidul de bune practici pentru E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) în E-E-A-T, adăugând un “E” în plus pentru “Experiență”. Scopul update-ului a fost acela de a ridica în ranking conținutul de foarte bună calitate.

Google March 2024 core update - penalizarea conținutului generat cu ChatGPT

Google March 2024 core update a penalizat prin scăderea în ranking sau eliminarea / dezindexarea din baza de date Google paginile web de tip spam. Conform datelor oferite de un purtător de cuvânt Google, a fost redus cu 45% conținutul irelevant, inutil și lipsit de originalitate.

Inginerii Google nu au confirmat în mod explicit că acest update a urmărit penalizarea conținutului generat cu instrumente generatoare de conținut de tip ChatGPT, dar declarațiile acestora și urmările update-ului ne fac să credem acest lucru.

CONCLUZIE
De ce este important acest parcurs prin etapele de creștere ale mtorului de căutare Google? Ca să înțelegem că toate schimbările mari pe care le-a făcut Google, schimbând astfel regulile jocului și strategiile SEO, s-au făcut în timp, în decursul unor ani. De asemenea, înțelegem că inteligența artificială nu a apărut odată cu ChatGPT. Google folosește AI pentru algoritmii săi încă de prin 2015.

Mai vedem că la fiecare expansiune a strategiilor de spam, de « păcălire » a algoritmilor de ranking, Google răspunde întotdeauna cu algoritmi care penalizează tehnicile abuzive de optimizare sau pur și simplu modifică lista factori de ranking.

Despre toate aceste lucruri vorbim pe larg, cu exemple, analize și studii de caz la cursurile SEO pentru începători și SEO pentru Antreprenori & Manageri pe care le ținem la Școala informală de IT.

Etichete: advertorial
Citește mai multe din Life
» Citește mai multe din Life
TOP articole