Printr-o lege apărută marți, apar modificări pentru care toți cei care au deja un credit sau au în plan să facă unul. Astfel, toți aceștia vor fi mai bine protejați.
Așadar, imediat după ce măsurile vor intra în vigoare, toți clienții băncilor și instituțiilor financiare nebancare vor putea, de exemplu, să calculeze, printr-un simulator online, dobânda anuală efectivă (DAE) a unui credit imobiliar.
Potrivit noii legi, băncile vor fi obligate să pună la dispoziția clienților, pe propriul site web, un simulator care să calculeze DAE aferentă creditului, oricare ar fi suma creditului și perioada de creditare alese de aceștia, scrie avocatnet.ro.
Pe de altă parte, comisionul de administrare cont curent intră, alături de cel pentru analiza dosarului sau cel unic, în lista celor ce trebuie stabilite în sumă fixă. Suma percepută tuturor consumatorilor cu același tip de credit va trebui să fie, în mod obligatoriu, aceeași pentru credite acordate în aceeași perioadă.
Citește și: Cum se pot modifica ratele românilor după recomandările ANPC | Avertismentul specialiştilor
Totodată, creditorii nu vor mai avea dreptul, din această săptămână, să refuze încasarea ratelor de credit în moneda creditului. Acum, potrivit textului ordonanței, "creditorii nu au dreptul să refuze încasarea ratelor de credit în moneda în care s-a acordat creditul". Reformularea din lege ține cont de faptul că, printr-o eventuală conversie, moneda creditului se schimbă și automat ea nu mai coincide cu moneda în care s-a acordat inițial creditul.
Mai mult decât atât, se schimbă și modul de raportare, în cazul creditelor acordate în valută, a cursului de schimb. Concret, se va lua în calcul cursul de schimb comunicat de Banca Națională a României (BNR) și valabil la data încheierii contractului între moneda contractului de credit și moneda națională. Așadar, se va face referire la cursul de schimb comunicat de BNR valabil pentru ziua în care se semnează contractul, nu la cel comunicat în acea zi, deoarece acesta se anunță la ora 13:00 și este valabil pentru ziua următoare.
Se va introduce însă și un termen de răspuns la oferta primită de către un consumator. Mai precis, rămâne valabilă regula de acum, potrivit căreia creditorul transmite oferta sa consumatorului în cel mai scurt termen, dar nu mai mult de 15 zile calendaristice de la data înregistrării cererii consumatorului, dar consumatorul va trebui să decidă pentru acceptarea ori respingerea ofertei în cel mult 15 zile de la data primirii acesteia.
Consumatorii vor trebui să primească de la creditor, la cerere, o simulare tipărită pentru fiecare dintre cele trei opțiuni pe care le are la rambursarea anticipată parțială. Potrivit OUG 52/2016, în cazul rambursării anticipate parțiale, consumatorul are dreptul să aleagă între:
- menținerea valorii ratei lunare și diminuarea perioadei de creditare inițiale;
- diminuarea valorii ratei lunare și menținerea perioadei de creditare inițiale;
- diminuarea valorii ratei lunare și diminuarea perioadei de creditare inițiale.
Iar în intervalul orar 20:00 – 09:00, orice tip de comunicare cu consumatorul va fi interzisă. În acest moment, limitarea este valabilă doar pentru entitățile “care desfășoară activitatea de recuperare creanțe”. Așadar, nici banca și nici alte entități nu vor mai putea deranja împrumutații noaptea pentru a afla diverse informații legate de credit.
Pe de altă parte, creditorii își vor putea retrage oferta, în cazul în care, de la momentul oferirii informațiilor ce apar în fișa europeană de informații standardizate, ce este oferită consumatorului în faza precontractuală, și până la semnarea contractului, datele legate de consumator se schimbă (de exemplu, dacă veniturile îi scad sau dacă ia alte credite între timp).