Antena 3 CNN Economic S-au schimbat cardurile de energie. Cum arată documentele cu care românii vor plăti facturile

S-au schimbat cardurile de energie. Cum arată documentele cu care românii vor plăti facturile

Georgiana Adam
3 minute de citit Publicat la 12:00 24 Ian 2023 Modificat la 12:10 24 Ian 2023

Pe fondul scumpirilor din ultima perioadă, în acest an, se acordă un ajutor financiar persoanelor cu venituri mici, pentru ca banii să poată fi folosiţi la factura de energie, indiferent de natura acesteia - energie electrică, energie termică centralizată, gaze, butelie, lemne pentru foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire.

Valoarea ajutorului pentru plata facturilor la energie este stabilită la 1.400 de lei, bani ce vor fi acordați în două tranșe egale, de câte 700 de lei, în februarie și septembrie 2023.

Banii se vor acorda pe cardul de energie, modelul acestuia fiind modificat, pentru a doua oară, vineri, odată cu oficializarea unui ordin al Ministerului Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE). 

Citeşte şiFacturile Hidroelectrica, emise din nou după 9 luni. În cât timp le pot plăti românii

Noul ordin de ministru, MIPE nr. 139/2023, publicat în Monitorul Oficial, conține nu numai noul model al cardului de energie, dar și noul model al certificatului de validare a datoriei, act necesar pentru plata restanțelor.

[GAL layout="2"]

Acum câteva zile, prin Ordinul MIPE 75/2023, modelul celor două acte a fost schimbat. 

Iniţial, printr-un ordin de ministru apărut în decembrie 2022, autoritățile au stabilit modelul de card de energie, prin intermediul căruia va fi acordat ajutorul, și pe cel al certificatului de validare a datoriei față de asociația de proprietari/locatari.

Modificările vizibile la cardul de energie se referă la numărul beneficiarilor care a fost modificat de la patru persoane la opt persoane.

De asemenea, pe faţa cardului de energie mai apare acum menţionat faptul că este "program finanţat din Fondul Social European 2014-2020". Aceeaşi menţiune apare şi pe Certificatul de validare a datoriei.

Modificări la acordarea cardului de energie. Câţi români vor primi ajutor pentru plata facturilor

Plafonul pentru cardul de energie necesar la plata facturilor ar putea fi modificat în lunile următoare, a anunţat, luni, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, în exclusivitate la Antena 3 CNN.

Din octombrie, plafonul ar putea fi extins de la 2.000 de lei la 3.000 de lei, astfel că 5.000.000 de români s-ar putea încadra pentru a primi ajutor la plata facturilor.

"Într-adevăr, analizăm această posibilitate să vedem cum se implementează tranșa întâi, cea care are termenul scadent luna februarie și cu data de 20 februarie pentru efectuarea plăților.

Dacă se va decide la nivel de coaliție în acest sens, noi pregătim simulările necesare pentru ca să extindem plafonul de venit de la 2000 de lei la 3000 de lei și odată cu aceasta să creștem numărul de beneficiari", a anunţat ministrul Investițiilor și proiectelor europene, Marcel Boloș, luni, în exclusivitate la Antena 3 CNN.

Cum iau românii cardul de energie pentru plata facturii. Marcel Boloş: "E nevoie de trei documente"

Oamenii sunt puși din nou pe drumuri. Ca să își poată lua cardul pentru ajutorul la plata facturilor la energie, românii trebuie să treacă mai întâi pe la administratorii de blocuri.

Deși trebuia să fie un sistem simplu de ajutorare a statului pentru oamenii care încă sunt racordați la sistemul public de încălzire, noua modalitate de decontare a facturilor la energie a dat peste cap atât administratorii de blocuri, cât și locuitorii care încă beneficiază de acest serviciu. 

Pe de o parte, administratorii de blocuri trebuie să scoată din factura de întreținere costul la încălzire pe fiecare apartament în parte și pe fiecare beneficiar.

Mai apoi, trebuie să facă o declarație prin care se arată faptul că aceștia beneficiază de ajutorul statului în valoare de 1400 de lei și cu acea declarație, cu acel card primit din partea statului, dar și cu buletinul, oamenii trebuie să meargă la un ghișeu poștal.

Acolo, românii depun toate documentele și, prin mandat poștal, statul își recuperează banii din contul fiecărei persoane alocat. 

"Acest certificat de validare a datoriilor este specific numai pentru încălzirea în sistem centralizat. Pentru căldura de la bloc avem peste 190.000 de asociații de proprietari. 

E nevoie de trei documente: cartea de identitate, cardul de energie și acest certificat de validare a datoriilor, care se prezintă oficiantului poștal.

Se eliberează apoi o dovadă privind operațiunile de servicii de mandat poștal", a explicat ministrul Fondurilor Europene, Marcel Boloş.

Citește mai multe din Economic
» Citește mai multe din Economic
TOP articole