Autoritatea de reglementare va face o campanie de informare cu privire la încheierea perioadei de plafonare a preţurilor la energie, la 31 martie 2025, şi vrem, astfel, să fim proactivi, a declarat, luni, preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Energie (ANRE), George Niculescu, potrivit Agerpres.
"Lucrurile nu se exclud, nu înseamnă că autoritatea de reglementare nu va face o campanie de informare (despre finalul perioadei de plafonare a preţului la energie, n.r.) şi nu este nimic greşit în a obliga furnizorii de energie electrică. Practic, relaţia contractuală între consumator este în mod direct cu furnizorul. Orice consumator de energie electrică sau de gaze naturale are un contract încheiat cu un furnizor de energie electrică sau de gaze naturale. Atunci este foarte uşor să primească informaţii în mod electronic sau fizic, aşa cum primeşte şi factura, cu privire la ce urmează să se întâmple după 31 martie 2025. Suntem în situaţia în care mulţi dintre consumatori au nişte contracte care au un anumit preţ. Preţurile facturate sunt cele din Ordonanţa 27 care, în momentul de faţă, este în vigoare până la 31 martie. Nu este nimic greşit ca autoritatea de reglementare să aibă un rol proactiv în relaţia furnizor-consumator, să-l oblige pe furnizor să îl informeze pe consumator cu privire la preţul lui contractual. Poate ni s-a modificat preţul de contract, nu am fost atenţi, am semnat un act adiţional acum un an de zile, nu mai ştim care este preţul de contract, ne uităm doar pe factură şi vedem că avem un preţ plafonat, dar fără să ştim exact cât urmează să plătim după 31 martie", a susţinut Niculescu.
Potrivit oficialului, nu este greşit ca ANRE să oblige furnizorii să pună la dispoziţia consumatorilor, cu cinci luni înainte, informaţii despre preţurile la energie.
"Poate nu toţi consumatorii ştiu că ANRE pune la dispoziţie o platformă prin care pot compara în timp real ofertele furnizorilor de preţ la energie electrică şi la gaze naturale. De asemenea, consumatorii trebuie să ştie că au la dispoziţie şi platforma online de schimbare a furnizorilor, tot administrată de către ANRE, unde îşi pot schimba furnizorul de energie electrică sau de gaze naturale în 24 de ore, la fel de simplu cum s-ar porta de la un operator de telefonie mobilă la altul. Deci, nu considerăm absolut nimic greşit ca ANRE să oblige furnizorii să pună la dispoziţia consumatorilor din timp, cu cinci luni înainte, aceste informaţii. Arătăm că suntem proactivi. În momentul de faţă avem publicat pe site-ul instituţiei o cercetare de piaţă. Autoritatea de reglementare va contracta un astfel de serviciu. Autoritatea de reglementare nu întotdeauna a comunicat la nivelul aşteptărilor consumatorilor de energie din România. De aceea ne dorim să facem lucrul acesta într-un mod cât se poate de corect, transparent, deschis şi eficient", a spus şeful ANRE.
Întrebat dacă se analizează ca plafonarea la preţul la energie să continue şi după data de 31 martie 2025, Niculescu a menţionat că "dacă Guvernul României, Ministerul Energiei, ia în considerare extindere a perioadei de aplicabilitate a Ordonanţei 27, nu pot decât să comentez pozitiv aceste aspecte".
"Nu trebuie să uităm faptul că această ordonanţă de urgenţă, practic a oferit o umbrelă consumatorilor de energie din România, un fel de protecţie în calea unor preţuri la energie electrică şi la gaze naturale foarte mari, preţuri pe care nu le-am văzut, nu ne aşteptam să le vedem vreodată. Deci, dacă Guvernul va lua această decizie, evident că ne vom adapta, vom contribui proactiv la aceste măsuri", a adăugat George Niculescu.
Şeful ANRE a participat, luni, la la o nouă ediţie a conferinţelor Focus Energetic, organizată la Palatul Parlamentului.