Există însă şi cazuri speciale, când ni se vor mai cere documente, mai ales dacă plecăm în spaţiul economic european însoţiţi de copii minori.
Din 31 martie, România şi Bulgaria se alătură, aerian şi maritim, spaţiului eruopean de liberă circulaţie.
Asta înseamnă că, de la controlul de securitate, călătorii vor merge direct la poarta de îmbarcare, pentru zborurile în spaţiul Schengen.
[GAL layout="2"]Sunt şi alte schimbări, mai ales referitoare la copii, dar nu numai.
Excepţii în care românii trebuie să prezinte actele, deşi suntem în Schengen aerian şi maritim
Dacă minorul este însoțit de ambii părinți, va respecta aceleași reguli, exact ca în cazul adulților.
Dacă este însoțit de un singur părinte, va fi nevoie și de o procură, adică o declarație autentificată la notar, cu acordul celuilalt părinte.
Dacă minorul călătorește cu o rudă sau un prieten al părinților, are nevoie de o procură semnată de ambii părinți.
În cazul în care copilul se deplasează la studii, competiții sau pentru tratamente medicale, va avea nevoie, în plus față de documentele de identitate și călătorie, de dovada scopului deplasării și de o procură prin care unul dintre părinți își dă acordul pentru călătorie.
Odată cu libera circulaţie, autorităţile trebuie să facă faţă şi altei provocări, cea a urmăriţilor penal, care încearcă să fugă din ţară.
"Nu avem un control total. Dar asta nu înseamnă că pleacă definitiv. Sunt mai multe mecanisme la nivelul Schengen.
Persoana este inclusă într-un program de urmărire, va fi depistată în Schengen şi readusă în România ca să răspundă cum au stabilit autorităţile judiciare", a declarat Bogdan Despescu, secretar de stat MAI.
Verificările aleatorii vor depista şi limita migraţia ilegală, spun poliţiştii. Se estimează că europenii efectuează anual peste un miliard de călătorii în interiorul spațiului de liberă circulaţie, ceea ce aduce beneficii considerabile statelor vizitate.
"Aduce un plus de siguranţă şi credibilitate pentru românia mai ales în ochii turiştilor străini, a investitorilor străini, prezenţa în spaţiul Schengen înseamnă că respecţi nişte reguli de civilizaţie şi de securitate e o reducere a birocraţiei la frontieră", a declarat Adrian Negrescu, analist economic.
Portul Constanţa va juca un rol şi important la Marea Neagră din perspectiva mărfurilor.
Rămânem însă în afara Schengen cu graniţa terestră, lucru care înseamnă ore şi zile de stat la graniţă pentru transportatori.
Negocierile pentru aderarea completă la Schengen continuă. Săptămâna viitoare, la Viena, ministrul de Interne Cătălin Predoiu se va întâlni cu omologul austriac, pentru noi discuţii, potrivit observatornews.ro.