În cadrul ultimelor teste PISA, 42% dintre elevii români nu au atins nici măcar nivelul 3 de competență, considerat de bază pentru gândirea creativă.
58% dintre elevii din România ating cel puţin nivelul trei de competenţă, considerat de bază pentru gândirea creativă, susţine Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) în Volumul III privind prezentarea rezultatelor PISA 2022, scrie Agerpres.
Rezultatele arată că 58% dintre elevii din România pot cel puţin să genereze idei adecvate în contextul unor sarcini expresive sau de rezolvare de probleme simple sau moderate din punctul de vedere al complexităţii, şi încep să demonstreze abilitatea de a genera idei sau soluţii originale în contexte familiare.
Ce este evaluarea internaţională PISA
Potrivit studiului, dintre aceştia, 14% se situează la nivelurile 5 sau 6 de competenţă în gândirea creativă (performanţă de top), adică pot genera, evalua şi îmbunătăţi ideile creative din cadrul unor sarcini diverse şi complexe, inclusiv sarcini care presupun proiectarea unor soluţii abstracte sau raportarea la scenariile unor probleme ştiinţifice şi sociale nefamiliare sau caracterizate de anumite constrângeri.
Ce arată rezultatele PISA despre elevii români
În nota de ţară se arată că, având un scor mediu de 26 din 60 de puncte posibile, elevii din România au obţinut, la testul de gândire creativă, scoruri semnificativ mai reduse decât media OECD (33). Rezultatele relative la testul de gândire creativă sunt sub nivelul aşteptat pentru România pe baza scorurilor la matematică şi sub nivelul aşteptat pornind de la scorurile la lectură.
Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) a lansat marţi Volumul III pentru prezentarea rezultatelor PISA 2022 în ceea ce priveşte evaluarea abilităţilor de gândire creativă ale elevilor de 15 ani.
Evaluarea oferă informaţii şi în ceea ce priveşte abilităţile socio-emoţionale ale elevilor din România.
Rezultatele arată că 85% dintre elevii români declară că doresc să ştie cum funcţionează lucrurile - 76% doresc să înţeleagă de ce oamenii se comportă aşa cum se comportă, iar 62% îşi duc sarcinile la bun sfârşit, chiar şi atunci când acestea devin mai dificile decât credeau iniţial.
Diferențe între fete și băieți la PISA 2022
Asemenea situaţiei din celelalte ţări/economii participante, în România fetele au dovedit competenţe de gândire creativă mai ridicate comparativ cu băieţii, rezultatele acestora fiind mai mari cu 2,1 puncte.
Programul pentru Evaluarea Internaţională a Elevilor (Programme for International Student Assessment - PISA), coordonat de OCDE, este o cercetare internaţională ce are loc la intervale regulate de timp şi urmăreşte să evalueze sistemele de educaţie din întreaga lume prin testarea competenţelor elevilor de 15 ani la lectură, matematică şi ştiinţe.
PISA 2022 a inclus şi evaluarea abilităţilor de gândire creativă (exprimarea în scris, exprimarea vizuală, rezolvarea de probleme sociale şi rezolvarea de probleme ştiinţifice) ale elevilor de 15 ani. Mai concret, a fost evaluată capacitatea elevilor de a genera idei diverse şi creative, de a evalua şi de a îmbunătăţi ideile altora pentru a ajunge la rezultate creative.
Participarea României la PISA 2022 a fost susţinută prin proiectul ROSE (Romania Secondary Edication Project), cu sprijin acordat Guvernului României de Banca Internaţională pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare.