"Nevoia de interacţiune şi de a petrece timp împreună cu ceilalţi, în jurul a ceva de mâncare e în natura umană, nu e o invenţie recentă. Nu ne dăm bătuţi", a declarat Răzvan Crişan, antreprenor.
Aşa se încurajează Răzvan Crişan de la începutul pandemiei. Cu doar câteva luni înainte să înceapă nebunia care ne-a schimbat tuturor vieţile, pregătea lansarea unui restaurant cum nu s-a mai văzut la noi.
"Noi ne focalizăm pe a lucra doar cu ingrediente româneşti", a explicat Răzvan Crişan.
Visa la un loc rafinat, cu un meniu sofisticat. Un restaurant care să scoată bucătăria tradiţională din clişeul sărmăluţelor, a micilor şi a cefei de porc cu cartofi prăjiţi şi în care sfecla, dovleacul, rubarba sau varza să fie reintrerpretate şi ridicate la rang de artă.
"Vrem să luăm ce a fost mai bun din trecut, dar şi să dăm nişte elemente de contemporan, care să ne ajute de acum încolo să creem un viitor pentru ce înseamnă gastronomia românească", a precizat tânărul antreprenor.
A ales o casă de patrimoniu, care stătea să se prăbuşească. A renovat-o şi a introdus elemente specifice româneşti. Doar că pandemia a dat totul peste cap.
"Cu locul acesta şi un anume tip de experienţă culinară, că nu se poate face acasă sau digital, era evident că urma o perioadă în care nu mai era nevoie de fine-dining. Cred, în general, că rolul antreprenorilor în societate este să se descurce cu incertitudinea", spune Răzvan Crişan.
Cu alte cuvinte, când viaţa îţi dă anumite ingrediente faci ce e mai bun din ce primeşti.
"Ne-am sunat partenerii comerciali şi i-am întrebat: uite, avem această situaţie, nu o să mai putem să fim restaurant, dar cred că există nişte oameni care vor avea nevoie ajutorul a ce ştim noi să facem şi anume medicii, care vor fi cei mai loviţi", a explicat Răzvan Crişan.
A fost un pas care i-a arătat că împreună altfel pot fi înfruntate greutăţile. Doar că noul bussiness, încă firav, avea nevoie de susţinere. Dar cine să mai ofere sprijin şi, mai ales, bani unui domeniu grav lovit de restricţii?
"Mulţi colegi din industrie erau şocaţi că bănci cu care lucraseră de zeci de ani le spunea: aş vrea să te ajut, dar nu pot", explică antreprenorul.
O mână întinsă a venit când nu mai aveau nicio speranţă şi niciun plan.
"Cred că orice bancă sau o comunitate de bussiness în general ar trebui să aibă un Răzvan Crişan în preajmă. Abordarea lui tot timpul inovativă, creativă, dorinţa de a contribui la dezvoltarea comunităţii de bussiness din care face parte, sunt o sursă de inspiraţie şi pentru noi", a declarat Gabriel Pralea, director reţea CEC Bank.
Şi fără presiunea financiară din fiecare lună a putut să gândească noi idei pentru a se adapta crizei. Aşa a apărut proiectul "Localnicii", prin care adună şi sprijină o comunitate de antreprenori cu aceleaşi valori ca ale lui.
"Un produs local, de la dulceaţă la vin, la cafea, poate fi un produs de lux care să nu aibă nicio ruşine în a sta alături de ceva internaţional", a precizat Răzvan Crişan.
"Proiectul Localnicii este în primul rând despre susţinerea antreprenorilor, pentru că ei sunt cei care pun economia în mişcare, care creează locuri de muncă şi care contribuie la dezvoltarea comunităţilor în care operează. Oferă accesul la întreaga gamă de servicii bancare de care ei au nevoie pentru activităţile de zi cu zi", a explicat Gabriel Pralea, director reţea CEC Bank.
În primele trei luni de la lansare, au intrat în comunitatea "Localnicii" peste 400 de companii, o gură de oxigen de care orice antreprenor are nevoie în vremuri tulburi.
"Produsul local românesc poate să devină un simbol de calitate şi nu ţi-ar fi ruşine cu el nicăieri în lume", a concluzionat Răzvan Crişan.
Şi asta este lecţia şi misiunea unui antreprenor pur-sânge: să ne dea să mâncăm pe pâine mândria de a fi cine suntem.