Plenul Senatului s-a reunit, sâmbătă, pentru prezentarea şi adoptarea raportului Comisiei de validare a mandatelor în noua legislatură şi depunerea jurământului de către senatorii validaţi.
UPDATE 15:10 Senatul şi-a ales, sâmbătă, conducerea, după ce parlamentarii au depus jurământul.
Astfel, Biroul Permanent al Senatului este format din vicepreşedinţii Robert Cazanciuc (PSD), Paul Stănescu (PSD), Laurenţiu Plăeşu (AUR), Mircea Abrudean (PNL), secretari: Doina Teodorovici (PSD), Niculina Stelea (AUR), Vasile Blaga (PNL), Cristian Ghinea (USR), chestori: Marius Dunca (PSD), Narcis Mircescu (USR), Ninel Peia (S.O.S. România), Novak Levente (UDMR).
Biroul permanent al Senatului se compune din preşedintele Senatului, care este şi preşedintele Biroului permanent, patru vicepreşedinţi, patru secretari şi patru chestori, apartenenţa politică a membrilor biroului reflectând configuraţia politică a Senatului rezultată din alegeri.
Ce atribuții au membrii Biroului Permanent al Senatului
Preşedintele este ales pe durata mandatului Senatului, iar ceilalţi membri ai Biroului permanent sunt aleşi la începutul fiecărei sesiuni ordinare.
Biroul permanent se convoacă din oficiu de către preşedintele Senatului sau la solicitarea a cel puţin cinci dintre ceilalţi membri ai săi, a unui grup parlamentar sau a cel puţin şapte senatori independenţi. Convocarea trebuie însoţită de o propunere de ordine de zi şi, eventual, de o propunere privind invitarea altor persoane la anumite puncte de pe ordinea de zi.
Biroul permanent invită la lucrările sale liderii grupurilor parlamentare, preşedinţii comisiilor parlamentare sau alte persoane, ori de câte ori consideră necesar.
Biroul permanent lucrează în prezenţa majorităţii membrilor săi şi adoptă hotărârile cu votul deschis al majorităţii membrilor prezenţi.
Preşedintele Senatului convoacă Senatul în sesiuni ordinare şi extraordinare, conduce lucrările Senatului şi ale Biroului permanent, reprezintă Senatul în relaţiile interne şi externe, reprezintă Senatul în relaţiile cu Preşedintele României, Camera Deputaţilor, Guvernul şi Curtea Constituţională şi asigură interimatul funcţiei de Preşedinte al României în condiţiile în care această funcţie devine vacantă.
Vicepreşedinţii Senatului îndeplinesc, în ordinea stabilită de Biroul permanent, unele atribuţii ale preşedintelui, la solicitarea sau în absenţa acestuia.
Secretarii îl asistă pe preşedinte în conducerea lucrărilor Senatului, întocmesc lista înscrierilor la cuvânt, prezintă preşedintelui propunerile, amendamentele şi orice comunicări adresate Senatului, efectuează apelul nominal şi consemnează rezultatul votului, ţin evidenţa hotărârilor adoptate şi veghează la întocmirea stenogramelor.
Chestorii verifică modul de gestionare a patrimoniului Senatului, exercită controlul financiar, prezintă Senatului proiectul de buget şi încheierea exerciţiului bugetar anual, asigură menţinerea ordinii în sediul instituţiei.
Biroul permanent al Senatului are următoarele atribuţii: propune datele de începere şi de terminare ale fiecărei sesiuni, cere preşedintelui Senatului convocarea în sesiune extraordinară, propune înscrierea pe ordinea de zi a aprobării Regulamentului Senatului sau a modificărilor acestuia, pregăteşte şi asigură desfăşurarea în bune condiţii a lucrărilor Senatului, primeşte proiectele de lege sau propunerile legislative.
UPDATE 11:45 Comisia de validare a mandatelor de senator a prezentat, sâmbătă, raportul în plenul Senatului, care a fost adoptat cu unanimitate de voturi. Comisia a propus validarea mandatelor tuturor celor 134 de senatori pentru legislatura 2024 - 2028.
Știrea inițială: În şedinţa prezidată de Ioan Stan va fi prezentat, dezbătut şi adoptat raportul de validare şi va avea loc depunerea jurământului senatorilor ale căror mandate sunt validate. De asemenea, fiecare grup parlamentar îşi va prezenta denumirea, componenţa numerică şi nominală, precum şi conducerea.
Senatul este legal constituit după validarea mandatelor a trei pătrimi din numărul total de senatori. Validarea mandatului de senator presupune validarea alegerii senatorului, precum şi depunerea jurământului de către acesta. Parlamentarii care refuză depunerea jurământului sunt consideraţi invalidaţi.
După constituirea legală a Senatului urmează alcătuirea comisiilor parlamentare, potrivit configuraţiei politice, precum şi alegerea conducerii.
Toate cele 134 de mandate de senator pentru legislatura 2024 - 2028 au fost validate vineri de comisia de specialitate, împărţită în patru grupe de lucru.
În Circumscripţia Bucureşti, Diana Şoşoacă, liderul S.O.S. România, şi, în Circumscripţia Iaşi, preşedintele Consiliului Naţional de Conducere al AUR, Claudiu Târziu, au optat pentru mandatul de europarlamentar, retrăgându-se şi lăsând în locul lor în Senat următorilor pe liste. S-a retras şi Nicolae Moldovan (PSD) din Circumscripţia Bistriţa-Năsăud, locul fiind luat de al treilea pe listă, a menţionat Cazanciuc.