Acest raport cuprinde o analiză sintetică a modului în care Primarul General al Municipiului București și Consiliul General al Capitalei au aplicat dispozițiile legale și principiile de bună practică în domeniul transparenței decizionale și a participării publice.
De asemenea, raportul conține și o analiză sumară a agendei administrației locale bucureștene în primele 6 luni de mandat.
Potrivit acestui raport, în ceea ce privește transparența, „organizațiile semnatare atrag atenția că rata de dezbatere publică a proiectelor cu caracter normativ este inacceptabil de mică.
În continuare nu există reflexul de a publica, în dezbatere publică, proiectele care sunt, conform definiției proiecte ce trebuie să fie afișate și supuse procesului dezbaterii publice, conform legii”.
Pe de altă parte, Nicușor Dan a făcut progrese în ceea ce privește procesul de aplicare a normelor legale minime de participare publică, precum posibilitatea de a lua cuvântul în cadrul ședințelor de Consiliu General.
Documentul integral poate fi consultat AICI.
Ce nu funcționează acum în mandatul lui Nicușor Dan
- Din 73 de proiecte de hotărâre cu caracter normativ, doar șase au fost supuse dezbaterii publice, adică aproximativ 8,21%
- Din 466 de dispoziții de primar, doar 23 sunt publice pe site-ul Primăriei Municipiului București, adică aproximativ 5%
- Transparența și implicarea cetățenilor în elaborarea proiectului de buget pe anul 2021 au fost un eșec major. PMB a refuzat organizarea unei dezbateri publice, iar forma finală a proiectului de buget a fost modificată radical față de cea publicată spre consultare, prin citirea unor amendamente extensive de către chiar primarul general în ședința de vot a bugetului
- Nu există calendar, ordine de zi sau procese verbale publicate pentru ședințele comisiilor de specialitate ale Consiliului General
- Nu există un program de audiențe pentru consilierii generali și nici o procedură publicată a modalității prin care cetățenii se pot înscrie la audiențe (sunt publicate date de contact generale, ale PMB, fără afișarea unui orar sau a unui loc pentru audiențe)
- Regulamentul de Organizare și Funcționare a CGMB nu a fost pus în acord cu decizia instanței care anulează articolul referitor la procedura (abuzivă) pe care cetățenii trebuie să o urmeze pentru a putea lua cuvântul în cadrul Ședințelor CGMB (chiar dacă, în practică, unor cetățeni le-a fost permis să ia cuvântul în cadrul ședințelor CGMB)
Ce funcționează, după 6 luni de mandat ale lui Nicușor Dan
În cele șase luni de mandat ale lui Nicușor Dan, organizațiile semnatare au observat și îmbunătățiri în ceea ce privește transparența decizională.
- În cadrul a două ședințe de Consiliu General, cetățenilor le-a fost permis să ia cuvântul
- Publicarea proiectului de buget propus pentru anul 2021 în format deschis
- Publicarea pe pagina dedicată ordinii de zi a proiectelor propuse pentru ordinea de zi suplimentară
- Publicarea datelor de contact pentru toți consilierii generali
- Justificarea urgenței (însă doar verbal, în timpul ședinței) pentru cele mai multe dintre proiectele de hotărâre introduse suplimentar pe ordinea de zi