Radu Tudor a prezentat harta dezastrului românesc, despre care a spus că este imaginea tragediei.
''Harta Uniunii Europene ne arată şi demonstrează faptul că absolut, dar absolut toate ţările membre ale Uniunii Europene sunt împânzite de autostrăzi şi lucrul acesta este o garanţie, în primul rând pentru dezvoltarea lor economică. Să nu credeţi că ani şi ani de zile am vorbit şi voi vorbi despre autostrăzi, doar aşa de dragul plăcerii turistice (...) E vorba de şansa obiectivelor industriale. Dacă România are două mari obiective industriale pe teritoriul său, e vorba de investiţia de miliarde de euro a celor de la Renault, la Dacia Piteşti, la Mioveni. Mai este o investiţie foarte importantă, a celor de la Ford, la Craiova. Şi acolo, câteva miliarde de euro. Aceste companii nu au cum să-şi exporte marfa în occident, pentru că în proporţie de 60-70% ceea ce se produce în România se exportă în beneficiul ţării noastre.
Pur şi simplu mă îngrozeşte această gaură neagră din dreptul României. Polonia care a plecat odată cu noi, în 1990 la căderea comunismului, e plină de autostrăzi. Ungaria, la fel. Până şi Serbia este traversată de la sud la nord de autostradă. Bulgaria e legată de Grecia. România nu e legată de absolut nimic.
Nu suntem în stare de ani de zile, pentru respectul cetăţenilor români, dar şi pentru angajamentele noastre europene. Pur şi simplu, Europa se frânge pe teritoriul României. De la Piteşti la Sibiu nu reuşim să facem legătura, pentru că dacă din portul Constanţa vine marfă importantă pentru România şi pentru teritoriul Uniunii Europene, acest tronson de autostradă este esenţial.
Trenuri de mare viteză? Sper să apuc în timpul vieţii mele să existe măcar discuţia. Noi avem o viteză medie a trenurilor de călători de 45 km/h. Este cea mai mică din Uniunea Europeană. Am mers în Italia de la Milano la Torino cu celebrul tren de mare viteză italian, cu 298 km/h. Dacă se poate acolo, trebuie să se poată şi aici. De ce ei au reuşit şi noi nu putem?'', a spus Radu Tudor.
Ceea ce se întâmplă în România este un blestem şi mă doare pentru ţara mea. Mă doare pentru concetăţenii mei!
Lucian Şova, fostul ministru al Transporturilor, a vorbit despre problema proiectelor care stagnează.
''Se vorbeşte atât de autostrada Unirii, Iaşi-Târgu Mureş. S-a dat lege, sunt o mulţime de asociaţii care o susţin. Este un discurs public extraordinar, însă în 2018 am făcut o analiză multicriterială nu cu români, care a scos că singura autostradă care poate lega Moldova de Transilvania este autostrada 13, Bacău-Braşov-Sibiu. Ne-am chinuit să o scoatem şi toţi ne blamează că e patriotism local, că am fost eu băcăuan (...) Aşa nu vom ajunge nicăieri, niciodată, dacă nu lăsăm pe mâna experţilor'', a spus Lucian Şova.
De altfel, Radu Tudor a prezentat şi câteva informaţii despre radiografia infrastructurii de transport din România.
1. Avem cei mai puţini kilometri de autostradă din UE raportaţi la suprafaţa ţării.
2. Avem cea mai mică viteză a trenurilor de călători şi marfă: 30-50 km/h.
3. Miliarde de euro fonduri europene pentru infrastructură au rămas necheltuite din 2007 până azi.
4. În ultimii 10 ani, 20.000 de români au murit pe şosele în accidente de maşină.
5. Ministerul Transporturilor a cheltuit în ultimi 10 ani peste 20 miliarde de euro din bugetul naţional fără rezultate palpabile.
6. Regiunile istorice ale României nu sunt legate între ele prin autostrăzi sau trenuri de mare viteză.
7. Din Transilvania sau Banat se ajunge mult mai repede la Budapesta decât la Bucureşti.
8. TAROM este în faliment nedeclarat, cu zeci de rute europene profitabile cedate dubios către companii low cost.
9. Bucureşti e singura capitală europeană care nu are o şosea de centură care să lege A1 de A2.
10. După o privatizare complet nereuşită, Electroputere Craiova a intrat în faliment.
11. România nu a mai cumpărat o locomotivă nouă de peste 40 de ani.
Concluzia? Fără autostrăzi, România nu se va dezvolta economic. Producătorii industriali nu au pe unde să-şi exporte marfa, pentru că drumul până la ieşirea din ţară este un coşmar.