Procurorii doresc o nouă expertiză a incendiului din clubul Colectiv, până la 1 aprilie 2016, scrie jurnalul.ro.
Potrivit unor surse judiciare, procurorii cer un supliment de expertiză deoarece există neconcordanţe şi anumite neclarităţi în rapoartele de expertiză întocmite de Institutul Naţional de Expertize Criminalistice (INEC) şi INSEMEX Petroşani cu privire la tipul de artificii folosit în club şi viteza de propagare a flăcărilor.
Raportul corpului de control al premierului în cazul incendiului de la clubul Colectiv din Capitală a arătat că intervenția de urgență în urma acestei tragedii a fost o acțiune necoordonată și cu elemente de improvizație ale autorităților.
”Intervenția de urgență în urma incendiului de la clubul Colectiv din București din seara de 30 octombrie 2015 a fost în mare parte o acțiune necoordonată, cu elemente de improvizație a autorităților, aspect cauzat în principal de: lipsa de exerciții în caz de urgențe majore, neconcordanțe în legislație, baza materială deficitară”, scrie în document.
Mai mult, potrivit raportului, Inspectoratul pentru Situații de Urgență (ISU) nu a respectat procedurile.
În documentul de 70 de pagini se vorbeşte despre deficienţele ISU şi despre infecțiile intraspitaliceşti care au provocat moartea multora dintre tinerii răniţi în club.
De asemenea, România nu a activat mecanismul de protecție civilă, se mai arată în raportul corpului de control al premierului.
În ce privește planul roșu de intervenție, acesta nu a fost declanșat imediat, ci după parcurgerea mai multor etape, și după 18 minute de la apelul de urgență la 112, mai precis la ora 22.50, din cauza unor „etape birocratice”.
”Cu toate că cel puțin unul dintre apelurile primite conținea elemente care arătau existența unei situații foarte grave, Planul Roșu de Intervenție nu a fost declanșat imediat ci doar după parcurgerea unor etape, prevăzute în legislația în vigoare, care pot fi descrise ca fiind birocratice, în condițiile în care aceeași legislație permite și mecanisme mai rapide de intervenție pentru alte situații de urgență (dezastre aviatice sau feroviare etc). Astfel, Planul Roșu de Intervenție a fost declanșat, la ora 22:50, la 18 (optsprezece) minute de la primele apeluri la numărul unic de urgență și la 7 (șapte) minute de la momentul informațiilor primite de la echipajele aflate la locul intervenției”, se arată în raportul corpului de control al premierului.
Totodată, codul roșu a fost declanșat de prefect, iar Poliția nu știa.
”Modul de acțiune al instituțiilor implicate în intervenția din seara de 30.10.2015 este apreciat ca fiind unul sub medie, raportul constatând că există instituții care și-au făcut datoria în mod corespunzător și altele care au manifestat deficiențe, astfel: Instituția Prefectului, Serviciul de Telecomunicații Speciale, Direcția Generală de Poliție a Municipiului București, Direcția Generală de Jandarmi a Municipiului București, Serviciului de Ambulanță București-Ilfov, Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare”, se arată în finalul raportului.
Mai exact, s-au înregistrat ”deficiențe” la Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Dealul Spirii" București – Ilfov, Departamentul pentru Situații de Urgență, Direcția de Sănătate Publică a Municipiului București și la spitalele unde au fost internate victimele.