Conform actului normativ, pe o perioadă determinată de 6 luni, numărul maxim de posturi din cadrul direcțiilor de sănătate publică și serviciilor de ambulanță se suplimentează cu 2000 posturi.
Este vorba despre un număr de:
a) 1000 de posturi pentru direcţiile de sănătate publică judeţene, respectiv a municipiului Bucureşti;
b) 1000 de posturi pentru serviciile de ambulanţă judeţene şi Serviciul de Ambulanţă Bucureşti – Ilfov.
Măsura este necesară având în vedere evoluția situaţiei epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului pe teritoriul României, precum și declararea pandemiei de către Organizația Mondială a Sănătății la data de 10.03.2020. Evaluarea riscului de sănătate publică pentru perioada imediat următoare indică o creştere a numărului activităților de supraveghere activă, depistare timpurie, izolare şi tratare a cazurilor COVID 19 pozitive, de urmărire a contactelor şi prevenire a răspândirii continue a infecţiei care impune nevoia de suplimentare a personalului implicat în aceste activități.
În situația actuală, echipajele operative ale serviciilor de ambulanță sunt implicate atât în transportul pacienților confirmați cu COVID-19, cât și în recoltarea probelor de la persoanele aflate în carantină sau izolare la domiciliu.
De asemenea, personalul direcțiilor de sănătate publică asigură triajul epidemiologic din punctele de trecere a frontierei, monitorizează persoanele aflate în auto-izolare la domiciliu, monitorizează persoanele aflate în carantină, recoltează probe în teren de la persoanele care corespund definiției de caz pentru testare COVID-19.
În prezent, numărul de posturi alocat și repartizat integral prin ordin de ministru pentru direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București este de 3862, iar pentru serviciile de ambulanță județene și Serviciul de ambulanță București-Ilfov este de 11733 posturi.