Deasupra Dunării, între județele Brăila şi Tulcea se construiește de zor cea mai amplă lucrare de infrastructură din România ultimilor 30 de ani. Un pod al tuturor recordurilor: cel mai înalt şi mai lung din România şi al treilea din Europa. Doi piloni de 192 de metri, adică de înălțimea unei clădiri cu 64 de etaje, sunt gata. Un pasaj ce va avea patru benzi de circulaţie, la care se adaugă două benzi pentru pietoni şi biciclete. Podul cu o lungime de 1.974 de metri, este cu patru metri mai mare decât celebrul Golden Gate din San Francisco, California.
Cea mai importantă fază din construcţia Podului de la Brăila a început de mai bine de trei săptămâni. Muncitorii lucrează la cele două platforme care ar trebui să susţină cele două cabluri, lungi de doi kilometri, printre cele mai sigure din lume, şi care ar trebui să lege cei doi piloni ai podului.
Cablurile vor avea o grosime de 60 de centimetri şi cântăresc împreună 6.700 de tone. Vor susţine, practic, benzile de circulaţie. Cablurile sunt compuse din 81 de mii de kilometri de fir de oţel, cu care am putea înconjura Pământul de două ori.
[GAL layout="4"]„Au fost cumpărate direct de la o firmă din Japonia, producătorul garantând o durată de viaţă de 100 de ani. Va fi cât se poate de sigură această construcţie. Podul a fost supus unor teste în faza de proiectare: în tunurile de vânt, teste seismice, s-au luat în calcul forţele care vor apărea la momentul sarcinilor de încărcare, a greutății, a mişcărilor din cauza vânturilor, a tensiunilor din cabluri", spune Viorel Eşanu, responsabil monitorizare lucrări.
400 de oameni au lucrat zi şi noapte la cei doi piloni. În medie, s-au înălțat cu doi metri pe zi. Potrivit proiectului tehnic, aceştia chiar se vor înclina după ce vor fi amplasate cablurile, ca să nu se rupă. Şi un secret: ambele picioare sunt goale pe dinăuntru. La final, vor fi instalate lifturi pentru întreţinere în aceste spaţii goale.
„Când ne-am apucat de pe 15 septembrie 2020 înălţimea era foarte mică, la vreo opt metri. Dar urcând puţin câte puţin, acum e ca şi cum am fi pe pământ", spune Silviu Conciu, diriginte de șantier.
Baza pilonilor începe de la 40 de metri, sub nivelul Dunării. de aici ilustram cu brut infiltrații pod Brăila. Aici apare şi prima problemă. Luna trecută, în spaţiul public, au apărut imagini cu infiltrații chiar în structura de ancoraj a podului. Imediat, Compania de Drumuri a cerut o expertiză tehnică.
„Momentul la care s-a făcut acel filmuleţ era unul care preceda nişte operaţiuni de închidere a zonelor de tensionare a cablurilor. În stânga mea, puteţi vedea că zona este etanşată perfect! S-au făcut şi operaţiuni de injecție cu lapte de ciment", spune Viorel Eşanu, responsabil monitorizare lucrări.
Sunt, însă, voci care susţin că soluția cu injectarea de rășini sau mortar nu va ţine. Prin fisurile și rosturile dintre betoane tot o să se infiltreze apă, iar cablurile prinse în subteran vor rugini. Astfel, construcţia va fi pusă în pericol. Dar asta doar timpul ne va dovedi.
„Goden Gate de România" ar trebui să fie gata la începutul anului 2023
Podul de la Brăila reprezintă o adevărată gură de aer pentru cei care fac naveta între Galați şi Brăila sau între Tulcea şi Brăila. Asta pentru că până acum fie trebuiau să ocolească 100 de kilometri, fie să aştepte un astfel de bac care vine o dată la fiecare jumătate de oră şi are un număr limitat de mașini.
„Goden Gate de România" ar trebui să fie gata la începutul anului 2023. Proiectul costă peste două miliarde de lei şi presupune şi construcţia a 23 de kilometri de drumuri de legătură.