Antena 3 CNN Actualitate Social Instituţiile şi autorităţile publice, obligate să accepte şi plata online pentru impozite, taxe, contribuţii și amenzi

Instituţiile şi autorităţile publice, obligate să accepte şi plata online pentru impozite, taxe, contribuţii și amenzi

Dana Musceleanu
3 minute de citit Publicat la 13:47 05 Apr 2022 Modificat la 13:47 05 Apr 2022

Camera Deputaţilor a adoptat, marţi, 5 aprilie, proiectul de lege prin care operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică şi instituţiile şi autorităţile publice vor fi obligate să accepte şi plata cu carduri efectuată online a impozitelor, taxelor, contribuţiilor, amenzilor.

Cu 269 voturi 'pentru', unul 'împotrivă' şi patru abţineri se dă startul modernizării sistemului de plăţi publice şi, să sperăm, dispariţiei plimbatului şi cozilor pe la diverse ghişee.

Proiectul vizează completarea Ordonanţei de urgenţă nr. 193/2002 privind sistemele moderne de plată, în sensul introducerii obligaţiei operatorilor economici furnizori de servicii de utilitate publică şi a instituţiilor şi autorităţilor publice de a accepta, pe lângă plata fizică cu carduri de debit, de credit sau preplătite, şi plata cu carduri efectuată online.

"Operatorii economici furnizori de servicii de utilitate publică, precum şi instituţiile şi autorităţile publice definite de Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice şi de Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, indiferent de modul de finanţare şi subordonare, care încasează impozite, taxe, contribuţii, amenzi, dobânzi, penalităţi de întârziere, penalităţi, tarife, alte obligaţii de plată şi sume pentru serviciile prestate sau intermediate, au obligaţia să accepte încasări şi prin intermediul cardurilor de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS, cât şi prin aplicaţii care facilitează acceptarea plăţilor electronice", se prevede în proiectul adoptat.

Instituţiile au la dispoziţie 6 luni pentru a implementa noile reguli

Instituţiile vizate au obligaţia să accepte şi încasarea sumelor printr-un sistem electronic de plată la distanţă/online. În termen de 6 luni de la data intrării în vigoare, acestea sunt obligate să pună în implementare sistemul electronic modern de plată la distanţă.

Vor fi exceptate de la această obligaţie entităţile care au punctele de încasare amplasate în zone nedeservite de reţele de comunicaţii electronice. Totodată, aceste entităţi au obligaţia de a se conforma cerinţelor în termen de 12 luni de la data la care zona în care sunt amplasate este deservită de reţele de comunicaţii electronice.

De asemenea, proiectul mai prevede că persoanele juridice care desfăşoară activităţi de comerţ cu amănuntul şi cu ridicata, aşa cum acestea sunt definite de Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, precum şi cele care desfăşoară activităţi de prestări de servicii, care realizează anual o cifră de afaceri mai mare de 50.000 euro în echivalent lei, au obligaţia să accepte ca mijloc de plată cardurile de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS şi/sau al altor soluţii moderne de acceptare, inclusiv aplicaţii ce facilitează acceptarea plăţilor electronice.

"Obligaţia de acceptare de către aceste persoane juridice a cardurilor de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS şi/sau al altor soluţii moderne de acceptare, se naşte începând cu trimestrul următor celui în care încasările au depăşit pragul de 50.000 euro. Cursul de schimb valutar pentru determinarea echivalentului în lei este cel comunicat de BNR în ultima zi a anului precedent", stabileşte proiectul.

În cazul în care, timp de doi ani consecutivi, acest prag nu a fost depăşit, persoanele juridice nu mai au obligaţia de acceptare a cardurilor de debit, de credit sau preplătite, prin intermediul unui terminal POS şi/sau al altor soluţii moderne de acceptare.

Proiectul mai prevede că instituţiile publice vor prevedea în bugetele proprii creditele bugetare aferente cheltuielilor cu administrarea şi operarea terminalelor de plată, programelor informatice şi aplicaţiilor de gestionare a sistemelor electronice moderne de plată la distanţă.

În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Ministerul Finanţelor împreună cu Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, la propunerea Autorităţii pentru Digitalizarea României, Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, Ministerul Antreprenoriatului şi Turismului, cu consultarea Băncii Naţionale a României, modifică în mod corespunzător Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plată, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 949/2017.

Citește mai multe din Social
» Citește mai multe din Social
TOP articole