Ucraina şi Rusia s-au confruntat, luni, la Curtea de Arbitraj de la Haga în disputa privind podul peste strâmtoarea Kerci, relatează Agerpres.
Kievul cere demolarea acestui pod de 19 kilometri, construit de regimul de la Moscova după invadarea și anexarea peninsulei Crimeea în 2014.
Într-o plângere adresată instanței de la Haga în 2016, autoritățile ucrainene au acuzat faptul că Rusia obstrucționează în mod deliberat accesul la Marea Azov.
Între timp, în urma invaziei din februarie 2022, armata Moscovei a ocupat o fâșie largă de teritoriu ucrainean care face legătura terestră între Rusia şi Crimeea, astfel că, în prezent, regimul de la Kremlin controlează de facto Marea Azov.
"Rusia consideră acum strâmtoarea Kerci, Marea Azov și chiar părți ale Mării Negre drept apele sale teritoriale. Rusia vrea ca aceste ape să fie considerate parte a imperiului său în secolul al XXI-lea. Însă Rusia nu are dreptul să rescrie legile maritime", a indicat avocatul părții ucrainene, Anton Korinevici, care a insistat în fața instanței de arbitraj că podul Kerci "trebuie demolat".
La rândul său, avocatul Rusiei, Ghenadi Kuzmin, a susținut că plângerea Kievului este "complet lipsită de temei şi fără perspectivă".
Punctul de vedere al Moscovei este că, după anexarea Crimeei în 2014, Marea Azov face parte din apele sale interne, ceea ce l-ar exclude din sfera de aplicare a legilor internaționale privind navigația.
De altfel, Rusia a formulat în 2019 o obiecție în care afirmă că instanța de arbitraj nu are jurisdicție în Crimeea.
În 2020, instanța de la Haga a cerut Ucrainei să depună un nou dosar și ar putea dura luni sau ani până când va emite un verdict, notează sursa citată.
Cum a apărut "podul lui Putin" și ce au făcut până acum ucrainenii pentru a scăpa de el
Podul Crimeei, Podul Kerci sau "Podul lui Putin" este un pod dublu, rutier și feroviar, peste strâmtoarea Kerci, între Peninsula Taman din regiunea rusă Krasnodar din Rusia și Peninsula Kerci din Crimeea.
A fost construit de Rusia după anexarea Crimeii și are o lungime de 19 km, fiind cel mai lung pod construit de Rusia și cel mai lung pod din Europa.
În afară de obiectivelor legate de transport, Rusia a demarat această construcție pentru a-și consolidat pretențiile asupra Crimeii.
Proiectul în valoare de circa 4 miliarde de dolari a fost atribuit companiei magnatului rus Arkadi Rotenberg.
Lucrările au început în februarie 2016, iar podul rutier a fost inaugurat de Vladimir Putin pe 15 mai 2018.
Podul feroviar a fost inaugurat pe 23 decembrie 2019.
Pe 8 octombrie 2022, o explozie a distrus parțial partea rutieră a podului si a dezafectat circulația feroviară.
În anul următor, o altă explozie vizând această construcție s-a soldat cu uciderea a doi oameni. Exploziile au fost atribuite de Moscova părții ucrainene.
De altfel, în cazul primei deflagrații, ucrainenii au difuzat, la multe luni de la incident, un montaj de imagini care sugera că podul a fost atacat cu o dronă marină încărcată cu sute de kilograme de explozibil.