Revenirea economică poate avea loc și prin investiții în educație. O arată un studiu recent al OECD (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică), citat de Ligia Deca, consilierul prezidențial pentru Educație și Cercetare, în cadrul unei conferințe a Universității București.
"Un studiu recent al OECD spune că dacă reducem analfabetismul funcțional până în 2030, impactul economic pe termen lung pentru România este undeva estimat la 200% din PIB. Dacă îl reducem. Dacă îl eliminăm, sigur, scenariul optimist, vorbim despre un impact de aproape 300%. Deci există și un argument economic care este bine să fie menționat." a declarat Ligia Deca.
Scopul conferinței a fost de prezentare a rezultatelor detaliate ale studiului TIMSS 2019, testare care arată că România are cel mai mare procent de analfabetism științific funcțional din UE.
"Rezultatele TIMSS (n.r. Tendințe în domeniul Studiilor Matematice și Științifice Internaționale) ne indică urgența alfabetizării științifice a elevilor care trebuie să aibă capacitatea de a înțelege și de a explica în termeni științifici fenomenele naturii. Trebuie să poată face asocieri șă poată oferi explicații și să-și poată oferi explicații, mai ales având în vedere nevoile sporite de înțelegere a provocărilor globale.", a mai declarat consilierul prezidențial.
România, cea mai slabă țară din UE la matematică și la științe
Conform rezultatelor TIMSS, România se plasează sub media internațională de 500 de puncte, loc unde suntem de când țara noastră participă la măsurătorile studiului.
Concluziile studiului nu s-au schimbat foarte mult în ultimii 20 de ani.
Rezultatul la matematică a crescut doar cu 4 puncte (479 față de 474), între anii 2019 și 1995. La științe, în aceeași perioadă, am scăzut cu un punct și am ajuns la un rezultat de 470, de la 471.
Aproape un sfert dintre elevii români nu reușesc să atingă criteriile minime de performanță la matematică și la științe.
Astăzi s-a terminat și pretestarea celei mai noi ediții a studiului PISA
Pretestarea în cadrul PISA a început luna trecută, iar astăzi este ziua finală a acestui segment din studiu.
Elevii au avut de rezolvat în brosura de teste probleme întâlnite în situaţii reale, autentice. De altfel, testarea PISA nu este un examen clasic, care urmăreşte să vadă dacă elevul şi-a însuşit informaţiile din curriculă, ci vizează felul în care elevii sunt pregătiţi pentru viaţa de adult.
Testarea de anul trecut a fost amânată din cauza pandemiei. La studiul din 2019, România s-a situat pe locul 50 în rândul țărilor participante, sub media europeană în ceea ce privește performanța elevilor la citire, matematică și științe.
Media europeană a fost de 487 de puncte la citire, 489 de puncte la matematică, iar la științe tot de 489 de puncte. România a obținut 428 de puncte la citire, 430 la matematică și 426 la științe. Potrivit datelor OECD, este vorba de o scădere cu 6 puncte la citire, 14 puncte la matematică și 9 puncte la științe față de rezultatele publicate în 2015.
Pentru a crește rezultatele din cadrul acestui studiu, structura testelor de la examenul de evaluare naţională din acest an a fost modificată şi este acum similară cu cea de la testele PISA.