PE a adoptat miercuri noi măsuri, deja convenite cu Consiliul, pentru a consolida obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 pentru vehiculele grele noi (HDV).
Regulamentul, care se referă la emisiile de la camioane, autobuze și remorci noi, a fost aprobat de europarlamentarii cu 341 de voturi pentru, 268 împotrivă și 14 abțineri.
Legea impune Comisiei Europene să efectueze o evaluare detaliată a eficacității și impactului noilor reguli până în 2027.
Această revizuire va trebui să evalueze, printre altele, dacă se aplică regulile camioanelor mici, rolul unei metodologii de înregistrare exclusiv a HDV-urilor, funcționarea cu combustibili neutri în CO2 și rolul pe care l-ar putea avea un factor de corecție a carbonului în tranziția către HDV-uri cu emisii zero.
"Emisiile de CO2 de la camioanele mari (inclusiv vehiculele profesionale, cum ar fi camioanele de gunoi, basculantele sau betonierele) și autobuzele vor trebui reduse cu 45% pentru perioada 2030-2034, cu 65% pentru 2035-2039 și cu 90% din 2040.
Până în 2030, noile autobuze urbane vor trebui să-și reducă emisiile cu 90% și să devină vehicule cu emisii zero până în 2035.
Țintele de reducere a emisiilor sunt stabilite și pentru remorci (7,5%) și semiremorci (10%), începând din 2030", se arată în comunicat.
"Tranziția către camioane și autobuze cu emisii zero nu este doar cheia pentru îndeplinirea obiectivelor noastre climatice, ci și un factor crucial pentru un aer mai curat în orașele noastre.
Oferim claritate pentru una dintre industriile manufacturiere majore din Europa și un stimulent puternic pentru a investi în electrificare și hidrogen", a spus raportorul Bas Eickhout.
Acum, Consiliul trebuie să aprobe oficial acordul înainte de a putea intra în vigoare.
Vehiculele grele sunt responsabile pentru peste 25% din emisiile de gaze cu efect de seră (GES) provenite din transportul rutier în UE și reprezintă peste 6% din totalul emisiilor de gaze cu efect de seră din UE.
Potrivit propunerii legislative a Comisiei depuse în februarie 2023, reducerea acestor emisii este crucială pentru obiectivele UE de a atinge neutralitatea climatică până în 2050 și de a reduce cererea de combustibili fosili importați, potrivit adevarul.ro.