Totul după ce socialiştii europeni au votat împotriva unui raport care ar fi dat undă verde pachetului, cu toate că, iniţial, aceştia ar fi fost de acord.
Astfel, în urma votului de astăzi, Parlamentul European nu mai poate emite o poziţie proprie pentru negocierea cu Consiliul European.
Miza financiară a pachetului "Fit for 55" este uriaşă, având în vedere schimbările ce urmează a fi implementate în toate sectoarele economice ale Uniunii Europene.
Din cauza pachetului, Parlamentul European a resimţit o presiune uriaşă din partea companiilor care activează în sectoarele economice şi care, cel mai probabil, vor fi puternic afectate din punct de vedere financiar.
Ce este pachetul "Fit for 55"
Pachetul legislativ „Pregătiți pentru 55” include următoarele propuneri legislative și inițiative de politică:
Comisia a propus un set cuprinzător de modificări ale schemei existente a UE de comercializare a certificatelor de emisii (EU ETS), care ar trebui să conducă la o reducere globală a emisiilor în sectoarele vizate cu 61 % până în 2030, comparativ cu 2005.
Ambiția sporită urmează să fie realizată prin consolidarea dispozițiilor actuale și prin extinderea domeniului de aplicare al sistemului. Propunerea vizează în special:
- includerea emisiilor generate de transportul maritim în EU ETS
- eliminarea treptată a alocării cu titlu gratuit a certificatelor de emisii pentru sectorul aviației și pentru sectoarele care urmează să facă obiectul mecanismul de ajustare la frontieră în funcție de carbon (CBAM)
- implementarea Schemei de compensare și de reducere a emisiilor de carbon pentru aviația internațională la nivel mondial prin intermediul EU ETS
- creșterea finanțării disponibile din fondul pentru modernizare și din fondul pentru inovare
- revizuirea rezervei pentru stabilitatea pieței pentru a asigura în continuare o EU ETS stabilă și funcțională
În plus, Comisia propune crearea unui nou sistem autonom de comercializare a certificatelor de emisii pentru clădiri și transportul rutier, pentru a sprijini statele membre în îndeplinirea obiectivelor lor naționale în temeiul Regulamentului privind partajarea eforturilor într-un mod eficient din punctul de vedere al costurilor. Prin această propunere, ar trebui realizate reduceri de emisii de 43 % pentru aceste sectoare până în 2030, comparativ cu 2005.